Hvor i all verden er respekten i “spillverden”?

 

Jeg må nok først som sist innrømme at jeg er en “gammel” gamer og som senere i år fyller 50. Jeg har vokst opp i en god del annerledes tid enn de som vokser opp nå. Før i tiden var respekt ovenfor alle noe som var viktig. Vi ble opplært til å respektere andre. Ikke si eller gjøre noe som var respektløst. Som barn hadde jeg stor respekt for voksne. Denne filosofien har jeg fortsatt og viser stor respekt for barn, unge og voksne uansett bakgrunn. Jeg er opplært til å ha respekt for alle. Dette er noe jeg kommer til å ta med meg til den dagen jeg parkerer tøfla. 

 

Dessverre er det ikke alle som tenker det samme som meg. Selvsagt gjør jeg feil som alle andre, men når det kommer til å behandle alle på en så lik måte som mulig er jeg fast bestemt på å gjøre. 

 

Er nok ikke alene om å si at jeg synes altfor mange har mistet respekten ovenfor hverandre. Barn og unge som normalt skulle hatt stor respekt for voksne, har mistet mye av dette. I dag virker det som om man kan behandle alle på en “stygg” måte uansett hvem det er. Enten med å trakasere, hetse, utføre voldelige ting eller drive med psykisk mobbing. Terskelen for dette er blitt så lav at den nærmest er usynlig i visse deler av samfunnet. 

 

 

I dag er det fort gjort å skjule seg bak en digital verden. Å bruke et nick for så å spre dritt, trakasere, mobbe eller hva det måtte være. Ingen vet hvem jeg eller hva jeg bedriver. Da gjør det vel ikke noe om jeg trakaserer, mobber eller slenger ut eder og galle ovenfor andre? Det verste, jeg tror mange tenker slik. Mange tror at man kan skjule seg bak et nick og i digital form gjøre hva faen man vil uten å tenke på konsekvenser ovenfor de man gjør det mot. 

 

Perfekt er ikke jeg heller, men er det noe jeg prøver så er det å vise respekt, ikke trakasere, mobbe eller slenge dritt om det er i digital form eller irl. Er det noe som heller betyr mye for meg så er det å snakke frem, skryte, gi gode tips og råd eller hjelpe om det er noe som står på. Det er min mantra for et godt liv sammen med andre. 

 

I spillverden har det i de siste dager blitt publisert den ene teksten etter den andre om mangel på respekt hvor trakaseringer og drittslenging er noe som er “normalt”. Mange har fått med seg at et nytt Monkey Island-spill er på tur. Selv digger jeg Monkey Island og da jeg fikk vite om at et nytt spill var på tur, så stod jubelen i taket. Etter hvert som ny info har dukket opp, har forventningene steget og steget.

 

 

Dessverre med det nye kommende Return to Monkey Island, har også mye respektløse handlinger forekommet. Flere har tatt til ordet og skrevet dritt til utviklerne og vært direkte ufine i sin oppførsel. Det har faktisk gått så langt at utvikleren ikke vil dele mer info om spillets gang. Gleden av å dele har blitt borte. Når noen mener dette, så kan man ikke annet enn å si at all sunn fornuft har forduftet. Rett og slett forkastelig og sier litt om hvordan verden i dag har blitt. Mangel på respekt, mangel på empati og mangel på innblikk i hvordan man egentlig skal opptre i samfunnet. 

 

 

Et annet spill som det er meget store forventninger til, er God of War Ragnarock. Her har utvikleren gått så langt og sagt “vis litt faens respekt“. Dette sier litt over hvordan verden har blitt og hvor slemme menneskeheten kan være ovenfor hverandre. Her er noe fundamentalt galt og det skal ikke være slik at om en åpner munnen eller gjør noe så har man hele verden i mot seg. 

 

 

Om det er “vi” foreldre som ikke er konsekvente nok eller ikke lærer våre barn og unge på hvordan man skal oppføre seg ovenfor andre eller om det er andre ting som spiller inn vet jeg ikke. Selv har jeg brukt mye tid på å lære mine barn om hvordan oppføre seg og behandle andre med å vise respektforståelse. Alt det der har sykt mye å si og derfor føler jeg at vi alle har et ansvar om hvordan våre barn og unge blir opplært i hvordan samfunnet er oppbygd i forhold til respekten ovenfor hverandre. 

 

Jeg er klinkende klar på at det her må gjøres en jobb. Videre skal man ikke legge all skyld på barn og unge. Dessverre finnes det nok av “voksne” som heller ikke skjønner hvordan utøve respekt ovenfor andre. Stor mangel på empati og konsekvenstenking er noe som skjer selv for den eldre garde. At voksne ikke tenker er rett og slett håpløst. Selv om jeg til tider har vært skikkelig forbannet over hvordan ting har blitt gjort i forhold til hvordan ting burde gjøres, så har jeg vært for god til å ikke synke så dypt som mange andre. Det må gå an.  

 

 

At man gjør ting man har angret dypt og hellig på, er nok noe alle med hånden på hjertet kan si man har gjort. Deriblant meg, men å gå så langt at man hetser, trakaserer, mobber eller nedsetter andre for det…så langt går i alle fall ikke jeg. Når det kommer til spillet Return to Monkey Island, så gleder jeg meg sykt mye til spillet. Har mine mange timer med klassikeren og gleder meg nå til nye timer med et nytt spill. At spillet ikke her helt likt originalen bryr jeg meg ikke så mye om bare spillet klarer å underholde meg, da blir jeg fornøyd. Når God of War Ragnarok lanseres vil også tiden vise. Det er i alle fall ingen vits å hetse eller plage utvikleren for at de ikke klarer å bestemme seg for det. Viktig for meg er at både Return to Monkey Island og God of War Ragnarock blir bra og spillbart når det en gang lanseres. Da er jeg fornøyd. Noe mer enn det kan jeg ikke forlange og i alle fall ikke hetse, trakasere eller mobbe for at det ikke blir slik. 

 

Verden i mine øyne har blitt mer og mer merkelig. Empatien og respekten ovenfor hverandre har blitt utvisket. Man tenker ikke langt nok når det kommer til å se konsekvenser av sine handlinger ovenfor andre. Nå er det altfor mye hetsning, trakasering og mobbing. Heller spre glede, oppmuntring, og snakke frem hverandre. Det ganger mer og kanskje gir ekstra gnist til å utføre ting enda bedre. 

 

 

Hva er dine meninger om hvordan verden har blitt? Er vi for lite empatiske og konsekvenstenkende? Er det for enkelt å skjule seg bak et nick og skrive dritt rundt omkring den digital verden? Burde det bli enklere å kunne melde i fra når slikt skjer? Burde det ha vært en svarteliste ift. IP-numre som er kroniske på slikt og som hadde slitt med å få lagd brukere i diverse kanaler? Hva mener du burde ha vært gjort for å øke respekten ovenfor hverandre i dagens samfunn? Er foreldrene her en viktig brikke eller er det resten av samfunnet? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top