Anmeldelse: Transport Fever

Den tyske utvikleren Urban Games lanserte for to år siden et spill som for meg skulle bety en god del. Spillet het Train Fever og i det spillet kunne jeg bygge meg opp til å bli stor aktør innen tog, -buss og -godstransport. Jeg har alltid hatt sansen for «simulatorspill» og Train Fever var på en måte det bortsett fra at formålet i spillet var å legge til rette med nye jernbaner og veier. Med populære tog, -buss og godstransportlinjer ville pengene strømme inn.

Nå har det altså gått to år siden Train Fever ble lansert og et spill som fra mitt sitt skjønn fikk gode kritikker. Nå har den samme tyske utvikleren sammen med Gambitious Digital Entertainment lansert oppfølgeren og på nytt har jeg latt meg imponere over hva de har klart å få til med deres nye Transport Fever.

Om du tror at Train Fever er et helt annerledes spill fra Transport Fever så bommer du noe innmari. Forskjell er det og sistnevnte er et spill som har enda mer av det gode om man sammenligner med Train Fever.

Mange husker nok også det klassiske spillet Transport Tycoon. Et spill som mange la inn til sitt gaminghjerte, deriblant meg. Om vi sammenligner Transport Fever med Transport Tycoon så er vi inne på noe. For begge disse spillene er i grunnen ganske så like på mange områder bortsett fra at Transport Fever selvsagt er i skikkelig 3D og hvor du kan zoome helt ned til bakkenivå noe du ikke klarte i Transport Tycoon.

Transport Fever er et spill som igjen klarer å fange meg på mange måter. Jeg digger slike spill hvor man må planlegge, bygge, bruke mine kreative evner samt i tillegg være forsiktig så man ikke bruker opp pengene. Starten er alltid spennende. Klarer man å tjene penger på linjen man nettopp bygde eller må man rett og slett starte helt på nytt igjen. Heldigvis har ikke dette skjedd meg i dette spillet. Faktisk måtte jeg restarte noen ganger i Train Fever før jeg fant en god oppskrift. Derfor er alltid starten i slike spill spennende.

Urban Games består av ni utviklere og sammen med Gambitious Digital Entertainment har du nå altså lansert Transport Fever. Hva er så forskjellen mellom Train Fever og Transport Fever? Jo, de er i grunnen flere. For det første, i Transport Fever får du nå kontrollen over tog, buss, gods, fly og båt. I Train Fever var det «kun» tog, buss og gods. Nå har du altså muligheten til å bygge opp enda flere linjer og det er enda mer å følge med på av kjøretøy. Herlig rett og slett. For er det noe utvikleren har klart med dette og Train Fever så er det å lage spill med ufattelig gode detaljer. Når kjøretøyene som flagrer rundt omkring på kartet begynner å bli gamle, så ser du det på dem. Kjøretøyene blir rustede og ser gamle etter noen års bruk. En herlig detalj.

I Transport Fever har det også blitt plass til en kampanjedel og her får du forskjellige utfordringer etter hva du skal gjøre. Denne delen var noe av det første jeg startet på med. Variasjonen her er overraskende bra spesielt om man tenker på hvilken type spill det er. Her har utvikleren gjort en god jobb synes jeg.

Det som egentlig er den store tyven når det kommer til tiden så er det uten tvil modusen med frispill. Her kan du selv bestemme hvordan gamet skal være. Om du skal spille på et svært kart, lite kart eller medium kart. Om du skal spille i Europa eller USA og selvsagt er kjøretøyene ut i fra i hvilken verdensdel du spiller. Så til slutt kan du bestemme hvilket århundre du vil starte i. For om du starter helt fra begynnelsen så viser kalenderen 1. januar 1850 og med de transportmidler som fantes på denne tiden. For å si det slik, togene gikk ikke fort og på den tiden var det også hest og vogn som regjerte.

Befolkningen, husene og omgivelsene ser nøyaktig slik ut som de gjorde på den tiden som du starter. I tillegg får du all info om kjøretøy, befolkningen og hvordan de lever, hvor de bor og hvor de er på tur til. Selve dynamikken i spillet er god og om du tilfører med gods inn til byen så ser du hvordan tettstedet eller byen utvikler seg.

Alt dette her er med på å bygge opp spillet slik at det blir interessant og samtidig som det også er utfordrende. Det gjelder å knytte sammen byer og tettsteder, sørge for at kollektivtransporten fungerer godt med buss og tog. Det herlige med Transport Fever er at man kan legge opp båtruter og sist men ikke minst bygge opp flyplasser mellom byene og det er her spillet virkelig kommer til sin rett. Bare det å se et fly ta av eller lande er helt fantastisk å se og høre. Her har utvikleren virkelig fått til noen skikkelig herlige animasjoner med godt lydbilde.

Okei, når vi nå touchet borti grafikken så er det ikke å legge skjul på at den er detaljert og bra. Her er alle detaljer på alle kjøretøy perfekt lagd. Det kan nesten ikke bli bedre enn dette. I tillegg kan du nå se passasjerer sitte på toget, bussen, båten og flyet samt at man har fått plass en fører av disse forskjellige kjøretøyene. Med andre ord, det hele ser meget realistisk ut enn det noen hang har gjort. Det er kanskje en ting jeg savner og det er enda bedre grafikk på omgivelsene i spillet. Det vil si på landskapet. Her er det fortsatt noe å hente. Det samme animasjonene på folket når de er ute og trasker i byen eller når de står og venter på toget. En annen ting som jeg virkelig liker godt er at man i førsteperson kan se turen fra fronten av toget, bussen, trikken, båten eller flyet. Her har jeg sittet flere stunder og bare sett hvordan togturen har vært. En herlig egenskap.

Lydene i spillet er helt fantastisk. Jeg digger hvordan klikkitiklakklyden på vognene eller hvordan båtene, bussene, lastebilene eller togene låter. Helt sykt herlig. Musikken er dessverre ikke all verden, men så har ikke dette vært hovedfokuset til Urban Games. Tipper at man etter hvert kan legge inn sin egen musikk og spille det man selv ønsker etter hvert jeg.

En annen ting som hadde vært helt sykt er om det hadde vært en multiplayerdel hvor man kunne ha samarbeidet eller kjempet mot hverandre om å tjene mest penger eller lagd de mest populære rutene. Det hadde vært helt sykt eller hvor man kunne ha tatt en togtur på hverandres baner.

Transport Fever er et spill som jeg faktisk vil gå så langt å anbefale i bruk i skolen. Det vil si, her får man mye læring rundt den historiske delen, man får læring i de økonomiske aspektene og man må være kreativ. Alt dette er med å bygge opp et godt spill som kan tas med inn i klasserommet.

Urban Games og Gambitious Digital Entertainment har virkelig kommet opp med en god oppfølger. Vi får i pose og sekk i tillegg til at spillet har blitt enda mer likt Transport Tycoon med å ha med fly og båt. Spillet har blitt enda mer innholdsrikt og det beste utvikleren har fortsatt lagd et spill som åpner opp for andre å lage mods, kjøretøy, bygninger med mer til spillet. Dette gjør at levetiden på Transport Fever virkelig kan utvides betraktelig etter hvert som de nye dukker opp. Om du ennå ikke har skaffet deg Transport Fever så anbefaler jeg deg å gjøre det. Liker du spill i denne sjangeren så må du bare skaffe dette. Rett og slett et herlig spill med masse sjarm, utfordring og sist men ikke minst det underholder godt på mange plan.

Om du vil laste ned mods, nye kjøretøy og bygninger, så ta turen innom nettsiden til Transport Fever.

##spillmagasinetreview #anmeldelse #urbangames #transportfever #gambitiousdigitalentertainment #spill #gamer #games #gaming #game

2 thoughts on “Anmeldelse: Transport Fever