Jeg har lov til å spille dette, men ikke barna!



Jeg
har fått hørt mange, mange ganger av godt voksne mennesker som virkelig lurer på hvorfor jeg spiller voldelige spill. Jeg har flere ganger fått blikk som kunne drepe nettopp på bakgrunn av at jeg spiller voldelige spill. De skjønner ikke hvorfor jeg liker voldelige spill slik som Battlefield 4, Call of Duty: Advanced Warfare eller Grand Theft Auto V som jeg spiller en god del for tiden. 

Alle disse spillene har høye aldersgrenser og er veldig voldelige på sitt vis. Spesielt sistnevnte er såpass voldelig at det har blitt bannet i mange land, likevel spiller Herr Sandnes det. Eier du ikke skam mann? Jo da, men når det kommer til spill og spesielt spill som Grand Theft Auto V (GTA V) og Battlefield 4, så er dette spill som er lagd for meg som voksen, selv om det er massivt med vold i det. Mange sier at vi blir påvirket av spill og selv kan jeg vel innrømme at vi til en viss grad blir det, men at vi påvirkes forskjellig ut i fra vårt ståsted der og da. Det vil si, med at jeg spiller GTA V, så er det ikke dermed sagt at jeg finner meg et balltre og drar på gata for å klubbe ned noen uskyldige. Slik sunn fornuft har jeg fått inn i skallen min, men så er det slik at foreldre ikke alltid klarer å holde tritt med hva sine mindreårige barn bedriver noe som igjen fører til at barn helt ned i seksårsalderen spiller GTA V. Det blir helt feil i mitt hode og noe som ikke burde skje. 



tilbake til meg, jeg er tørr bak ørene (tror jeg, selv om jeg er “barnslig” til sinns), så vet jeg at når jeg spiller spill, så kryper jeg inn i “MIN” egen boble og blir der til spillet avsluttes. Så kryper jeg ut av boblen og blir til den pappaen og kjæresten gjengen i rundt meg ønsker. GTA V etter min mening et av de beste spillene som er lagd pr. dags dato. Jeg skjønner godt at utvikleren Rockstar Studios har brukt på millardvis av kroner for å utvikle det. Området du kan bevege deg i enten til fots, i bil, fly, helikopter eller hva det måtte være, er gedigent. Det er nesten ikke til å tro at det er mulig. Detaljgraden er syk bra og jeg har flere ganger brast ut i latter på grunn av mange snåle kommentarer fra forbipasserende eller TVen, radioen eller…you name it. 

Selv om jeg på langt nær har spilt spillet i mange timer, så er jeg bergtatt av det GTA V serverer meg av digital underholdning. Jeg er til og med en snill spiller og prøver med beste evne og IKKE kjøre ned gående, motorsyklister og jeg stopper heller ikke opp på gata for så å dra frem kniven for å drepe forbipasserende. Jeg holder meg til oppdragene og klart, kremt, stjele biler for så å selge disse for å få tak i mer penger. For i spillet kan du stjele alt av biler, men det gjør meg ikke til en bilstjeler i virkeligheten, for det vet jeg jo ikke er lov. 



GTA V
har blitt tilpasset PCen godt synes jeg og det flyten er formidabel herlig. Selv FPS-kameraet fungerer utrolig godt og gir meg det blikket jeg helst vil ha. Hitboksene i spillet er også i ypperste klasse og for meg virker det som om man treffer det man sikter på. Det er ikke alle spill det skjer i. Det igjen gjør at jeg liker spillet godt. Samtidig er mulighetene enorme og hvor du kan pimpe bilene dine til det ugjenkjennelige eller for den saks skyld deg. Mine mannlige venner løper rundt i sexy kvinnekropper og skal ærlig innrømme at jeg til tider blir forvirret. Det sier litt hvordan man kan forme sitt eget “liv” i spillet. Kjøp klær, leiligheter, biler, våpen, gå på strippebar, gå på kino og alt mulig annet som du kan gjøre i det “virkelige” liv.

Det beste med dette, jeg kan spille spillet og vite at dette gir meg god underholdning på lik linje som en actionfilm ville ha gjort. Men så var det alle barna som spiller GTA V og som også får oppleve alt dette. Til og med kan det hende de ler rått og brutalt etter å ha gått på strippebar og deretter drept stripperen på den mest bestialske måten, eller kjører ned hver og en av innbyggerne som dukker opp. Er GTA V lagd for en seksåring eller et mindreårig barn? Nope, i aller høyeste grad ikke. Spillet kan skjule seg under å være et bilspill, båtspill eller flyspill, men dette er jo tross alt bare en bitte liten del av dette supervoldelige spillet. Så mitt råd til alle foreldre som ikke vet bedre. Hold barna deres unna GTA V. Spillet er ikke lagd for dem. Spillet er lagd for meg og den voksne generasjonen, selv om det er voksne som fnyser over at jeg spiller det, men det får være min sak og ikke deres. Jeg vet at jeg ikke blir påvirket i den grad at jeg blir voldelig, jeg har blitt tørr bak øra, men det har ikke seksåringen som knapt vet forskjellen på virkelighet og fantasi som lett leker Supermann eller Batman om de har sett The Avengers på Disney XD. 

GTA V er et sabla godt spill som jeg anbefaler alle som liker denne formen for spill og som selvsagt er gammel nok til å spille det. GTA V er for meg toppen av underholdning og hvor jeg selv opplever å gå inn i en actionfilm i beste stil og det i digital form. 

Foreldre; hold barna deres borte fra GTA V. Det finnes mange andre gode spill som egner seg i stedet! 

 

#grandtheftautov #gtav #rockstarstudios #pc #pcgamer #violence #voldeligspill #battlefield #callofduty #spill #game #gamer #pcgaming #ilovegaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top