Gratis spill – guds gave eller en kostbar affære?

I dag satses det over en lav sko på såkalte “Free to play” eller “Play for free”. Det er snart ikke en eneste spillutvikler som i en eller annen forbindelse har lagd et slikt spill. På papiret høres det veldig flott ut og at spill er gratis er jo musikk i mange gameres ører, men blir det så billig som man håper på? Hva tror du er målet til spillutviklere verden rundt? Jo, for det første å få deg hekta på deres spill, for det andre å få deg til å bruke så mye penger som mulig på spillet. Om det er på tilleggspakker, vip pass, sesong pass eller kjøp av objekter i spillet. Det gjør at å være en gamer kan koste en del penger og spesielt om du i tillegg har bygd deg en superfet gamerPC. Da har tusenlappene fra før av fått vinger og flydd ut av lommeboken.

Det er flere og flere spillutviklere som har funnet ut at dagens modell med hovedspill pluss masse tilleggspakker er gammeldags. De kjører nå et annet løp som i deres øyne faktisk kan gi de mer penger i inntjening og det via “Free to play”. Disse spillene er fra utgangspunktet gratis og lastes ned på spillutviklerens nettside. Spillene virker flotte og sørger for at du blir fort blir hekta. Inne i spillet ligger det en butikk og det er her utvikleren virkelig vil tjene penger. I denne butikken kan du kjøpe deg ære og berømmelse i form av utrustninger, våpen, gadgets med mer og alt dette for å gjøre deg som spiller så spesiell som mulig. Om du lever deg skikkelig inn i spillet og vil oppleve alt det har å by på, kan du faktisk risikere å bruke mer penger enn om du hadde kjøpt et spill på butikken og betalt tilleggspakkene etter hvert som de har dukket opp.

I mine øyne er det flere faremomenter som flasher opp i denne “Free to play” kategorien. For det første så vil man ende opp å kunne bruke flere tusen kroner på spillet. Det vil igjen si at om du fortsatt er avhengig av mor eller fars penger, så kan det koste de dyrt og spesielt om du har tilgang til deres Visakort. For i spill, vil du jo være så unik som mulig og ha det beste som finnes. For det andre så er jeg skeptisk til hvordan balansen i disse spillene blir i forhold til hva du kjøper og hvem du spiller i mot. Har du et megafett våpen som ødelegger nesten alt som rører på seg, så vinner du jo lett i forhold til de som ikke har kjøpt våpenet. Da får du noe som heter “Pay to win”. Dette er noe jeg virkelig er skeptisk til og vil i lengden ødelegge moroa med å spille. For i mine øyne skal det være likt og hvor skills heller skal skille mellom de forskjellige spillerne og ikke hva man har råd til å kjøpe.

Tenk deg om du har brukt mange tusen kroner og så finner utvikleren at de vil legge ned serverne med spillet. Det har hendt at spillutviklere har lagt ned servere på grunn av for liten inntjening og om du da selv har brukt på tusenvis av kroner, vil dette da være tapt. Derfor er jo også fysiske spill man legger på sin egen harddisk også best og man slipper den grufulle opplevelsen og se pengene fly ut av ruta om en spillserver legges ned.

Utviklerne har sagt at det “vil bli” balansert og de som kjøper seg mye stæsj, fetere våpen med mer havner sammen på en egen server, mens de som ikke kjøper like mye havner på en annen server. Vil denne balansen fungere? Det er nå midt spørsmål. Vi mennesker er også bygd slik at vi helst vil at ting skal være så billig som mulig og i tillegg så bra som mulig. Da vil det være mange som ikke vil koste på seg ekstra tøft stæsj i spillet, men heller bygge seg sakte men sikkert opp. Selv er jeg slik og vil heller bruke tid på å bli god i spillet enn å kjøpe meg til suksess. Har utvikleren tatt høyde for dette? Vil da deres økonomimodell innbringe masse penger på bok? Vil det bli nok til å opprettholde spillet og serveren?

Det tredje jeg bekymrer meg litt for og da som foredragsholder for “Spill er sunt”, så er det avhengigheten til et spill. For når man har brukt masse penger på et spill, så vil man også føle seg avhengig av å få valuta for pengene og dermed også bruke masse tid på det. Når man først er blitt avhengig, så er det fort gjort å nærmest “melde” seg ut av samfunnet og det er slettes ikke sunt. For selv om målet til en spillutvikler er å få oss avhengig av deres spill, så er det viktig å for oss å ikke bli for knyttet til spillet, noe jeg tror “Free to play”-spillene kan føre til. Selvsagt, man er sin egen herre og kan avgjøre hva man skal gjøre, men jeg er redd for at spillingen slettes ikke blir like sunn med alle de “Free to play”-spillene som nå finnes og kommer.

Som mamma eller pappa er det viktig å passe på barna sine mot å bli avhengige om det er av stoffer, alkohol, pengespill eller rett og slett vanlige spill. Det er opp til de å balansere dette. Men når “Free to play”-verdenen tar over for fullt blir det fort større utfordringer og passe på både pengebruken, men også tidsbruken. Det er ikke for ingenting at stadig flere og flere spillutviklere satser kun på denne modellen. Det er i følge flere rapporter en god del mer penger i såkalte mikrotransaksjoner i spill og derfor satses det også på denne modellen. Så jeg har et råd til foreldre, pass på for spill som er gratis. Ikke alt som glimrer som er gull. 

Har du hørt om “Free to play” og har du spilt spill med denne modellen? Hvilke spill har du hørt om som kommer med “Free to play”? Hva synes du er best mellom slik spillkjøpene er i dag eller vil du også satse på “free to play”?

Et av spillene som kommer innunder paraplyen “Free to play” er Cryteks Warface – klipp nedenfor.

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3450

One thought on “Gratis spill – guds gave eller en kostbar affære?

  1. Jeg er egentilg ikke noe kjempefan av free to play, ettersom ganske mange av dem ender opp med å bli Pay 2 win.
    Jeg har derimot et par spill som er free to play: Rift og StarWars. Ingen av dem kan jeg si jeg bryr meg mye med og spille. Jeg spiller WoW som jeg betaler for to kontoer i måneden, og jeg kan ikke si at jeg er interresert i å bruke mere på spill i måneden fast. Var moro og teste noe annt, derfor jeg har både rift og Starwars, men det ble aldri noe stort av det.
    Så har du jo spill sånn som Sims og, der du betaler for spillet og så kommer det pakke på pakke med content. Jeg er sikkert ikke den eneste personen som føler at jeg bare må ha dem alle sammen fordi det er morsomt! Og det blir jo en kostnad det og, tross alt 🙂
    Jeg holder meg for det meste unna free to play spill, det blir som oftest hele tiden et mas om at du skal kjøpe a eller b eller kanskje c, og feks Starwars så får du jo heller ikke tilgang til alt content on man ikke betaler.
    Håper at det fortsatt komer spill som er pay to play i framtiden og, at noen faktisk føler at spillet er bra nok til at folk vil betale for å spille det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top