Cities Skylines er et spill for alle aldre!

 

Som aktiv gamer, familiefar og en som arrangerer LAN-partyer samt andre aktiviteter av forskjellige arter så følger jeg med på det som skjer. Jeg liker selvsagt å spille spill og om jeg har anledning så spiller jeg også sammen med barna selv om det har blitt litt mindre av det den siste tiden. For er det noe som opptar barna nå så er det Fornite og det spilles det på mobilen, PCen, Switchen og sist men ikke minst Xbox One.

 

 

Er det et spill jeg spiller en del for tiden så er det Cities Skylines. Dette er et spill jeg liker ufattelig godt og som jeg har snart 900 timer med. Dette spillet er utrolig kreativt, lærerikt og underholdende. Jeg kan sitte time etter time og bygge opp små detaljer i spillet. For eksempel satte jeg opp en kirke og med kirken følger det også med en kirkegård. Bare det å sette opp alt det der og pynte opp slik at byens innbyggere kan ta del av den tok sin tid. Tror jeg brukte over en time bare på å få til dette. Da er det ikke å vente noe annet enn at timene flyr avgårde.

 

 

Jernbanesystemet har jeg også brukt en god del tid på og prøver å få ting til å se så virkelighetstro som mulig. Dette krever sin tid og det er viktig med en liten dose tålmodighet. Det beste med Cities Skylines er at spillet passer alle aldre. Selvsagt de aller minste kan ikke spille det for det er litt vanskelig, men når du har begynt å skjønt litt av slike spill så er det bare å kjøre på. Spillet har ikke noe vold og du bruker kun dine kreative egenskaper hvor du også må følge med på innbyggernes krav over hva de trenger.

 

 

Bare det å henge med på alt som skjer i en etter hvert større og større by krever sitt. Her gjelder det å følge med i tiden. Se til at befolkningen din har arbeid, utdanning, kommer seg til og fra jobb, at helsetilbudet er godt, om du har god nok dekning av politi og brannmannskaper. For plutselig skjer det noe kriminelt et sted i byen og da må det være nok politi til å hamle opp med det som skjer. Eller så kan det bryte ut en skikkelig brann som sprer seg kvartaler og da er det viktig at brannetaten har tilstrekkelig med resurser slik at de for slukket brannen før den har spredd seg over hele byen.

 

 

Så er det viktig at befolkningen blir underholdt eller har parker å dra til. Butikker er også en viktig del av spillet og uten butikker blir befolkningen din trist. Så opp med kjøpesenter, forretningskvartaler og det som hører med til denne bransjen. Alt er så godt sammensatt og det krever at du holder et øye med både søyler, etterspørsel og deretter gjøre de tiltak som trengs. Cities Skylines er også bygd opp av et skikkelig transportsystem. Den biten er utrolig viktig om du ikke ønsker en by som står i stampe på grunn av all trafikken. Her må man sette opp buss, tog, trikk, t-bane, monorail, fly, ferje, taxi og alt du kan tenke deg av transport for din befolkning.

 

 

Byen dere ser bilder fra her heter River City og deles opp ved elver går igjennom den. Et herlig landskap å bygge i og gleder meg stort til å fortsette å utvide horisonten for så å ha som mål å få til en stor metropol med hundretusener av innbyggere.

 

Spiller du slike spill og har du prøvd Cities Skylines?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top