Pass på barna – skumle greier!

Å være foreldre er ikke enkelt alle ganger og spesielt med tanke på at man skal forebygge slik at barna ikke kommer ut i problemer. I den siste tiden har det blitt tatt opp barns påvirkning av spill og det har blitt en del meninger både for og i mot om barna virkelig blir påvirket av voldelige spill. Jeg er aktiv gamer selv og spiller når jeg har anledning. En av spillsjangerne jeg da spiller er supervoldelige spill og hvor mine mål blant annet er å drepe mine fiender om det er å skyte dem eller å sette min blodige kniv i strupen. Selv har jeg fire barn som alle har tilgang til alt av spill og konsoller, men det er en ting jeg er ganske streng på og det er at barna ikke får spille supervoldelige spill og de spillene jeg spiller. 

Spill som Call of Duty, Battlefield, Grand Theft Auto er spill som i høy klasse er veldig voldelige. Her er det drap på dagsorden fra første sekund. Om jeg hadde latt mine barn spille supervoldelige spill, så er det ikke dermed sagt at de hadde blitt massemordere når de har vokst opp, men jeg tenker forebyggende. For selv om jeg kjenner mine barn veldig godt, så vet jeg ikke hvordan fremtiden vil bli og hvordan de påvirkes oppover årene. Da er det for meg som pappa viktig og å forebygge slik at de for et sunt forhold til blant annet spill og ting som kan oppleves i spillverdenen. 

Det samme gjelder film. Der prøver jeg også være konservativ og passer på at de ikke får se supervoldelige filmer. Jeg ville aldri i verden ha latt min 12 årige sønn dratt på en 18 års film på kino. Det hadde ikke skjedd. Det samme gjelder også spill. Her gjelder det selvsagt å passe like godt på.

En annen ting som man skal tenke på er at spillene i dag blir mer og mer realistiske og får bedre og bedre grafikk. Snart er det pokkers umulig å se om det er film eller animerte sekvenser med i spillene. Alt ser så innmari realistisk ut. Forskjell på spill og film, er at man i spillene utfører man selv handlingen, om det er å kutte strupen på fienden eller skyte i filler det man møter på veien. Når man ser film, så er man mye mer passiv og trenger ikke selv å bidra til det som skjer på skjermen. Akkurat dette er jeg faktisk mer skjermende på mine barn når det kommer til spill enn om det er snakk om film, selv om begge deler er ille. 

mine foredrag “Spill er sunt” som jeg skal holde utover høsten rundt omkring i Norge, kommer jeg blant annet til å snakke om hvordan vi voksne kan påvirke våre barn til å spille spill som IKKE er supervoldelige. For i dagens spillverdenen, finnes det utrolig mange spill og som slettes ikke er voldelige. Det finnes spill som faktisk samler hele familien fremfor skjermen og det er nettopp her at vi foreldre er nøkkelen til det sunne forholdet til spillingen for våre barn. Vær med og bli delaktig i spillverdenen på lik linje som du er med barna på idrettarrangementer eller om det er noe som skal skjer igjennom skolen. Spill i dag er noe som opptar så og si alle i en eller annen form og det kommer IKKE til å bli noe mindre. Da er det veldig viktig at du som mamma eller pappa bruker bitte litt tid og setter deg inn i hva gutten eller jenta spiller. Vis litt interesse og kanskje også bli med på spillingen. Da vil hele familien få et sunnere forhold til spillingen. 

Tidsklemma er noe alle familier i en eller annen form påvirkes av. Da er det veldig lett å kunne presses av den til ikke å følge like godt med på hva våre barn spiller. Desto viktigere er det da å følge med og vise din interesse, for om du ikke gjør det, kan det hende at barna ikke får det sunne forholdet til spillingen som de burde hatt. Spør barna og vis interesse, så vil du og barna få et mye bedre forhold til spillene. I tillegg kan du også søke både youtube og spørre andre foreldre hvordan de forholder seg til at barna spiller. Alt dette gjør at du selv som mamma eller pappa får en bedre kontroll. 

For å bevise hvor langt spillene har kommet når det kommer til realisme, så sjekk ut filmklippet nedenfor som stammer fra The Witcher 3: Wild Hunt. Et spill hvor drap er essensielt for å overleve. Et spill som ikke passer for barn og som inneholder mye vold. Spillet har fått 18 års aldergrense og det er en grunn til dette. 

Om det er noe du som mamma eller pappa lurer på i henhold til spill, så gjerne kontakt meg og jeg ska hjelpe så godt jeg kan. Det finnes mange spill og konsoller og jeg kan hjelpe dere som familie og finne det som passer dere best  samt komme med råd om hva som er fornuftig i forhold til alder med mer. 

SPILL ER SUNT, så frem at visse spilleregler følges! 
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Pass på barna – skumle greier!

  1. mmm Witcher 3! Gleder meg noe Sinnsykt… Elsker Serien… Spillet har alt som en over 18 Ønsker seg:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top