Smart Dronen 2 Fast 2 Fun

For å være helt ærlig så er jeg ikke noen mester i radiostyrte fly, helikoptre og nå droner, men jeg lærer så lenge jeg lever, heldigvis.

Å fly radiostyrte ting og tang har ført til litt av hvert her hjemme og spesielt har det i perioder gått hardt utover både potteplanter, vaser og bilder. Dama har flere ganger sett morskt på meg og lurt på hva jeg egentlig driver med og at jeg helst bør holde meg unna stua og ting som kan knuses eller bli ødelagt. Har flere ganger fått hørt at hvis jeg kommer for nærme orkideene så blir det å sove ute i garasjen.

Heldigvis har det ikke gått så langt ennå og jeg tror det er sunt å leve med litt spenning i livet.

Da jeg en vakker dag fikk min herlige Smart Drone, jublet jeg høyt. Endelig skulle jeg få muligheten til å fly en slik farkost. For det sies at disse er litt enklere å fly enn helikoptrene og flyene.

Jeg åpnet esken og fant en forholdsvis stor drone, fjernkontroller og en liten manual. Alltid det første man gjør er å lade batteriene slik at man får mulighet til å fly. Da er det viktig å lese manualen slik at man finner ut hvor lenge batteriene må lades.

Timer gikk og jeg satt utålmodig og ventet på at dronen min skulle lade. Jeg ventet, ventet og ventet. Tiden gikk sirupstreg og det føltes ut som dager. Så plutselig var batteriet ferdigladet og jeg kunne endelig prøve meg. Først måtte jeg kalibrere dronen. I starten hadde jeg ikke satt i batteriet riktig og jeg klarte da aldri denne kalibreringen. Så oppdaget jeg feilen og slo meg til hodet og sa, idiot Bernt?

Kalibreringen gikk som en drøm. Endelig var jeg klar til mine første sekunder i luften. Jeg hadde sett i manualen for å finne ut hva de forskjellige <<spakene>> på kontrollen gjorde. Måtte jo være forberedt på hva som ventet meg.

I starten gikk det ikke bra, jeg kveilet dronen flere ganger og var ytterst redd for at rotorbladene ville få såpass til juling at jeg måtte bytte dem med nye som fulgte med, men nei da. Rotorbladene satt som støpt og jeg kunne fortsette min villmannsflyvning. Så gikk batteriet ut. Jeg brukte litt over 8 minutter på moroa før jeg måtte lade i ca. 3 timer igjen. Så var det bare å vente til alt var klart for mer flyvning. På nytt sneglet timene seg av gårde og jeg ventet og ventet. Endelig var runde nummer to med flyving klart.

Denne gangen gikk det en god del bedre. Jeg fløy mellom kjøkkenstoler, stuebord og sofa. Plutselig er jeg litt for brå med kontrollen og dronen havner på hodet. Jeg krysser alt av fingre og tær på at det gikk bra og ja, søren meg så holdt rotorbladene igjen. Snakk om englehår.

Flyvningene forgikk ikke så høyt oppe i luften og jeg passet hele tiden på at jeg ikke nådde mer enn midt mellom gulvet og taket, bare for å være på den sikre siden. Så gikk batteriet ut igjen. Lading nummer tre var i gang. Timene sneglet seg på nytt og jeg ventet og ventet på å kunne fly… igjen.

Endelig var det klart for runde tre. Nok en gang er jeg litt forsiktig i starten og tørr liksom ikke å slippe meg helt ut. Så når jeg ser at jeg klarer å holde dronen forholdsvis stabil, så prøver jeg meg opp i høyden og opp i mot taket. Det går bra. Jeg jubler for meg selv og tar noen små dansetrinn. Herlig! Endelig har jeg fått kontroll på <<beastet>>.

Rotorene er beskyttet med buer hele veien i rundt. Dette sørger for at rotorbladene tåler mye, veldig mye og selv om jeg har havnet utallige ganger på hodet, kjørt med rotorene mot veggen, stoler, bord? you name it, så har jeg til dags dato ennå ikke byttet rotorblader. Det sier litt. Hmm, denne Smart Dronen må jo være den perfekte kompisen til en som meg som ikke er flink til å fly slike doninger.

I bunnen av Smart Dronen sitter det et kamera. Dette kameraet filmer faktisk i HD-oppløsning, det vil si opp i 720 pixler. For å kunne se flyvingen fra dronens vinkel, laster du ned en app til mobilen og via den styrer du og kan motta bilder/film fra kameraet som sitter på undersiden av dronen.

Foreløpig har jeg ikke lagret det jeg har foretatt meg i luften og helst vil jeg vente til jeg kan bruke dronen ute. Nå er det for fuktig og perioder med snø at jeg ikke har turt det. Men jeg gleder meg sykt til sommeren. Da skal den prøves ute og det skal bli så gøy, for kvaliteten på kameraet er overraskende bra og som garantert kommer til å gi gode bilder. Hmmm! Kanskje om jeg tørr, skal filme en tur fremfor og over juletreet når det kommer i hus om ikke så altfor mange dager.

Som dere også vet, så har jeg fire barn. Kun min sønn som ennå har fått lov til å prøve seg. Den største datteren min har ikke villet prøve ennå, men skal til pers i jula. Mine to minste barn har ikke fått lov. For det anbefales at de som prøver Smart Dronen er minimum 14 år og det er de slettes ikke.

har jeg altså vært en heldig eier av Smart Dronen 2 Fast 2 Fun og jeg er mektig imponert over hvor enkel den er å fly. I tillegg til hvor mye den tåler. Etter mine heftige kræsj burde den har vært i fillebiter nå, men nei, den fungerer i beste velgående. Det er kun en ting jeg har å trekke på denne herlige flyvende doningen og det er ladetiden kontra brukstiden. Litt større batterier hadde definitivt vært midt i blinken slik at flyvetiden i alle fall kunne ha passert 15 minutter. Mye vil ha mer er det noe som heter og ja, jeg vil ha lengre brukstid. Om du ennå mangler en julegave til en du er glad i, så kan dette være noe jeg tror du kommer til å få bli husket for. 

Prisen ligger på i underkant av 1000 kroner har jeg sett og med tanke på hvor holdbar den hittil har vært så er det ikke noe å si på prisen. Enda har jeg også til gode å ødelegge orkideene slik at jeg har unngått og sovet ute i garasjen, heldigvis. En annen knapp som har reddet meg et par ganger er <<fly-hjem-funksjonen>> . Denne funksjonen sørger for at Smart Dronen lander nærmest rett fremfor føttene dine.

Til sommeren skal jeg virkelig bli god flyver og jeg skal høyt til værs, fly sik sakk mellom buskene i hagen og jeg skal bli en ekspert på Smart Dronen. Det er jeg bra sikker på og allerede nå klarer jeg å fly rimelig bra, selvsagt etter en del timer med trening vel og merke.

+ Forholdsvis lett å fly

+ Tåler en støyt (kraftige støyt)

+ Selv en gamling som meg takler doningen

+ Fly-hjem-funksjon

+ Kamera med HD-kvalitet

+ Stillegående

+ Se flyvingen gjennom app til mobilen

– Liten brukstid

– Prisen

 

#smartdrone #2fast2fun #leketøy #omtale #bloggomtale #anmeldelse #terningkastfem #drone #leke #gøy #moro #anbefales 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

22 thoughts on “Smart Dronen 2 Fast 2 Fun

  1. Du skriver at du måtte lade i ca 3 timer. I bruksanvisninga står det at man max kan lade i 75 minutter. Jeg lader og lader, men det virker som batteriet tar lading bare nå og da. Har fått ladet opp batteriet kun 1 gang nå, på 3 dager. Sitter en 10 åring her som er ganske så skuffa. Har du fått noen tilbakemeldinger på dette?

  2. steinmagne: Okei, jeg lar den ligge i ca. tre timer og det funker som en drøm hos meg.

    Med at deres batteri kun lades nå og da, så virker det som om det er noe feil med batteriet. Slettes ikke noe bra at dette skjer og synes synd på tiåringen. Hvor kjøpte dere produktet? Anbefaler dere å ta kontakt med der hvor dere kjøpte produktet og fortell om problemene. Kanskje får dere med et nytt fungerende produkt 🙂

  3. Hva Gjør vi etter appen er lastet ned ?Har trykt på det meste men får ikke kontakt med kamera.Hvor sitter minne kortet I kamera ?

  4. Hva Gjør vi etter appen er lastet ned ?Har trykt på det meste men får ikke kontakt med kamera.Hvor sitter minne kortet I kamera ?

  5. @Ståle: Man må koble telefonen på dronens wifi nett. Dette nettet er tilgjengeig når dronen er på. Husker ikke hva det heter.
    Manualen er fenomentalt mangelfull. Jeg skjønner ikke hvordan fly-hjem funksjonen fungerer. Det ser ut som man skal skyve høyre stikke ned, men det er jo det samme som å styre dronen diagonalt mot seg. Min manual omtaler ingen fly-hjem knapp.
    Det virker også meningsløst at dronen i følge manualen kan styres rett sidevegs når man tar høyre stikke rett til høyre eller venstre, men diagonalt når man tar stikken rett opp eller ned. Om man da i det hel tatt kan stole på manualen. Det er uklart for meg hvordan “Headless mode” skiller seg fra å bare styre dronen sidevegs f.eks.
    Det er ingen forklaring på hvordan man skal filme eller ta bilder i manualen. Man kan filme om man styrer med mobilen ig “RC Leading” appen, og da lagres filmen på mobilen. Det er ingen referanser til bruk av SD-kort i vår manual, og jeg vet ikke om det kan brukes, eller om det er mulig å filme uten å bruke mobil til å styre dronen.
    Manualen har kun noen få illustrasjoner som skal forklare bruken av selve dronen, og de er tvetydige og feilaktige.
    Litt overraskende finnes ingen instruksjonsvideoer eller ytterligere informasjon på nettet, bortsett fra denne bloggen og noen nederlandske videoer.
    Jaja. Det ble mye syting, men det er i grunnen bare en alvorlig feil med produktet, og det er manualen. Selve dronen funker bra, tror jeg.

  6. Jeg finner ikke ut hvordan man skal få den hjem… Man skal jobbane trykke inn venstre joystick. Men man skal jo kalibrere kompasset. Men i manualen sier det bare noe om og la den stå stille i 3 sek så er den kalibrert. Ordet de bruker i manualen er “synkronisering” “posisjon synkonering” Trenger virkelig hjelp! Fly hjem funksjonen er ett must for meg! Gjerne hjelp:)

  7. Bernt Erik, dronen ble kjøpt på Expert. Ser nå at den har gått ut fra deres sortiment. Jeg byttet batteri, og da fungerte det i lykkelige 5-6 minutter til, før ny lading. Da viste det seg at laderen var gått, så vi byttet den. Da fungerte det av og på i 1-2 minutter før de døde helt. å viser det seg at det er kontakt problem inni selve dronen… Har snakket med flere foreldre som sliter med samme problemet. Mitt inntrykk er at hele denne serien er et “mandags produkt” og at man har vært utrolig heldig om man har fått en som virker som den skal. Leverer inn hele greia og krever kjøpet hevet. Her blir det nok en annen drone på junioren

  8. steinmagne: Veldig merkelig dette her og hos oss funker den som en drøm. Men la meg ta det opp med leverandøren og høre hva som skjer. For slik skal det ikke være. Sender link til dette blogginnlegget slik at de får se med sine egne øyne at det ikke er helt bra dette her.

    Takk for beskrivelse og takk for at dere hjelper hverandre.

  9. Vår fungerer bra. Litt pussig at folk sliter med lading, for “laderen” ser ut til å bare være en kabel uten egen styring/”intelligens “, bortsett fra en led lampe som tennes når batteriet er fullt. Man må selv passe på å ikke koble til en kilde med for mange ampere, og ikke lade mer enn 75 min.
    Jeg har oppdaget at dronen ganske enkelt beveger seg i samme retning som høyre spak når hekken (grønne lys) peker mot brukeren. Venstre spak kan brukes til å rotere dronen, og fly opp eller ned.
    Man må gi den et par sekunder på å nullstille seg før man letter, ellers skjener den rett ut til siden. Jeg oppdaget at man kan trykke inn høyre spak som en knapp (for å få dronen til å returnere?.) Vil ikke stole for mye på det i en drone uten GPS. Jeg har ikke funnet ut hvordan man bruker headless mode, og er skeptisk til den funksjonen i en så billig drone fordi jeg tviler på om den har kompass og gyroen vil få avdrift.
    Jeg er fornøyd. Man får mye for pengene (HD kamera, WiFi link etc) og den flyr bra.

  10. my focus drone has a little problem in it’s controls the quadcopter fly when i click on the left stick instead of pushing it up help me fix it plz

  11. Hei. Hyggelig å se at du har hevet deg på drone invasjonen å, bernt!😊
    Denner er ganske overpriset i forhold til hva den kan prestere. Jeg anbefaler alle å gå for, syma x5c-1 uansett alderen til den, så er det en perfekt nybegynner/modde drone, eller syma x15 er å fin, litt tregere i farten, eachine e58 er å fin mavric etterligning som flyr fint og er rimelig priset til 300-600,- x5c-1 kan du få fra 150-400 x15 husker jeg ikke i farten, men er litt dyrere en x5c-1, du har å en lass med andre x5 modeller men ingen som kan måle seg med x5c-1 etter min mening. Evt en annen fin drone er Syma x8 serien for dem som vill ha litt større men fortsatt god kvalitet og rimelig pris!
    Etter det anbefaler jeg å gå over til DIY FPV 90mm, 115mm 215mm 300mm ramme droner osv:) Bare ta kontakt for mere info eller tips! Mvh Tor Inge Flatnes

  12. Mange takk! 🙂 Trodde nesten du hadde lagt opp bloggen😯 hehe, neida.
    Må nå bare fortsette flyvingen, er mange alternativ nå for tiden, nesten for mange..
    1 Tips til, kjøp rett fra kina, bangood, dhgate,gearbeast,ebay etc, så sparer du mye penger, frakt er som oftest gratis fortiden.
    Du må nå ha en fin vinterferie vidre! 🙂

  13. Tor Inge Flatnes: Har ikke det, men skriver ikke like mye som før. Er travelt på andre områder 😉

    Det er mye bra som finnes der ute og mye billig også. Blir nok flere kjøp av droner i fremtiden også og da blir det nok via disse sidene som du nevner.

    Bare å glede seg godt med andre ord 🙂

    Kos deg riktig så godt du også og nyt ferien med den har å by på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top