Anmeldelse: Logitech G231 Prodigy


 

*Sponset produkt*
 

Logitech er søren meg på hugget for tiden og kommer med det ene spennende produktet etter det andre. Nylig lanserte de en serie som de har kalt Prodigy og som skal ligge i den litt rimeligere delen av skalaen. I denne serien finner du gaming tastaturet G213, gamingmusen G403 og sist men ikke minst dette headsetet som jeg har sett nærmere på, nemlig G231.
 

Når jeg hører ordet Logitech så tenker jeg automatisk på kvalitet og noe som jeg gjennom mange år har opplevd med Logitech sine gamingprodukter.
 

Logitech G231 Prodigy er et headset som altså ligger i den litt rimeligere delen av skalaen eller som mange vil si, det ligger i mellomklasseskalaen. Fra før av har jeg testet G633 Artimis Spectrum og vet hvilken kvalitet jeg opplevde der. Lydbildet var meget bra og ga meg nøyaktig det jeg ville når jeg satte meg ned for å spille, høre musikk, se film eller på youtube, men så ligger også G633 litt opp i pris og nærmer seg fort 2000 kroner for headsetet. G231 ligger litt i overkant av 600 kroner og som vi alle vet, så får man det man betaler for og det skal selvsagt være forskjell på et headset til nesten 2000 kroner og et til 600 kroner.
 

Designet på Logitech G633 synes jeg er bra. Sprek oransje farge på øreklokken rundt logoen, på innsiden av øreklokkene og sist men ikke minst puten på undersiden av bøylen. Denne fargen spriter opp headsetet og spesielt med tanke på at det ikke har noe lys av noe slag.
 


 

Øreklokkene er snubare slik at de ikke tar all verden av plass i tillegg til at putene på klokkene er veldig myke og behagelige. De er også store slike at de dekker mine godt voksne ører. Bøylen er bygd slik at den ikke presser på hodet og selv om du bruker headsetet time etter time så kjenner du det ikke slik andre headset kan gjøre.
 

I disse dager er vi alle vant med LED-lys og det finnes det ikke på dette headsetet. Her er kun den oransje fargen rundt om på headsetet som lyser opp, men hvem trenger nå lys da? Ikke alle det. Viktigst er nå likevel lyden da og sist men ikke minst mic?en.
 

Det som også er litt unikt med dette headsetet er tyngden. I motsetning til f.eks. G633, så er dette headsetet adskillig lettere og som igjen gjør at man knapt føler headsetet er på hodet i tillegg er bøylen lagd slik at den heller ikke presser på hodet. Dette gjør at det ikke er noe problem å sitte med headsetet på timesvis og game til man ser mannen med ljåen eller blir firkantet i øynene som foreldre ville ha sagt det.
 


 

På ledningen sitter en volumkontroll, knapp for mic?en og i enden av ledningen sitter to jack. Her kunne det heller ha vært en USB-plugg i stedet synes jeg.
 

Okei, så har jeg tatt for meg litt av designet på Logitech G231 og nå er det noe som er langt mer viktig enn det, nemlig lyd og sist men ikke minst mic. For en gamer betyr de to siste der veldig mye. Selv om dette headsetet ligger i det litt lavere sjiktet når det kommer til pris så må lyden og mic?en være bra.
 

Først tar vi lyden og der kan jeg innrømme at jeg blir litt tatt på sengen og blir overrasket over hvor god lyden er. Bassen er dyp, mellomtonen og diskanten er bra balansert til å være et headset i denne prisklassen. I spill som Battlefield 1, Far Cry Primal, Counter-Strike: Global Offensive og Mafia III så hører jeg fienden veldig godt. Et godt lydbilde er viktig uansett spill, men i disse spillene er ser særs viktig å høre hvor i all verden fienden befinner seg før det er for sent og du får en kniv i ryggen. Logitech G231 Prodigy klarer seg veldig bra her. Har selvsagt også testet ut Logitech G231 Prodigy med å høre på musikk i forskjellige sjangere og sist men ikke minst sett film og her scorer også headsetet godt. Ikke noe å si på lydbildet og da tatt i betraktning prisen.
 


Så over til noe jeg bruker gaming headset mye til og det er å snakke med mine venner over chatteprogrammer som TeamSpeak, Discord, Skype, Mumble og sist men ikke minst via Facebook. Med bruk av slike programmer er det viktig at mic?en funker godt og er sensitiv men også hvor den skjermer for støy som f.eks. finnes i rommet du sitter i. Med bruk av de fire siste programmene nevnt i teksten fungerte headsetet godt, men med TeamSpeak var jeg ikke like fornøyd, eller rettere sagt mine venner var ikke fornøyd. I TeamSpeak kjører jeg på med «voice activation» og hvor stemmen min automatisk blir fanget opp uten å måtte trykke på knapper. Her fikk jeg kommentarer på at stemmen min ble kuttet. Uansett hvor mye jeg skrudde på sensitiviteten i TeamSpeak så fikk jeg samme tilbakemeldinger. Her klarte ikke programmet å fange opp stemmen min og hvor mine venner slet med å høre hva jeg sa. I de andre programmene så fungerte det godt. Om det er TeamSpeak som er mer kresen til headsetet skal jeg ikke si, men ett eller annet var det med Logitech G231 Prodigy. Derfor kan jeg heller ikke trekke like mye, men hadde headsetet slitt med å fange opp stemmen min med bruk av de andre programmene, så hadde det blitt en dårlig score for å si det slik.

 

Okei, nå har jeg sett på alle aspekter meg Logitech G231 Prodigy og kun TeamSpeak fikk jeg problemer med. Foruten dette så ble jeg faktisk veldig overrasket over både lydbilde og hvor behagelig det var å bruke headsetet. Selv om mange kritiserer at dette er likt G230, så har jeg ikke testet det og kan ikke sammenligne med hva som er bra med dette i forhold til det forrige headsetet. For meg er dette et godt headset som gjør jobben og vel så det. Jeg hører lydene godt, bassen er dyp samt at jeg får med meg det som skjer i rundt meg i gamingsammenheng. Hadde Logitech G231 Prodigy ikke slitt så mye med mic?en i TeamSpeak så hadde det blitt en god karakter.
 

Om du er ute etter et headset som ikke koster skjorta og hvor du vil ha god lyd, som er behagelig å bruke, ikke har forstyrrende lys og hvor du IKKE skal bruke TeamSpeak, så er Logitech G231 Prodigy et bra valg.
 

Vil du vite mer om headsetet så finner du mer info om det på Logitech sin nettside.
 

#spillmagasinetreview #logitechg231prodigy #gamingutstyr #omtale #anmeldelse #hardware #spill #gaming #gamer #game #spill

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top