For oss som følger med i spillverden så er E3-messen en av de store spillarangementene som foregår hvert år. Årets E3-messe som går av stabelen fra 14. til 16. juni i Los Angeles ser ut til å bli litt slankere. Tidligere har både Electronic Arts (EA) og Activision sagt at de ikke kommer til å ha en egen stand på årets messe men hvor sistnevnte heller vil samarbeide med f.eks. Sony Playstation for deres kommende Call of Duty-spill.
Nå viser det seg at to andre store spillselskaper følger samme spor som EA og Activision. Disney er blant annet kjent for sine Disney Infinity-serie og har høstet gode kritikker fra spillpressen verden rundt med spillene. Nå ønsker de heller å gjøre som Nintendo og kjøre et eget løp med egne sendinger som er direkte knyttet opp i mot forbrukerne. Nintendo har kjørt dette løpet en god stund og det ser faktisk ut til å fungerer forholdsvis godt for selskapet.
Det andre spillselskapet som nå har bestemt seg for ikke å delta på årets E3-messe er Wargaming. De er spesielt kjent for onlinespillet World of Tanks og som også er i gang med sitt nye romspill Master of Orion. De forklarer at de heller vil fokuserer på å gå direkte ut til sine spillere og sitt spillsamfunn rundt spillene i stedet for å bruke tid og resurser på E3-messen.
Utviklingen vi ser nå, er dette noe som kommer til å fortsette? Vil spillselskapene heller bruke de sosiale mediene og spillsamfunnet rundt sine spill med å lage egne “sendinger” hvor de forteller om sine prosjekter? Er E3-messen et døende arrangement slik vi kjenner det i dag? Sosiale medier har som du vet fått en meget stor posisjon når det kommer til markedsføring av produkter på lik linje som streamere og youtubere har. Vil vi nå se en dreining bort i fra tradisjonell “markedsføring” via spillmesser og hvor spillselskapene heller vil bruke mer resurser på de sosiale aspektene i spillsamfunnet? Jeg barer lurer jeg.
I alle fall, dette er en liten tankevekker spesielt på hvordan spillmediene har brukt disse messene med å spre sine budskaper tidligere år. Vil det heller bli youtubere, streamere og bloggere som får denne jobben?
Det er mange ubesvarte spørsmål her og jeg kan vel innrømme at jeg også er veldig glad i E3-messen og har alltid hatt en drøm om å komme meg dit. Det samme gjelder også for GDC. Så er spørsmålet om hvor lenge vil disse spennende, unike og opplevelsesrike spillmessene overleve? Vil de største spillselskapene rømme messene og hvor de mindre spillselskapene ta overhånd? Tiden fremover blir i alle fall spennende å følge med og jeg håper vi får en blanding med store og små spillselskaper som deltar slik at messene overlever. For det er jo tross alt også noe eget og unikt med disse messene.
Inntil videre er E3-messen blitt litt slankere og hvor selskapet som Electronic Arts, Actvision, Disney og Wargaming ikke vil bli å finne med egne stands. Vil flere følge etter nå frem til arrangementet går av stabelen 14. til 15. juni i Los Angeles?
Hva tror du? Ønsker du at E3-messen skal være proppet med store selskaper som kjører sine egne shows og med fullt fokus på nye og annonserte spill? Hvilken fremtid har vi som gamere når det kommer til slike spillmesser?
#e3messe #e3 #activision #electronicarts #ea #nyheter #spillmagasinet #wargaming #disney #spill #gamer #gaming #spmgno #spmg