Anmeldelse: American Truck Simulator

Først som sist kan jeg innrømme at jeg er svak for simulatorspill. På samvittigheten har jeg nok flere tusen timer med slike spill gjennom mitt gamingliv. Flere timer kommer det garantert til å bli og et av spillene som kommer til å sørge for det er American Truck Simulator.

Jeg har vært så heldig og fått meg en tidlig kode til spillet og som igjen har sørget for at jeg har vært klistret til skjermen den siste tiden, alt for å kunne dele mine erfaringer med deg.

Euro Truck Simulator 2 er et spill jeg også har mange, mange timer med. Dette har sørget for at jeg er godt oppmerksom når det kommer nye spill og hva jeg helt ønsker de nye Truck simulator-spillene bør inneholde. For potensialet i disse spillene er enormt og jeg vet at det er så mye mer man kan gjøre for at spillserien blir top notch.

skal jeg prøve å beskrive mine opplevelser med American Truck Simulator som lanseres til PC den 3. februar, det vil si om to tre dager om man regner med denne.

Det første som møter meg er en interface som er dønn lik Euro Truck Simulator 2. Her er det få endringer som er blitt gjort og det hele ser helt likt ut. Jeg har gransket og gransket og ikke funnet noen forandringer, men hvorfor forandre på noe som funker? I alle fall, det funker godt.

I Euro Truck Simulator så kjører du i Europa, inkludert Norge, Sverige og Danmark. I American Truck Simulator så kjører du selvsagt i USA, men ikke hele USA. Foreløpig er området begrenset til statene California og Nevada. Arizona vil om ikke så hinsides lenge også bli klart og kan lastes ned via Steam. Selv om det ikke er hele USA, er det nok av mil å kjøre. Utvikleren SCS Software har lovd at nye områder vil tilkomme etter hvert noe jeg selvsagt inderlig håper. Hadde jo vært herlig å kunne kjørt gjennom den kjente Route 69 eller tatt turen fra vest til øst med bilspillet The Crew i tankene.

Tenk deg American Truck Simulator i Grand Theft Auto-stil (uten vold, selvsagt) og da med tanke på området det går an å kjøre, muligheter for å oppgradere klærne til sjåføren, kjøpe seg leiligheter, mer proffe garasjer, mer livlige omgivelser og enda flere modifikasjoner på kjøretøyene. Det hadde faktisk vært en drøm som jeg hadde håpet på ville gå i oppfyllelse. Er nok flere enn meg som kanskje hadde håpet på noe slikt eller hva? Gud, så herlig spillet hadde blitt da.

Okei, så finnes California og Nevada med i spillet fra start av og jeg kjører og kjører. Målet er som alltid å bygge seg opp et stort transportselskap med flere sjåfører, god økonomi og hvor man hele tiden utvider selskapet. Dette er selvsagt mulig og hvor man tjener penger på de oppdragene man kjører. Selvsagt, i starten tar det litt tid spesielt når jeg var dum nok til å velge Kenworth som favorittrekkvogn, skal det til litt av en bunke penger for å kjøpe den første trekkvognen.

Å tjene penger er essensielt i spillet og det gjør man spesielt om man er forsiktig. For her har jeg brent meg noen ganger. Spesielt har jeg tapt en del penger på ?usynelige? fotobokser som plutselig lopper meg for penger om jeg kjører noen få kilometer i timen for fort. I Euro Truck Simulator 2 fikk vi alle fall en forvarsel på at det dukket opp fotobokser slik at vi kunne tilpasse farten bedre, men det gjør det ikke her. Akkurat det er jeg ikke særlig fan av. Greit nok at snuten (politiet) inn i mellom dukker opp og gir deg en klekkelig bot om du er for lett på gassen, men at du skal bli tatt uten at en fotoboks eller en snut er å se på flere mils avstand blir litt for dårlig synes jeg. Klart, moralen er jo å kjøre etter fartsgrensen og det gjør jeg til en viss grad, men inn i mellom krever det at man må ha litt høyere fart spesielt om oppdragene går på tid og man må ha en hvil i løpet av turen. Fotobokser og skilt for fotobokser savnes med andre ord.

Spillet har også ande nye tillegg blant annet kan du nå velge hvor vanskelig det skal være å parkere lasten etter endt oppdrag. Jo mer vanskelig det er, jo mer XP-poeng får du. For å si det slik, noen steder går det forholdsvis greit om du velger høy vanskelighetsgrad, mens andre steder må du søren meg bruke litt id for å parkert hengeren. Utfordrende, yes indeed.

Når det kommer til fysikken på kjøretøyene, så er denne tilnærmet lik Euro Truck Simulator 2 og følelsen av å kjøre ett superfett vogntog er der. I tillegg om du kræjser, så føles det hele helt greit ut og gir deg selvsagt skader på både trekkvogn, vogn og varene du kjører. Helt i tråd med hva som også er virkelig, men savner også her at skadene du gjør vises på trekkvognen og ikke kun i displayet.

Grafikken i spillet er forbedret i forhold til Euro Truck Simulator 2. Den har blitt sprekere og har skarpere farger. Alt er liksom blitt mer levende selv om det kanskje ikke har det. Kjente landemerker dukker opp langs veien og du kjenner fort igjen disse fra virkeligheten. På stjernehimmelen kan man se stjerneskudd, man kan se kvistballer ruller over veien, fly, helikoptre, fugler, luftballonger med mer krydre omgivelsene, men jeg føler fortsatt at det er noe som mangler. Det er ikke mange personene som går gatelangs i byene, omgivelsene virker fortsatt litt statiske uten så mye rørelser. Savner for eksempel utrykningsbiler som kommer susende og hvor du som sjåfør må legge deg ut til siden, savner mer variasjon i trafikken, flere båter, fly og tog langs veien du kjører. Større byer er også savnet og hvor man kunne ha brukt lengre tid på å kjøre der noe som ville ha gitt flere utfordringer. flere ting som skjer på utsiden av veien samt at når man for eksempel skal passere fjellkjeder, så kan det gjerne snø og se at snøen legger seg. Det hadde vært en herlig effekt. Det er så mye mer potensiale i spillet som enda ligger bare og venter på å bli presentert.

SCS Software har alle mulige sjanser for å kunne få til et enda bedre spill. Det er bare å tørre å ta steget fullt ut. Selvsagt, det går jo også å komme med patcher som sørger for dette og selvsagt, jeg håper på mange flere stater å kunne kjøre i slik vi har i Euro Truck Simulator 2. USA er stort og mye å se og oppdage. SCS Software har i alle fall en god del å kunne komme med i tiden fremover for oss hungrige Truck-kjørere.

Selv om jeg savner diverse ting og tang i spillet, så skal jeg igjen innrømme at jeg er hekta på spillet. Det har elementer i seg som bare gjør at jeg MÅ spille det. Jeg digger det å kunne bygge seg opp, jeg digger det å kunne oppleve de kjente bitene fra byene i California og Nevada. Kjørefølelsen er like god som alltid og det er mer nytt for folket. Prisen kommer heller ikke til å være avskrekkende med tanke på at det vil kose rundt 200,- noe selvsagt er verdt pengene spesielt med tanke på at mer er på tur.

håper jeg at SCS Software tar til seg disse punktene, for jeg vet at spillserien deres har så mye mer potensiale til å bli bedre. De har en hel verden av spillere til å støtte seg og jeg vet at de i tiden fremover også kommer til å selge sine spill som bare det. For Truck Simulatorene deres er fengende og lett og bli hekta på.

American Truck Simulator lanseres til PC den 3. februar.

Terningkast:

#spillmagasinetreview #scssoftware #americantrucksimulator #review #anmeldelse #spillmagasinet #spmgno #spmg