Anmeldelse: Astro A50 trådløst 7.1 gaming headset

Nå begynner det å bli en god stund siden jeg har testet produkter fra Astro, men sant skal sies at det jeg har vært så heldig å ha fått testet tidligere og spilt med har vært av meget bra kvalitet. Derfor var det med store forventninger jeg mottok deres nye Astro A50 trådløse headset for Playstation 4 og PC.

Det første man legger merke til når man pakker opp headsetet er deres «kjente» design som i grunnen ikke har forandret seg særlig mye, men for mitt sitt vedkommende så gjør ikke noe. Det er jo tross alt bruken av det som teller mest og så kommer design og muligheter med design.

Okei, jeg lyver kanskje en liten smule når det gjelder designet, men da tenker jeg ikke på selve headsetet. Her ser det ganske likt ut de andre gaming headsetene fra Astro. Det som kanskje er den største forandringen er nok lade -og basestasjonenstasjonen og hvor man setter headsetet etter bruk. Her har Astro vært geniale synes jeg. Meget geniale.

Lade -og basestasjonen er også som skrevet en «oppbevaringssted» for headsetet når du ikke bruker det. I ladestasjonen sitter det magneter og når du setter headsetet tilbake for ladning og etter bruk så faller det godt på plass og står der. På hver side av headsetet sitter ladepunkter og gjennom disse punktene lades headsetet.

På lade -og basestasjonen kan du også koble om til Playstation 4 eller om du vil bruke A50-en til PC-spilling. I tillegg har du LED-lys som viser om du spiller med Dolby-lyd og sist men ikke minst du får opplysning om hvor mye strøm som er igjen på headsetet. Dette er veldig genialt og spesielt når man spiller spill. Da er det bare å kaste et blikk rett på ladestasjonen og man ser om man må lade opp headsetet.

Med denne egenskapen blir det også enklere å tilpasse ladningen i forhold til når man spiller eller ikke. For meg blir det dessverre litt klattladning, men den første gangen ladet jeg opp headsetet i over 12 timer og fra den tiden jeg pakket opp headsetet og frem til i dag (6 dager) så har jeg ennå ikke gått tom for strøm. Det vil si, jeg har tilpasset ladningen i forhold til når jeg spiller eller ikke.

Når vi ser litt ekstra på headsetets design så er det ikke så mye å fortelle om du kjenner Astro-headsetene fra før av. Veldig likt de foregående modellene. For deg som ikke er så godt kjent, så er bøylen lagd av plast og hvor på undersiden av bøylen finner du skum som sørger for at headsetet føles godt ut på hodet. Helt på toppen av bøylen ser du logoen til Astro.

Øreklokkene er også veldig lik de foregående modellene uten noen form for overraskelser her. På øreklokken til venstre sitter mikrofonarmen og på høyre finner du muligheter til å blant annet å bestemme om du vil høre de du snakker med mens du spiller best eller om lyden fra spillet skal være det du hører best. I tillegg på innsiden av den høyre øreklokke sitter brytere for blant annet å slå av headsetet slik at det ikke bruke strøm, en egen dolbyknapp og til slutt tre forskjellige lydinnstillingsmoduser etter om du f.eks. spiller spill, hører musikk eller ser film.

Headsetet virker veldig kompakt, men når jeg mener det så virker det å tåle en god del. I tillegg er bøylen lagd slik at den ikke presser på hodet selv om du bruker det over lengre tid. Selv har sittet med det i over åtte timer i strekk uten at jeg følte noe ubehag. I tillegg er øreklokkene mot ørene dekket av skum med tøystoff noe som gjør at det føles veldig behagelig ut. Du hører også det som skjer i omgivelsene i rundt deg noe jeg selv liker da.

Som mange av dere vet så er jeg i grunnen ikke så stor fan av trådløse gamingprodukter, men igjen blir jeg mer overbevist at dette funker godt på lik linje som jeg ble med gamingmusen til Logitech, G403 Prodigy som også funket godt. For det jeg ikke liker med trådløse produkter er når de først går tom for strøm. Er du midt i kampens hete og spiller actionspekkede spill og plutselig får du beskjed om lite strøm på produktet, ja da blir det hektisk med å få ladet opp eller finne ledningen slik at du man kan fortsette spillingen. Heldigvis har jeg verken opplevd dette med Astro A50 eller 403 Prodigy-musen.

Hva er så videre viktig for oss gamere når det kommer til å plukke ut et headset? Jo, lyden. Den er meget viktig og et godt lydbilde er for meg meget viktig samt så skal vi heller ikke glemme mikrofonen og hvor godt den gjengir stemmen min ovenfor dem jeg spiller sammen med.

Lyden i headsetet overrasker meg. For selv om dette er et trådløst headset så skal jeg innrømme at jeg har hatt mange gode stunder med både spill og musikk. Jeg er en person som virkelig liker bass og setter stor pris på headset som klarer å gjengi god bass. Her er det ikke alle headsetene som klarer dette godt og derfor var jeg spent på om Astro med sitt a50 trådløse headset ville klare det. Selv om det ikke klarer å takle den aller dypeste bassen, så hører jeg f.eks. eksplosjoner i Battlefield 1 godt. Det samme gjelder lyden fra kuleskudd, kjøretøy med mer. Her er lyden fin og som sørger for et godt lydbilde hvor du hører det som skjer i omgivelsene godt.

Når jeg blar frem låter i Spotify og Youtube så klarer også Astro A50 å henge med. Det gjengir lyden godt, men sliter litt med å henge med om jeg skrur opp lyden på denne låten HER. Denne låten her er en låt som virkelig får frem lydskalaen i headset og som jeg bruker ofte. Men denne låten er også brutal ovenfor presentasjon av lydbildet og spesielt bassen med hvor dypt den kan gå.

Astro A50 har et godt lydbilde, men det gir meg ikke frysninger og ståpels. Men det gir meg det jeg for så vidt er ute etter selv om jeg savner den lille ekstra pushet. Det beste med trådløsheten er at når jeg legger sammen klær, vasker eller hva det måtte være så har jeg lyd på øret. Her er rekkevidden overraskende stor synes jeg og ikke noe problem å høre lyden om jeg befinner meg et par rom unna eller en ti til femten meter unna senderen.

En annen ting som for meg er viktig når det kommer til headset er mikrofonen. Hvordan er sensitiviteten? Hvordan formidles lyden til mine venner på chatteprogram som Skype, TeamSpeak, Discord, Facebook eller Mumble? Dette er for meg en meget viktig greie og spesielt med tanke på at jeg spiller sammen med mange av mine venner. Her må mikrofonen funke optimalt uten at jeg høres ut som om jeg sitter på Nordpolen i en sardinboks og snakker. Etter å ha testet ut mikrofonen i disse programmene så fikk jeg høre at jeg hørtes greit ut. Litt metallisk stemme og til tider svak stemme i blant annet på TeamSpeak og Facebook, mens i de andre programmene funket det greit. Her testet jeg også ut rekkevidden over hvor langt unna jeg kunne gå før de ikke hørte meg. Også her funket det greit om jeg gikk på rommet ved siden av eller bortimot en 5-10 meter unna. En må bare passe på at man husker å ta av seg headsetet før man setter seg på skåla på do?

Etter å ha testet ut headsetet en god stund nå i mange forskjellige spill slik som CS:GO, Battlefield 1, Far Cry Primal, Forza Horizon 3, Need for Speed, Transport Fever så blir lyden presentert bra og jeg har i grunnen lite å klage på. Kanskje litt mer push i bassen og hvor den sprekker litt, men foruten det er lydbildet godt og spesielt med tanke på at man kan stille inn equalizeren selv så blir det en lyd du selv kan gå god for. Ladestasjonen er genial og hvor du også kan bruke Astro A50 på Playstation 4 i tillegg til PC. Headsetet er også meget behagelig å ha på hodet og hvor du kan sitte mange timer med det uten at du kjenner irritasjon på hodet eller rundt ørene.

Alt i alt har Astro igjen lagd et godt produkt og som gir mye av seg selv til meg som gamer. Trådløsheten gjør at jeg føler meg mer fri og kan gå fra PCen uten å måtte legge fra meg headsetet slik jeg må med de med tråd. Et godt produkt rett og slett.

Om du vil ha mer info om headsetet så finner du det inn på nettsiden til Astro.

+ Behagelig å bruke
+ Genial lade-basestasjon med indikasjoner på hvor mye batteri som er igjen