Slå til så blodet spruter med egne hender i Grand Theft Auto V

Virtual Reality (VR) kan virkelig sørge for å ta spillopplevelsene til nye høyder. For med VR kan du etter hvert bruke hele kroppen. Tenk deg neste Battlefield-spill med støtte for VR. Alt du trenger er en trådløs kontroller, briller, PC og vips så er du med i spillet i din “egen” kropp og skyter på alt som rører på seg. Nå snakker vi realisme og spesielt om man i tillegg hadde hatt en spesialtilpasset vest på kroppen som hadde vært tilknyttet brillene og den trådløse kontrolleren. Da hadde man virkelig vært i syvende himmel. 

Flere kjente merkeprodusenter jobber med sitt eget VR-system. Her finner du Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR, Sony Playstation VR, Microsoft Hololens bare for å nevne noen. Det vil med andre ord si at om en stund vil markedet florere av VR-system og som igjen vil sørge for at denne teknologien blir allmannseie.  

Selv om VR-systemene er forholdsvis lite utbredt, så finnes det en del gamere som har utnyttet teknologien og tatt gaming til nye høyder nettopp med bruk av VR. En veldig flink modder ved navn Downsider har gjort noe totalt unikt og lagd en egen mod til Grand Theft Auto V med bruk av VR. Som du kan se av videoen nederst så funker faktisk dette utrolig godt. 

Spørsmålet mitt er nå som dette gir muligheter for en enda mer realistisk spilling og spesielt med spill som GTA V, må foreldre følge med enda med tanke på hvilke spill barna sine spiller? For med VR bruker du kroppen din til å utføre handlinger på lik linje som i virkeligheten. Hvordan vil da f.eks. mindreårige barn oppfatte denne teknologien med de spillene som finnes og som garantert vil komme, hvor realismen bare blir bedre og bedre. Foreldre må virkelig ta et tak og ikke bli akterutseilt noe som i dag er sannsynlig at de vil bli for i dag er foreldre altfor slappe og viser liten interesse til sine barns spilling. 

Med VR-teknologien er det enda mer viktig for foreldre å følge med og vise interesse. For som jeg har sagt i mange, mange år så blir realismen i spill bare bedre og bedre og med mindreårige spillere som spiller disse voldelige spillene, så er det ikke bra i det hele tatt. VR gir deg muligheten til å oppleve spillene på kroppen og deg som person opplever det som skjer i rundt deg på lik linje som om du er ute å går eller hva du måtte gjøre. 

Spillutviklerne har virkelig muligheten til å fråtse og lage spillene så lik virkeligheten som det går an å komme. Mindreårige barn er ikke målgruppen, men likevel skjer det for ofte at de nettopp er det og som spiller spill med høy aldersgrense. Jeg har i flere år brukt Grand Theft Auto-serien som eksempel gjennom mitt foredrag Spill er sunt, men det er ikke uten grunn. Spillserien er bannet i flere land nettopp på grunn av volden i spillet. Da blir jeg litt forundret over at foreldre blant annet lar seks til tiåringer spille disse spillene. Til deres forsvar så har de ikke peiling, men det er søren meg ingen unnskyldning. Med VR på trappene og hvor spillene blir enda mer realistiske så MÅ foreldre ta skjeen i en annen hånd og skjerpe seg. Her må de følge med i timen og se til at sine mindeårige barn ikke får tilgang til denne teknologien med det som følger med. At de spiller spill som er tilpasset alderen er helt greit, men ikke spill som er voldelige, inneholder drap, tortur, prostitusjon eller hva det måtte være av grufullheter som ikke passer de mindreårige. 
 

 

Sant skal sies at mindreårige barn ikke skjønner like mye som en voksen person, men det er søren meg ikke noe å unnskylde seg med spesielt når man kan tenke seg mindreårige barn spiller på lik linje som personen nedenfor i videoen gjør. Det er ikke bra i det hele tatt. Nei, vi foreldre har søren meg litt av et ansvar når det kommer til å følge med på våre barns spilling og spesielt med tanke på hvor realistisk spillverden er på vei til å bli med blant annet VR. Som pappa er jeg nøye med hva mine barn spiller og det er tilpasset deres alder. Jeg har ofte fått hørt at jeg kanskje er litt i strengeste laget, men jeg mener bestemt at det er best for mine barn, men det er meg da. 

Hva tenker du ovenfor den nye VR-teknologien og hvor realistisk spillene blir? Gleder du deg til å kunne bruke denne spennende teknologien? Hva tror du kommer til å være utfordringen for foreldre som har barn som spiller? Vil f.eks. mindreårige barn bli påvirket av f.eks. bruk av VR i spill som GTA V? Skal barn skjermes ytterligere med tanke på bruk av VR i spill? 
 

#vr #spillersunt #foredrag #virtualreality #spillmagasinet #spmgno #spmg 
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Slå til så blodet spruter med egne hender i Grand Theft Auto V

  1. VR er noe jeg er litt skeptisk til. Jeg har testet Occulus Rift en gang, og eneste jeg kan si om det var at det var merkelig og at jeg fikk vondt i hue. Men at det nok en dag kommer til å bli det normale kan jeg se for meg, i alle fall en ganske normal ting.
    Lurer veldig på hvordan det eventuelt skulle implementeres for eksempel I MMO sjangeren som jeg har mest dilla på 🙂 Om de også kan bruke disse tingene som gjør at man kan stå/gå og slå, så burde kanskje det hjelpe litt på dette med at gamere blir sett på som stillesittende og late 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top