Nintendo Switch – den som intet våger, intet vinner


 

Som familiefar er det alltid en fryd å kunne si at «nå barn, nå skal vi spille sammen». Den frasen har helt siden mine barn har vært bitte, bitte små og frem til i dag hvor den eldste er snart tjue, gått igjen mange ganger. Er det noe som for meg betyr mye så er det nettopp kvalitetstid med barna og da fremfor skjermen.
 

Et selskap som virkelig har sørget for å opprettholde denne kvalitetstiden er uten tvil Nintendo. De har helt siden Wii ble lansert fanget meg og barna mine i et nett med herlige spillopplevelser. Spesielt Mario Kart har vært det spillet som har samlet oss mest og har flest spilltimer på seg. Det beste er at barna faktisk er like gode som meg og hvor det alltid blir en durabel kamp om hvem som vinner.
 


 

Nintendo har gjennom mange, mange år sørget for å underholde meg og barna og det med konsoller som alltid har vært grensesprengende ovenfor muligheter og underholdningsverdi. På Wii kunne man spille opp til fire personer samtidig og det gjorde det hele til at gamingen ble veldig sosial noe jeg som far synes er midt i blinken.
 

Så kom Wii U og her fikk vi nok en gang oppleve en konsoll som satte det sosiale aspektet med gamingen i førersetet. På Wii U kan man spille opp til fem personer samtidig og gjett om den konsollen ble godt likt. Jeg har hatt utrolig mange artige timer sammen med barna på denne konsollen og da igjen spesielt på Mario Kart 8. Helt fantastisk spill rett og slett.
 


 

Så da jeg fikk høre at Nintendo igjen ville komme med en ny konsoll, ja så stod jubelen i taket. Switch var navnet som jeg og barna på nytt måtte venne oss til. For ikke så altfor lenge siden ble Nintendos nye «kjæledegge av en konsoll» lansert og jeg var så heldig å få tak i en slik konsoll. Da barna mine fikk vite om at jeg skulle få en slik konsoll så ville jubelen ingen enda ta.
 

Nå har det gått en liten stund og allerede har jeg og barna pluss min nye familie klokket inn utrolig mange herlige og underholdende timer med Nintendo Switch. Det har blitt mange timer med både 1-2 Switch, The Legend of Zelda: Breath of the Wild og for ikke å glemme Super Bomberman R. Alle disse spillene har sin sjarm og spesielt når det kommer til å spille disse på Nintendo Switch.
 


 

Det store spillselskapet fra øst har alltid hatt den sosiale biten meg gaming i fokus når det har kommet til utvikling av konsoller og med Switch er det intet unntak. For med Switch kommer en helt ny måte å spille på og hvor man kan koble sammen konsoller slik at utrolig mange kan være med på moroa.
 

Selve konsollen består i all hovedsak av en skjerm og det er på denne skjermen at all magi skjer. Via en dockingstasjon settes så skjermen nede i og vips så kommer bildet opp på TV-skjermen. Det beste av alt, dette skjer veldig så automatisk og man trenger ikke å skifte kanaler. Nærmere plug and play kommer man ikke.
 


 

Skjermen har en størrelse på 6.2 tommer og har en oppløsning på 720p. Den er så klar og fin at jeg ikke har opplevd maken. Å bringe med seg gamingen ut av huset om du enten skal sitte på bil, buss, tog eller fly er som en drøm. Det hele funker så godt at jeg ikke har ord for det. Med denne egenskapen kan man også si at Switch på mange måter er håndholdt. Gjennom den tiden jeg har nå har hatt Switch har det også blitt noen togturer og på toget har jeg hatt stor glede av Switch og spesielt med spillet The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Et spill som passer å spille uansett hvor du befinner deg.
 

Når du plugger skjermen inn i dockingstasjonen presenterer Switch den nydeligste grafikken i 1080p. Med andre ord, du har alt hva du måtte ønske her. Med denne egenskapen kan vi også kalle Switch for en hybridkonsoll med at den både er en stasjonær konsoll og en håndholdt konsoll. For meg er dette helt genialt selv om spilletiden i håndholdt ikke er mer enn to til tre timer etter hvordan temperaturen er der du spiller.
 


 

I stedet for at spillene kommer på CD-plater, kommer spillene på Nintendo Switch på brikker. Dette synes jeg er helt perfekt og man slipper å være redd for at det blir striper på platene slik det ble på spillene til Wii og Wii U. Vet ikke hvor mange plater av Mario Kart som har gått i døden, men det er noen selv om vi har vært flinke til å behandle platene, så kommer det striper på dem. Kan nok sikkert også si litt om den flittige bruken vi hadde på disse spillene.
 

Med brikker slipper du altså de store platene og med brikker er det også mye enklere å ta med seg spillene hvor du enn måtte dra. Selvsagt gjelder det å ta vare på brikkene for de er ikke store og kan lett komme bort om man ikke følger med.
 


 

Så var det kontrollerne. På Wii og Wii U var det Wii-motes som regjerte, mens på Switch er det Joy-con som er de vi styrer med på konsollen. Dette er kontrollere som man enten kan spille med i hver sin hånd, koble sammen til en kontroller eller plugge kontrollene direkte på siden av Switchen. Dette funker gullende godt. Både jeg og barna har for lengst vendt oss til kontrollsystemet som både er sensitivt og fanger godt opp det vi gjør enten om vi står fremfor skjermen med spillet 1-2 Switch eller om hver og en av oss spillet The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Flere har dessverre opplevd problemer med kontrollerne. Det har ikke jeg og barna. Kontrollerne har funket helt fra første sekund og frem til nå.
 

Videre kan man kjøpe seg en Pro Controller og er mer lik kontrollere som du finner til Playstation og Xbox, men med knapper som passer Switch ? selvsagt. Denne kontrolleren koster litt, men er til gjengjeld helt genial.
 


 

Menysystemet til Switch er rett så enkelt satt sammen at selv oldemor hadde klart å navigere seg frem der. Kanskje er det litt i enkleste laget for den proffe gameren, men for barn i ung alder så er denne midt i blinken. Det enkle er ofte det best sies det noe jeg er bra sikker på at utviklerne av konsollen hos Nintendo har tenkt mye på. Med tiden vil nok menysystemet bli bygd ut noe som også vil sørge for at det blir litt mer komplisert, men ikke komplisert nok til at det blir vanskelig.
 

Selv om jeg nå har skrytt konsollen rett opp i skyene ut i fra mine opplevelser så er det et par ting som jeg er litt mer betenkelig til og det er spesielt lagringskapasiteten. Den er kun på 32GB og noe som er forferdelig lite i forhold til f.eks. de andre konsollene til Sony og Microsoft. Selv om spillene stort sett kommer på brikker, så vil man også måtte laste ned spill og spesielt når «eshopen» til konsollen kommer opp for fult. Så vil man i stedet for brikkene kunne kjøpe spill digitalt og da vil man begynne å slite. En liten mager trøst er at man kan sette inn minnebrikker og det opp til 2 terrabyte (brikker som kommer etter hvert). Inn til da så må man klare seg med «forholdsvis» liten lagringsplass og her synes jeg Nintendo kunne ha vært litt mer forut enn som så. For lagring er noe man ikke får nok av som gamer.
 


 

Det andre som jeg synes ikke er så bra er at man lagrer det du spiller inne på selve minnet i skjermen. Ingen skylagring og skulle du være så uheldig å ødelegge skjermen og du f.eks. har 50 timer med The Legend of Zelda: Breath of the Wild så mister du dette. Jeg regner med at Nintendo kommer med skylagring etter hvert eller hvor du kan lagre din spilling på minnebrikker. Men inntil videre må du være veldig forsiktig med skjermen din.
 

For å konkludere det hele så er jeg, barna mine, min nye familie svært godt fornøyd med Nintendo Switch. Både med 1-2 Switch, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Bomberman R så har vi blitt underholdt skikkelig. Nå gleder vi oss stort til å se hva som kommer av spill og muligheter på denne smekre konsollen fra Nintendo. Jeg vet at Nintendo alltid er fremtidstenkende og jeg vet at vi med Switch kommer til å få mange timer med herlig underholdning fremfor skjermen. Om du tar turen på foredraget mitt Spill er sunt så vil du kunne oppleve konsollen på nært hold om du ennå ikke har gått i anskaffelse av den. I tillegg vil jeg kjøre flere små og store aktiviteter på konsollen i diverse sammenhenger. Målet er at så mange som mulig skal få muligheten til å se hvor bra konsoll dette er og hvilke unike egenskaper den har.
 


 

Om du ennå ikke har gått til innkjøp av Nintendo Switch, så anbefales det og spesielt med tanke på at man kan spille minst fire personer samtidig på en og samme skjerm. Dette gjør at spillingen blir veldig sosial og for meg betyr det enormt og som gjør at jeg kan spille sammen med barna og kjæresten min. Ikke noe er bedre enn det.
 

Tusen hjertelig takk Nintendo for at dere gjør spillopplevelsen til en underholdende greie. Dere våger alltid å tenke litt nytt når det kommer til deres konsoller og det er nettopp det jeg digger dere for Nintendo. Dere er herlige alle sammen. Nå venter jeg spesielt stort på Mario Kart 8 Deluxe. Det spillet vet jeg kommer til å bli flittig spilt hos meg. Ikke annet enn å glede seg til det kommer.
 


 

Har du Nintendo Swtich? Har du tenkt å gå til innkjøp av denne konsollen? Om du har den, hva liker du best med den?
 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Nintendo Switch – den som intet våger, intet vinner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top