Visste du at nesten like mange jenter som gutter spiller spill?

For det første, skal jeg være ærlig å si at jeg er litt overrasket, men på en annen side, så skal jeg ærlig innrømme å si at jeg kjenner veldig mange jenter som faktisk er gamere og som spiller spill jeg liker å spille. Da tenker jeg ikke på spill som The Sims 3, Farmville eller typiske jentespill. Nei, da tenker jeg på skytespill som Battlefield 3, Call of Duty: Black Ops 2, State of Decay, Dead Island: Riptide, Lost Planet 3 ++. Dette er spill som spesielt gutta har vært ivrige etter å spille, men i de senere år har jentene kommer flere og flere med. 

I en stor undersøkelse foretatt over dammen, nærmere bestemt i USA, har det nå kommet frem at nærmere halvparten av spillerne faktisk er jenter. Dette er i grunnen litt overraskende, men på en annen side ikke. For vi vet jo alle at jenter elsker å spille skytespill, bilspill, sportsspill og andre spill som vi gutta digger. Du har kanskje også fått med deg det fokuset med å ha med kvinnelige hovedkarakterer i spillene den siste tiden. I Mass Effect 3 kunne du spille som den kvinnelige Shepard. Det siste Tomb Raider var også vinklet litt opp i mot den kvinnelige delen av spillerne og i kommende Battlefield 4, så har DICE fått med en jente i hovedrollen. Om det vil gå an å spille som jente i Battlefield 4 er uvisst, men det hadde vært stilig om jenter kunne ha fått det valget. Da tror jeg vi hadde fått oss en overraskelse over hvor mange jenter som virkelig spiller Battlefield. 

Når det er sagt, så er jeg bra sikker på at jentene kommer i like stor grad som gutta til å spille like mye. Det kommer ikke lengre an på spillene. Nå spiller begge kjønn de samme spillene og dette åpner opp for enda mer fokus på kvinnelige hovedroller i kommende spill, det er i alle fall noe jeg våger å tro.

Er dette bra? Vil en slik utjevning være bra for f.eks. eSport-kulturen eller onlinespill hvor mange spiller sammen? Skal likestillingen gjelde like mye spill som andre ting i samfunnet? Hva mener du?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

13 thoughts on “Visste du at nesten like mange jenter som gutter spiller spill?

  1. Spiller en del selv, men har ikke såå mange jentevenner som spiller, så spiller for det meste med guttevenner 😛 Synes det er flott at det blir mer jentegamere jeg! 🙂

  2. Jeg synes det er flott at det blir belyst at vi jenter også faktisk er gamere. Det ender jo nesten med at vi bare blir hetsa, ignorert eller fullstendig forguda når det kommer til spill. Og dette fordi “gutta” tror at vi er så sjeldne at det er greit å oppføre seg slik.
    “Likestilling” er en bra retning å gå i slik at vi bare generelt blir akseptert som en del av spillsamfunnet, på lik linje med gutta.
    Og da snakker ikke bare om de skjønne damene man ser på feks LoL turneringer som sprader rundt, men oss “vanlige” jenter også.
    Gaming burde jo ikke handle om kjønn heller, men handle om folk som er glad i å spille og spille sammen 🙂

  3. Hehe, ble litt overasket over den ja. Gamer selv, men har ikke møtt så mange andre jenter som gjør det. Det er jo fullt mulig for oss jenter å stå opp om morgenen, sminke oss og stelle håret, finne en fin outfit, også sette seg foran dataen og spille 🙂 trenger ikke å dra på kjøpesentre for å treffe venner, vi kan da ha piknikk i wow 😉
    gøy å se at flere spill “tar inn” kvinnelige roller, men er det for jentene sin del, eller er det for at gutta skal ha noe å se på?

  4. Jeg har vært gamer så og si siden jeg kunne gå, og jeg syns det er supert at jenter også har fått større interesse for spill. Det eneste som irriterer meg grenseløst, er de jentene som bruker “gaming” som en måte å få gutters oppmerksomhet på. Jenter som legger ut bilder av seg selv på blant annet Facebook, poserende med spillkontroller og covere og sier “omg, jeg er 100% gamer da. Elsker å game!”, når de egentlig bare har prøvd cod et par ganger hos en kamerat. Da blir jeg bare provosert. Det er veldig mange jenter som bruker gaming som et sjekketriks og en måte å få mer oppmerksomhet på. Noen gutter faller vel pladask for sånne jenter også, men jeg syns det setter oss “ekte” gamingjentene i et dårlig lys. Det er ikke få ganger jeg har snakket med folk som har ledd av meg når jeg forteller at jeg gamer, fordi de bare tror jeg er en dum liten jente som bare er ute etter oppmerksomhet. Jeg vil ikke bli stemplet som dum og oppmerksomhets syk fordi jeg driver med noe jeg elsker. At jenter kommer mer inn i gamingmiljøet har jo både ulemper og fordeler, men dette er spesielt en ting som gjør meg forbanna.

  5. replica: Herlig å høre at du spiller. Hvilke spill fenger deg og hvor mye spiller du f.eks. i uka? Har du venner du spiller sammen med 😛

    Artig å høre om jenter som spiller synes jeg og selv liker jeg å spille sammen med jenter 🙂

  6. glennshjorne: Flere spill som kommer og som jeg ser frem til. GTA V (PC), Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts, Need for Speed Rivals er noen av de spillene jeg gleder meg stort til 🙂

    Enn du?

  7. Lillian: Hehe – piknikk i WoW er jo genialt da 😀

    Kan være en dobbel greie at “damer” kommer med som hovedpersoner i spill. For det første for å gi bedre valg for jenter som spiller og at de slipper og spille som gutter i spillene og for det andre for at gutta blir fristet av spreke damer i spill 😉

    Selv elsket jeg det siste Tomb Raider og synes Lara Croft rett og slett var unik i det spillet. Om du ikke har prøvd, så anbefales det 😉

    Hvilke spill spiller du da? 😛

  8. Julie: Jo da, skjønner den da. Jeg imponeres mer over generelt jenter som spiller de spillene jeg liker å spille uansett utseende. Kjenner flere jenter som er råflinke til å spille og det i spill jeg spiller.

    Håper det kommer med enda flere jenter som spiller – artig det.

    Hvilke spill spiller du forresten Julie, om du spiller? 😛

  9. Jeg spiller oftest hver dag, det går mye i mmorpg. Wow selvfølgelig:p mye forsellig da. Holder på med amnesia the dark descent nå:D spiller lamme flere guttevenner ja:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top