Project CARS – den beste bilspillsimulatoren til dags dato!



Om
ikke mange timene lanseres et av året store spill og tro det eller ei, det er snakk om et bilspill. Selv er jeg stor fan av bilspill og har opp igjennom årene tilegnet meg veldig mye tid med denne sjangeren. Jeg liker alt fra arcadebilspill til beinharde simulatorer og hvor Project CARS havner i den siste båsen. For om du tror Project CARS er lekende lett så må du tro om igjen, i alle fall om du spiller som meg uten noen form for hjelpemidler og en forholdsvis høy vanskelighetsgrad. Da har du mange utfordrende runder fremfor deg.

Det er utvikleren Slightly Mad Studios som blant annet stod bak de meget herlige GTR 2, Need for Speed Shift og Need for Speed Shift 2 som nå kommer med Project CARS. Etter utallige utsettelser, så er dagen, 7. mai kommet og hvor spillet blir lansert. Jeg har ventet ufattelig lenge på denne datoen og sukket stort når spillet har blitt utsatt gang på gang.



Jeg
har lenge trøstet meg med, “den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves”. Et uttrykk jeg ofte bruker om det er noe jeg venter spent på og som jeg helst ville hatt med en gang. Slik har det vært med Project CARS også, jeg har ventet og ventet og plutselig fikk jeg noe godt.

Etter en del timer med spillet, så kan jeg med en gang si at dette er verdt den laaaaange ventetiden. For makan til bilspill skal man lete lenge etter. Det er så innmari sykt bra lagd. Jeg har flere ganger ikke trodd det jeg har sett, prøvd og opplevd. Nesten som om det hele har vært uvirkelig og nærmest en drøm. Heldigvis ikke, for spillet er i aller høyeste grad her og utvikleren med Stig i spissen har gjort en formidabel jobb med spillet.



I
lang tid nå har jeg spilt masse Grid Autosport fra Codemasters. Et spill som jeg sammen med mine venner i klanen TNR har brukt på hundrevis av timer med. Grid Autosport er en semisimulator og hvor du kan bygge deg opp et imperium av biler i din velutrustede bilgarasje. I Project CARS har du ikke den fete garasjen, men må tilegne deg de forekjellige klassene og bilene som finnes i spillet etter hvilket løp og klasse du kjører.

Gjennom karrieredelen må du bygge opp ditt navn slik at det blir vitens kjent blant racinginteresserte. Du klatrer opp i rang og får etter hvert tilbud om å kjøre den ene smellfete doningen etter den andre. Du starter nærmest på “bar” bakke med å kjøre GoKart. Tro meg, det kan være utfordrende nok det og spesielt når man har slått av alle hjelpemidler og kjørt opp vanskelighetsgraden hos de andre AI-bilene. Da er en feil sving skjebnesvanger for deg. Jeg er nøye når jeg kjører og via en “løpshelg” kjører jeg både øving, kvalifisering og selvsagt løpene. Dette for at jeg skal bli mest mulig kjent med banen og bilen jeg kjører.



Er
det noe Slightly Mad Studios har fått til så er det fysikken i de forskjellige bilene. Den er syk god og du kjenner fort hvilken av klassene du kjører. Her gjelder det å være lett på gassen enkelte ganger og andre ganger er det bare å trampe gassen helt i bånn og bilen ligger som en klegg på veien. Kjører du utfor så påvirker det bilens dekk. Det samme om du bremser mye eller kjører for hardt i svingene. Alt dette sørger for dårligere dekkgrep på veien. Går det lenge nok, så må du enten du vil eller ikke inn i depoet og skifte dekk. Da blir det å ta en såkalt pitstop som det heter på fagspråket. Det samme gjelder også drivstoffet. Dette MÅ du følge med på. Ingenting er så dumt om du går tom for drivstoff midt i et løp. Det har skjedd og du kan tro det haglet med bannskapsord inn i knotten min. Må jo være forsiktig med å rope ut disse ordene med så mange små ører i nærheten, men i alle fall, pass på drivstofforbruket spesielt om du kjører lange løp. Da må du inn i depoet og bytte dekk, justere litt samt fylle på drivstoff.

En renspikka simulator på lik linje med iRacing, rFactor2 og sist men ikke minst det proffe GTR 2 som ble utviklet av nettopp Slightly Mad Studios, så finnes det få pimpemuligheter slik du har i Forza Motorsport-serien. Du kan faktisk ikke pimpe opp bilene i det hele tatt, men ta de bilene for det de er og tilegne deg kjøreegenskapene de har på de forskjellige banene. Jeg kjenner en kompis som i Grid Autosport hadde en egen bok med innstillinger på de forskjellige bilene og banen. Om kompisen min skulle ha gjort det samme i Project CARS, så måtte han ha hatt en skrivebok med like mange sider som bibelen. For det er så innmari mange innstillinger du kan gjøre på bilene dine før du cruiser ut av depoet. Her gjelder det å treffe banens oppbygning og sist men ikke minst været. For i Project CARS spiller faktisk været en god del inn. Slightly Mad Studios har lagd en værsimulator i spillet hvor det plutselig midt under kjøringen kan begynne å regne. Da gjelder det å cruise rett inn til depoet og sette på dekk som er tilpasset regnet som dukket opp, men om du tror det regner hele tiden, så må du tro om igjen. Like plutselig som regnet dukker opp så kan det like godt forsvinne og da er “regndekkene” kanskje ikke like godt tilpasset igjen.



AI-en
til de andre førerne er også utrolig bra. Om du skrur opp vanskelighetsgraden så kan du banne på at det blir utfordrende og henge med de andre kjørerne. Her må du selv tilpasse dette og føle litt på hvor vanskelig du vil det skal være. Om du presser deg i indresving så prøver ikke de andre førerne å smadre deg, men heller tilpasse seg kjøringen din for så å prøve å nå deg igjen på langstrekningene.

Grafikken i Project CARS er ufattelig bra og detaljert. Faktisk er det noe av det beste jeg har sett i et bilspill. Da kommer også bilfysikken inn og knuser alt av det jeg har prøvd hittil. Bilene er så forskjellige fra hverandre som det går an å få. Du MÅ lære deg bilenes egenskaper for å kunne utnytte dette til din fordel. Kjør, kjør og atter kjør er mitt råd her til deg. Regneffektene i spillet er vidunderlige og ekte, spesielt om du ser det hele fra innunder hjelmen, noe som faktisk går an i dette bilspillet. Da kan jeg med en gang si at realismen øker betraktelig og at det blir utrolig utfordrende og holde tritt med det som skjer på veien, spesielt i en skikkelig regnskur. Detaljene i omgivelsene, bilene og interfacen i selve spillet er top notch. Kan nesten ikke få det bedre, jo, kanskje litt mer liv i publikum som nærmest ser ut som saltstøtter, men foruten det så kan jeg ikke klage en tøddel her.



Lydmessig
er spillet akkurat slik man kan forvente av et bilspill i denne sjangeren. For å si det slik, det er ikke her Slightly Mad Studios har brukt sine krefter. Lyden av bilene høres dog realistisk ut, men that’s it. Ikke noe mer enn det.

Holdbarhetsmessig så vet jeg at Project CARS kommer til å dra ut hundrevis at timer ut av min fritid. Ikke bare fordi jeg må gjennomføre karrieredelen, men også på grunn av den herlige onlinedelen som er med. Her kan du enten velge å gå inn i løp som er satt opp av andre eller så kan du invitere  til løp. Sammen med TNR vet jeg at det kommer til å bli mange løp og hvor vi kommer til å knive godt med hverandre om hvem som er best kjører. Med Grid Autosport har vi mange en underholdende kveld med sosiale kjøring og det er jeg bra sikker på at det kommer til å bli med Project CARS også.



Om
det er noe jeg i det hele tatt kan trekke ned på spillet, så må det at jeg savner enda flere biler å velge i mellom. Heldigvis har jeg hørt at utvikler Slightly Mad Studios kommer med flere bilpakker etter hvert. Det vil gjøre spillet enda mer holdbart. I tillegg kunne grafikken på f.eks. publikum ha vært mer livlig samt at jeg savner litt det å sette litt mer personlighet på bilene du kjører med f.eks. andre farger, klanlogoer og ting som det. Foruten dette så har jeg bare godt å si om Project CARS. Et herlig, realistisk bilspill som treffer mitt gamerhjerte godt. ANBEFALES!
 

Spill er sunt anbefaler Project CARS som et spill utfordrende spill. Aldersgrense 3 år. 


#slightlymadstudios #projectcars #racinggame #racingsimulator #racing #game #pcgame #pcgaming #bandainamco #pc #pcgamer #ilovegaming #gaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top