Skoler! Her er et godt lærespill jeg anbefaler!

Jeg kjenner mange lærer rundt omkring i Norge. Noen er utrolig flinke til å bruke spill i undervisningen. Da tenker jeg på alle slags spill fra Assassins’s Creed (historie/samfunssfag) til The Walking Dead (ettikklære) til Minecraft (matematikk, historie, naturfag) bare for å nevne noen. Dette er spill som på sin måte kan utnyttes i forskjellige fag og som igjen gjør at læringen blir mye mer interessant. Selv er jeg en aktiv gamer og har opp igjennom årene testet utrolig mange spill både for barn, unge og voksne. Gjennom denne erfaringen ser jeg også når det er spill som nettopp passer godt inn til blant annet undervisning i skolesammenheng. 

Et spill jeg har brukt en god del tid på siden det ble lansert i fjor høst er Train Fever. Dette er et spill som også faktisk egner seg i undervisningen på skolen og da i fag som historie og sist men ikke minst matematikk. For i spillet lærer du en god del i historiesammenheng med at du kan starte spillet i slutten av 1800-tallet og jobbe deg oppover mot moderne tid hvor vi befinner oss i dag. Mens du spiller dukker det opp nye tog, lastebiler og busser. Du må hele tiden utvide, utvikle jernbanen, legge til rette for produksjon slik at byene vokser suksessivt etter årenes løp. Videre må man følge med på økonomien slik at man hele tiden kan har nok penger på konto til både utskiftning av tog, biler og busser samt bygge opp transportimperiet.  

Alt dette går inn som en fin del i læringen og hvor man kan se hvordan innbyggerne blir med på utviklingen og hvordan husene og omgivelsene forandrer seg ettersom årene går. Spillet passer alle aldre og har ikke noen form for vold. Et skikkelig lærespill med andre ord. 

Jeg har lagd en serie på Youtube-kanalen min for dette spillet og hvor man kan se hvordan det er bygd opp og hvordan man må følge med. Her finnes masse info om tingene som er med i spillet og som igjen gir meg det jeg trenger å vite. En annen ting, spillet finnes på Steam og koster 240 kroner. Da får man i tillegg med seg USA-tillegg med tog, biler og busser. En god investering og spesielt om det er elever som f.eks. sliter, så kan dette spillet være til god hjelp. 

Train Fever anbefales av Spill er sunt som et lærerikt, kreativt og underholdende spill.

Synes du skolene burde bli flinkere til å bruke spill i undervisningen? 

 

Vh0Ea1MWdpc

 

jERGO1LSA5w

 

xg7v5DRmwO8

 

Td3-AApt6bc

 

FAMAOLORWXA

#trainfever #urbangames #steam #lærespill #spillforskolen #spilliundervisningen #learninggame #gameforlearning #gameforschool #railroads #railway #trains #pcgame #pcgamer #pcgaming #pc #gamer #gaming #lovegaming #sponsetav #intel #kingstontechnology #hyperx #benq #coolermaster #qpad #sony #gamersparadise #gaming4life 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top