PRODUKTOMTALE: VelocityOne Flightstick – Valuta for pengene!

 

Om du nå tror jeg er en proff flysimulator dude, så er jeg ikke det. Når det er skrevet, har jeg opp igjennom årene hatt sykt mye glede av de ulike versjonene av Microsoft Flight Simulator-spillene. Jeg har også opp igjennom årene spilt en rekke andre flyspill også hvor jeg blant annet kan nevne det klassiske Wings. Selv om jeg liker godt flyspill, så er det ikke min favorittsjanger om du tror det. Uansett, nå har jeg altså den siste tiden hatt gleden av å kunne teste ut en helt ny flightstick fra Turtle Beach. Er det noe jeg som gamer alltid er ute etter så er det å finne produkter som er med på å heve min spillopplevelse til nye høyder. Opp igjennom årene har jeg testet hundrevis av produkter noe som har gitt meg mye moro.

 

 

Når jeg nå fikk sjansen til å teste ut VelocityOne Flightstick, fikk jeg også oppleve hvordan nye flightsticks har kommet til for gamere som elsker blant annet flysimulatorer. I esken til flightsticken finner du en en kjapp manual i innstillinger og tilkobling. Videre selvsagt en USB C-tilkobling, tre skruer for for å montere flightsticken til et stødigere underlag pluss selve sticken. I manualen anbefales det at du laster ned appen til flightsticken og her kan du justere farger, sensitivitet, dødsoner pluss om du er venstre -eller høyrehendt. Appen styres via Bluetooth og hvor du har god kontroll på flightsticken selv om du spiller, så kan blant annet sensitiviteten stilles med et trykk via appen. Genialt rett og slett.

 

 

VelocityOne Flightstick er ikke bare lagd til bruk for PC, men også Xbox. Under selve styresticken finner du et hjul. Det er her all magien skjer og hvor du virkelig får full kontroll på alle innstillinger. For på toppen av sticken finner du en skjerm og på denne skjermen ser du alle innstillinger. Nok en fiffig detalj som jeg liker svært godt.

 

Om du tenker det er krevende å få koblet til VelocityOne Flightstick til PCen, så tro om igjen. Først må du bare få fikset innstillingene slik at den er på PC noe du gjør på selve sticken. Når det er gjort, finner f.eks. Microsoft Flight Simulator VelocityOne Flightstick med en gang. Plug and play til gangs.

 

Her er litt mer specs:
* Høy presisjon, ikke-kontakt hovedakser
* Tilpassbare, multifunksjonelle gass- og klaffspaker
* 27 programmerbare knapper, 8 akser, POV-hatt og hurtigbrannutløser
* Integrert, OLED Flight Management Display
* Intuitivt flykonfigurasjonshjul

 

Som du kan lese, du har tilgang til hele 27 programmerbare knapper og som er til din disposisjon. Med andre ord, du kan tilpasse ganske så mye på VelocityOne Flightstick slik at du minst mulig trenger å bruke tastaturet. Dette gjør også at selve flyturene i Microsoft Flight Simulator går som en drøm, selv om piloten ikke er av den profesjonelle typen…kremt, kremt!

 

 

Selve sticken er behandlet med gummiaktig belegg som gjør at den sitter godt i grepet. Du har også en håndleddstøtte som igjen kan justeres til den høyden du ønsker eller om du er venstrehendt, så får du justert det også med støtten. Du kan selvsagt rulle rundt 180 grader til hver side, spesielt bra om du skal ta en tur med et helikopter. Videre virker alt veldig tight og slitesterkt noe som også er bra. For man vet aldri hvor ivrig man blir i kampens hete når man er ute å flyr. Om du synes det er litt tungt å styre sticken, kan dette justeres i forhold til sensitivitet. Helt fremme på VelocityOne Flightstick finnes tre USB C innganger. Det vil si, den ene brukes for tilkobling til PC eller Xbox. De to andre fungerer som en HUB hvor du kan koble til hva du måtte ønske av produkter eller så kan du sikkert koble til andre produkter fra samme serie. På baksiden finner du en 3.5 jackinngang om du ønsker å koble til et headset. Det vil med andre ord si at flightsticken har et lydkort innebygd.

 

På toppen av sticken, det vil si nedenfor sticken finner du en touchflate. Denne flaten styres blant annet musepilen på skjermen. Her kan du også stille inn “DPI-en” slik at du forflytter musepilen kjappere over skjermen. Nok en genial egenskap. Videre har du et hjul som velger våpen. På siden av hjulet finner du to knapper som kan stilles inn til det du måtte ønske og over der igjen en retningsknapp og en ny “joystick” som kan styres. Disse to knappene er spesielt egnet i spill som War Thunder hvor du kan søke opp fienden for å få siktet deg inn.

 

 

På begge sider finner du throttlespaker som kan stilles inn etter ditt ønske eller flapsbruk for den saks skyld. Dette gjør at du f.eks. i spill som Microsoft Flight Simulator kan via throttlespaken bestemme motorkraften på flyene du flyr. Denne ble flittig brukt fra min side.

 

Selv om du nå tror at alt er bare fryd og gammen, så er det et skjer i sjøen som sørger for at VelocityOne Flightstick fra Turtle Beach for full score. Jeg må innrømme at selve basen til flysticken er litt i letteste laget spesielt med at du må ta litt i for å flytte på spaken. For i kampens hete og du blir litt for ivrig med styringen, så er det lett at basen bikker oppover eller nedover. Dette blir fort et irritasjonsmoment. En litt tyngre base ville nok ha forhindret dette. For å slippe at sticken bikker, så la jeg venstre hånd på spaken slik at den holder VelocityOne Flightstick nede. Da slipper du at den bikker på seg.

 

 

For å oppsummere alt, så er jeg rimelig godt fornøyd med VelocityOne Flightstick fra Turtle Beach. Den responderer godt på mine handlinger. Den har mange gode egenskaper og fungerer perfekt om du skal ta den en rolig flytur med Microsoft Flight Simulator eller en heftig kamp i skyene med War Thunder. Gjennom 27 knapper kan du stille inn det du måtte ønske av snarveier eller bruke det som allerede er forhåndsstilt. Alt er her opp til deg. Jeg har ikke testet ut VelocityOne Flightstick på Xbox så der har jeg tilgode å finne ut hvordan den fungerer. Jeg har sjekket priser på flightsticken og du kan finne den billigst på Elkjøp og Power og da til 1295,- Hvis du tenker på alle de egenskaper denne her samt bruksmulighetene til ulike flyspill, så får du her utrolig god valuta for pengene. Hadde bare basen vært litt tyngre, ville VelocityOne Flightstick ha fått full score av meg, men bevares terningkast 5 er da ikke ille eller hva?

 

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top