Kaldblodig person, full av hat overfor menneskeheten!

Tenker du åpnet øynene når du oppdaget overskriften på bloggen min. Faktisk er dette noe av beskrivelsen av et spill som er under utvikling og som vil bli lansert til PC (i første omgang) i løpet av året. Spillet er veldig kontroversielt og har fått tittelen HATRED. Allerede lenge før det blir lansert har det fått mye fokus på grunn av sitt innhold. For målet i spillet er at du som massemorder skal ta livet av så mange som mulig på den mest bestialske måten på grunn av ditt hat til menneskeheten. 

I USA fikk spillet den strengeste aldersmerkingen. Det er ikke mange spill som har fått det foruten Manhunt 2 og Grand Theft Auto: San Andreas. Dette er grove, voldelige spill som ikke under noen omstendigheter bør spilles av barn. “Adult only” heter aldersmerkingen i USA og her i Norge kommer spillet til å få 18+ som mange andre voldelige spill får. 

Det som jeg er mest bekymret for er at små barn og da barn ned i 6-8 års alderen kanskje blir å spille dette spillet. Til sammenligning er det barn i denne alderen som spiller det voldelige spillet Grand Theft Auto V. Dette spillet har også fått 18 års aldersgrense. Det største problemet her er at foreldrene ikke vet om det. Selv om det “ennå” ikke er påvist noen sammenheng i påvirkningen vi får som spiller spill, så er jeg bra sikker på at vi blir påvirket. Om ikke “utenpå” så i underbevisstheten. Hjernen til barn og unge bygges ut under hele oppveksten til de nærmer seg 25 år. Jentenes hjerne utvikles kjappere, så kommer guttene, men inntil da påvirkes hjernen av det som skjer i rundt oss. 

Husker du den norske befolkningen under fjorårets Farmen og hvordan Olav ble hetset på bakgrunn av det han sa om Finn Olav. For å si det slik, Olav ble regelrett hetset på verst mulig tenkelig måte. Med dette i mente, så er det jo helt klart at vi påvirkes om det er av TV, film eller spill. Spørsmålet er hvordan påvirkes vi og mennesker er forskjellige på hvordan påvirkningen får sitt utløp? 

Jeg mener at foreldre som har barn som spiller, bør være oppmerksomme og følge med i timen. De bør vise interesse, få på plass en god dialog når det kommer til spill, sjekke ut på internett (youtube) hvordan spillene som spilles er og være mer kritiske til hva som spilles innenfor husets fire vegger. Jo tidligere man starter dialogen om spill, jo enklere blir det å holde grenser for spill og hva som spilles. 

En annen ting foreldre må bli flinkere til er å høre med andre foreldre hvordan spillingen skjer. For ofte sier barn og unge at kompisen spiller spillet, så da er det jo ikke så farlig. Snakk dere foreldre mellom og dere avskaffer ordene (kompisen får lov). Klarer alle å følge opp og stadfeste grenser for spillingen, ja så blir det verre for barn og unge og lure dere foreldre. 

Jeg holder foredraget Spill er sunt og der kommer jeg i kontakt meg mange foreldre. Her får jeg vite hvordan ting ligger an og hvor lite foreldre vet om hva som spilles. Dessverre er det kun et fåtall foreldre som virkelig har peiling på hva barna sine spiller og det bekymrer med spesielt med tanke på at barnas oppvekst påvirker hvordan livet blir senere. Hva har barnet opplevd og hvordan har hjernen fått utvikle seg med sine omgivelser. Ingen av oss er synske og kan se hva som skjer i fremtiden. Da mener jeg at vi heller skal skjerme våre barn for vold og voldelige spill så godt som mulig til vi føler de tåler det eller er gamle nok.  

Hatred er altså et spill jeg anbefaler dere som foreldre å holde øye med. Dette er et meget, meget voldelig spill som garantert kommer til å bli spilt av barn kanskje helt ned i seksårsalderen og det uten foreldrenes viten. For spillets polske utvikler beskriver spillet med følgende; “Skytespill med en urovekkende atmosfære av massedrap, der du trer inn i rollen som en kaldblodig person, full av hat overfor menneskeheten”. Er dette et Spill du vil at dine barn skal spille? Jeg bare spør jeg.

#hatred #voldelig #vold #morder #massemorder #massedrap #spill #voldispill #spillersunt #gamer #foredrag #gaming #ilovegaming #foredragsholder #pcgaming #pcgamer #intel #kingston #gigabyte #coolermaster #benq #xfx 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top