Nintendo, please ikke bæsj på leggen!

Dessverre har jeg flere ganger hørt flere og flere rykter på at Nintendo vil kjøre mer fokus mot hardcore spillere når det kommer til deres Wii U som slippes på markedet i løpet av året. Wii er en perfekt barne og familiemaskin som jeg har anbefalt mange om å kjøpe etter å ha hørt hva konsollen skal brukes til. For selv om både Sony med Playstation 3 og Microsoft med sin Xbox 360 også er gode familiemaskiner med Move og Kinect, så er det fortsatt Nintendo Wii som har den enkleste teknologien for mindre barn til å kunne spille. Da tenkjer jeg på hvor enkel konsollen er med bruk av Wii Mote og nunchuck. Min datter på fire år (startet i begynnelsen av to års alderen) er blitt en mester og kan uten problemer slå på Wii-en, finne seg et spill og for så å spille det. Uten så altfor mye hjelp av meg. Det eneste jeg må gjøre er å velge språk om spillet er på norsk, selv her har hun begynt å kjenne igjen det norske flagget. Min minste sønn på syv år er selvsagt en kløpper og klarer alt selv om det er spilling av Wii, Xbox 360 eller PS3. Han får til det meste og trenger sjelden hjelp. 

I det siste har jeg altså hørt rykter om at Nintendo vil fange opp og sørge for mer fokus mot hardcore spillere og her er jeg dessverre litt redd for at Nintendo kanskje vil “bæsje på leggen” slik vi sier det her omkring. For det skal MYE til for å fange opp en tro Xbox 360 eller PS3 gamer i forhold til de mange familiene som har kjøpt en Wii. Det japanske selskapet bør heller mest bruke sine resurser på å få til en Wii U som stiller til de forventningene barnefamiliene har. Wii-maskinen vår er i alle fall veldig flittig brukt og spill som Mario Party 9, Mario Kart Wii, New Super Mario Wii får virkelig kjørt seg om det er i enspillermodus eller om vi er flere som spiller. 

Alt fungerer godt med Wii i dag. Den er så enkel å bruke at barn ned i to tre års alderen lærer seg Wii-ens mange funksjoner lett. Selvsagt er det viktig at foreldrene følger med, men stort sett klarer barna seg godt uten å måtte trenge hjelp. Jeg håper derfor at Nintendo ikke gjør noe ekstraavagant med å fokusere kun på hardcore-spillere og heller satse på det de allerede er mestere til, det å lage en ny enkel konsoll som ikke krever doktorgrad å mestre. Om selskapet fokuserer feil, tror jeg de nemlig vil havne på enda dypere vann enn det de er i dag og det med  røde tall i regnskapet for 2011 (det første i Nintendos historie).

Legg kortene riktig Nintendo og jeg tror dere kan fortsette å være et selskap som vi foreldre kan være glade i med underholdende spill for oss og barna våre. Pengene ligger i familieunderholdning. Jeg er veldig spent på hvilken hest Nintendo kommer til å satse på. En konsoll som strekker seg bort til hardcore spillere er ikke dumt, men hovedfokuset bør som alltid i Nintendos historie være barne og familieunderholdning. Det er der pengene ligger, for som skrevet tidligere. Det skal mye til for å få en PS3 og Xbox 360 fan til å kjøpe en Wii U selv om den kommer til å bli litt kraftigere enn dagens konsoller er. De venter bare på at Sony og Microsoft skal komme med nye og kraftigere konsoller. 

Selvsagt er det også viktig at Nintendo holder et høyt fokus på spillene til Wii U og at de klarer å utnytte dets potensiale som ligger til grunn. Sats på spillserier som allerede er populære og som selger godt. Lag spill som fortsatt sørger for at alle i familien kan konkurrere mot hverandre og hvor spillene kan kjøres blant større grupper uten problemer. Å spille mot hverandre i splitscreen er fortsatt noe som henger høyt oppe blant landets mange familier. Nintendo, ikke bæsj på leggen og bite over for stort stykke av kaken. Heller fokusere på det dere kan best, nemlig å underholde barn og familier og heller frist hardcore gamerne med spill som er egner seg for denne gruppen, så tror jeg på en fremtid som styrker Nintendo videre mot det mål å kunne underholde alle aldersgrupper. 

På den kommende E3 messen tror jeg vi kommer til å få se og høre mer om Wii U og jeg gleder meg til det!

Er det smart av Nintendo å fortsette hovedfokuset på barne og familieunderholdning eller bør Nintendo strekke seg etter hardcore gamerne? Hva er din mening? Kommer du til å kjøpe Wii U?   

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top