Sukker gjør deg dum?

I alle fall skal vi tro forskere ved University of California Los Angeles. De har nemlig testet ut dette på rotter med å gi noen masse maissirup med fruktsukker og andre vann med omega 3. Dette pågikk i hele seks uker. Så plasserte forskerne “sukkerrottene” i en labyrint som rottene hadde gjort seg bekjent med seks uker tidligere og her fikk de noen oppsiktsvekkende oppdagelser. For rottene som hadde fått masse sukker var tulleruske og hadde problemer med å kommunisere med hverandre. Rottene fant ikke de rutene som de hadde gått seks uker tidligere. Konklusjon i følge forskerne er at for mye fruktsukker faktisk “ødelegger” hjernen på sikt.

Er nok ikke bare cola som i følge forskerne gjør deg dum, men alt med sukker. Så da må jeg vel si at jeg også bare blir dummere og dummere med at jeg spiser litt snop i helgene…?

Hele forsøket m.m. kan du lese på TV2nyhetene.no!

Det er mye som er farlig av det vi har i rundt oss og det er mye som forskerne har funnet ut som er farlig for oss mennesker. Selvsagt skal man ta alle slike studier med en klype salt, men en tankevekker er det da.

Tror du på slik forskning eller er du mer avslappet til det forskerne kommer med?  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top