Å være spillutvikler i dag er slettes ikke enkelt. Det er pengene som styrer og rår i spillverdenen som med alt annet og spillutviklere har hele tiden press på seg til å bli ferdig med et produkt til avtalt tidspunkt. Når produktet er ferdig utviklet, er det press om å få solgt det og helst på millionvis. I alle fall er det slik for de største spillutviklerne og spillselskapene. Vi som spiller tror at alt ligger på spillutvikleren, men så kan det hende det er andre instanser som gjør at presset blir for stort på spillutvikleren.
I Norge har vi ikke all verdens av spillutviklere og sammenlignet med våre Nordiske naboer så er Norge er u-land når det kommer til spillutvikling. Trøsten i mine øyne er at det gror godt i spillNorge med stadig flere og flere spillutviklere som dukker opp. Dette er godt nytt, ikke bare for oss som spiller, men også for økonomiNorge som igjen tjener på det. Den største spillutvikleren gjennom tidene, Funcom har en veldig land merittliste når det kommer til store spill og min favoritt er uten tvil rollespillet “Den lengste reisen” som spillet heter på norsk. Dette spillet samt Anachy Online førte Funcom blant de store innenfor spillutvikling i Norge og utlandet.
I dag leste jeg dessverre noen dårlige nyheter innen spillbransjen og som i grunnen gjør meg trist og lei meg. Funcom, som før sommeren kom med MMORPG-spillet The Secret World har i følge flere kilder ikke solgt på langt nær av forventningene og noe som igjen fører til at Funcom høyst sannsynligvis må si opp/permitere mange av sine arbeidere. Vi har tidligere hørt at Funcom har kjørt en opprenskning i sine egne rekker for å bli enda mer effektive, men om en storsatsning som spillet The Secret World ikke slår så godt til som håpet, ja så er det lite man kan gjøre om man ikke slanker selskapet. Om det forsvinner arbeidere her i Norge, Canada eller andre deler av verden vites ikke, men jeg synes det er trist at det ikke går Funcoms vei.
Så stiller jeg nok en gang spørsmålet, hvordan er det mulig? Selv tror jeg det skal veldig mye til å få fristet f.eks. spillere av World of Warcraft såpass mye at de går over til et annet MMORPG-spill. For det første har de kanskje brukt mye penger på karakteren i spillet og for det andre mye tid på å spille seg der man har kommet. Kjennetegnet på slike spill er at de konsumerer utrolig mye av din fritid og om man har flere slike spill, ja så går ikke døgnet opp med nok antall timer. Derfor skal det også mye til om en spiller velger to store MMORPG-spill eller går fra et spill til et annet. Konkurransen er også veldig stor slik at det “NYE” MMORPG-spillet virkelig må være spennende for at man skal bli fristet og spille det. Slike spill baserer seg også at man må betale en viss sum i måneden for å spille og nok en gang skal det mye til for at man da velger to spill å bruke sine penger på selv om det finnes noen som gjør det.
Personlig likte jeg The Secret World veldig godt. Det var litt annerledes enn de andre MMORPG-spillene i tillegg til at grafikken var meget god, men det hjelper lite når spillet må kjempe mot andre MMORPG-spill som World of Warcraft (som snart kommer med en ny etterlengtet tilleggspakke) og med Guild Wars 2 på tur (som er gratis å spille online), i tillegg til de mange andre “free to play” MMORPG-spillene. At det skal mye til for å kunne kapre markedsandeler med nye slike spill, er det ingen tvil om og derfor må det veldig mye til for at et slikt spill skal klare å bite fra seg. Selv MMORPG-spill som Star Wars: The Old Republic sliter med tanke på forventningene til antall spillere og det også i internasjonal målestokk. Mange spådde at sistnevnte spill ville bli en stor konkurrent til World of Warcraft og at Blizzards spill ville tape markedsandeler, men det skjedde ikke.
I mine øyne skal ikke Funcom ha på seg for å ha lagd et dårlig spill, for The Secret World er veldig bra og med mange muligheter og utfordringer. Problemet er antall spill i samme sjanger og at en gamer kun har 24 timer i døgnet og da blir det vanskelig å fokusere på flere spill i samme komplekse sjanger. En slik trøst hjelper Funcom lite som nå må sparke/permitere arbeidere. Det jeg nå håper er at Funcom i fremtiden tenker ut nye strategier og måter som igjen vil sørge for at dette store norske spillselskapet holder hodet over vannet og i kle seg rollen som en lanterne som viser vei. Jeg har fortsatt stor tro på Funcom og at dere hjerner i selskapet kan klare å fortsette å underholde oss spillere, så stå på Funcom.
Spiller du online rollespill (MMORPG-spill) og hvilket liker du best? Har du spilt The Secret World? Har du noen gode råd til Funcom om hvordan de fortsatt kan være ledende i verden når det kommer til utvikling av MMORPG-spill?