Over 68% av husholdningene spiller…!

En undersøkelse som Entertainment Software Association har gjort, viser at så mange som 68% av den amerikanske husholdningen spiller spill på data eller konsoll. Tenk det – hele 68%! Det er søren meg ikke til å tro at så mange amerikanere lar seg underholde av data eller konsoller i forskjellige varianter.

Videre kom denne undersøkelsen med følgende fakta;
* 42% husholdningene i USA har en konsoll.
* Gjennomsnittlig alder på gameren er hele 35 år.
* 77% av foreldrene sier konsoller er nyttige redskaper.
* Nesten 45% av solgte spill er spill for alle aldre.
* 43% av onlinespillere en jenter/kvinner.
* 63% av foreldre som har barn under 18 år med en spillkonsoll sier at spilling er en positiv del av oppveksten.

Må si jeg er litt overrasket over disse tallene. Er dette reele tall f.eks. her i Norge eller ville tallene ha sett mye mer annerledes ut? Spiller du og hva spiller du?

Hva tror du skal til for å få foreldre til å skjønne det at spilling faktisk er positivt (i begrenset omfang)? Har du foreldre som selv spiller og hva spiller de?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Over 68% av husholdningene spiller…!

  1. Uten at jeg har noe bakgrunn for å si det, så vil jeg tro at tilsvarende undersøkelser ville vist litt lavere tall i Norge. Samtidig så er det viktig å rette fokus mot sosiale nettverk, hvor spilling blir mer og mer utbredt. VELDIG mange (godt voksne også) spiller simple nettspill ala Farmville på Facebook og andre nettverk. Dette er også gaming, om ikke en i ordets tradisjonelle forstand.
    Selv spiller jeg, om ikke enn daglig som tidligere så blir det ganske ofte. Spiller på iphone, ipad, PC og Playstation 3. Blir mest PC her i gården, da jeg nylig har bygd meg gaming rig og dermed foretrekker den. Men finner også STOR moro i å dra frem ipaden innimellom for en kort runde med et eller annet tidsfordriv av et spill 🙂
    Foreldre flest ville nok blitt positivt overrasket over spill og spillenes verden hvis de bare satte seg ned og virkelig gjorde et forsøk på å involvere seg. Husker godt fra jeg var yngre (22 nå), det var ikke akkurat ofte at mor og far satte seg ned med meg for å se hva det var jeg brukte alle disse timene på. Mye fordommer ute og går, det er det ingen tvil om! Dette håper og tror jeg at vil bedre seg med tiden.
    Selv kjenner jeg mange voksne som spiller, og som trives med det. Selvfølgelig har man svært ulike interesser, men jeg mener bestemt at de aller fleste spiller “et eller annet” innimellom, om det så bare er snakk om Angry Birds på iPhone.
    /Magnus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top