JULEGAVETIPS: ADATA SE800 SSD – Liten, men stor! Julegave

 

I en verden hvor man skulle tro at ting bare ble større og større, så skjer det også ting som gjør at det blir mindre og mindre. Det er spesielt på en arena hvor ting virkelig har blitt mindre. Da tenker jeg spesielt på lagringsmedier. Her har det skjedd en enorm utvikling fra de første lagringsmediene og frem til i dag. Jeg har som mange av dere vet vært med siden tidenes morgen når det kommer til elektroniske dippe dutter. Selv har jeg vært med siden de “megastore” 5 1/4 store diskettene til kassetter til store, tunge harddisker. Til og med minnepennene var rimelig store i forhold til hvordan mange designmessig er i dag. Ting har blitt mindre. Ikke noe annet enn å erkjenne det.

 

 

Med dette i tankene har jeg nå virkelig fått sett at noe så lite kan være så stort. For jeg har fått anledningen til å teste ut et SSD fra selveste ADATA, en produsent som virkelig har lagt sin sjel i lagringsmedier. Skal være ærlig å si at jeg ikke har hatt mange andre anledninger å sjekke ut produkter fra ADATA så dette er litt spennende for å si det slik. Som du sikkert skjønner så har jeg med et aldri så lite produkt å gjøre. Du kan merke deg navnet SE800 SSD først som sist.

 

Lagring er noe vi gamere aldri får for mye av. Er det noe som alltid er manko av så er det lagring til de mange spill vi gjerne vil ha installert på maskinene våre. Selvsagt prøver man å holde det ryddig og ha de mest populære spillene liggende, men så ønsker man å ha mer. Dette problemet er det nok mange som kjenner seg igjen i. Slik er jeg også og spesielt når det ikke er kun meg som bruker gamer-PCen så må jeg bare innse at lagringskapasiteten virkelig får kjørt seg.

 

SE800 SSD-en fra ADATA som jeg nå har fått gleden av å teste er på 512GB. Det vil si, jeg får plass til flere store spill noe jeg selvsagt er veldig glad for. Når jeg også er inne på lagringskapasiteten, så er må jeg si at størrelsen er liten til å romme så mye. Faktisk kan denne SSD-en nesten sammenlignes med en litt forstørret fyrstikkeske. Den faktiske størrelsen er 72.7 x 44 x 12.2 mm så da skjønner du hvor liten den er. Videre er den jeg tester ut blå og med et blått LED-lys som viser når ting skjer på SSD-en. Det er altså snakk om en liten hendig sak som får plass hvor det måtte være. Akkurat nå står den tilkoblet Type-C inngangen på PCen min i front og der blir den værende.

 

Det vil med andre ord si at interfacen er USB 3.2 Gen2 Type-C noe som i disse tider er meget praktisk. Videre støtter SE800 SSD-en Windows 8 / 8.1 / 10, Mac OS X 10.6 eller senere, Linux Kernel 2.6  eller senere pluss Android 5.0 eller senere. Dette gjør produktet enda mer hendig i forhold til hvor den kan brukes. En annen ting jeg så definitivt må ta med er vekten på denne lille krabaten. Med en vekt på kun 40g så er det ikke til å tro at dette er en renspikra SSD.

 

Vi gamere er alltid ut etter mer lagring så hva var vel mer naturlig enn å smekke innpå spill på SE800 SSD-en fra ADATA. Et av spillene som jeg nå har fått tak i er Assassin’s Creed Valhalla. Dette spillet måtte selvsagt rett inn på SSD-en. Da får jeg virkelig testet ut kapasiteten av denne lille rakkeren. Er det ting som virkelig betyr noe så er det hvor kjapp en slik SSD er i forhold til lesing, men også til lagring. Førstnevnte er vel kanskje det mest kritiske. For om lesingen ikke henger med vil man blant annet i spill oppleve lagging eller hakking. Slikt vil vi som gamere “aldri” oppleve. I spill som Assassin’s Creed Valhalla er det mye lesing av disken og en fin måte å teste om dette produktet virkelig holder mål.

 

Med en lese -og skrivehastighet på opp til 1000MB/s så kan du tro at spillingen av Assassin’s Creed Valhalla gikk som en drøm. Alt funket så til de grader hvor spillet fløt som en drøm. Egentlig hadde jeg i grunnen regnet med at det vill gå som en drøm, men det er alltid spennende å se om det virkelig gjør det man håper på. ADATA har med andre ord lagd et fett produkt for meg og garantert tusenvis av andre gamere som er på utkikk etter mer lagring for sine spill.

 

Jeg er meget godt fornøyd med SE800 SSD-en fra ADATA. Tenker det etter hvert vil bli installert flere spill på min nye kompis noe jeg også ser frem til. For ikke lenge siden måtte jeg avinstallere et av mine favorittspill, nemlig Battlefield 1 på grunn av plassmangel. Nå tror jeg dette løser seg. Battlefield 1 skal installeres på SE800 SSD-en. Ikke annet enn å glede seg med andre ord. Helt fram til nå har jeg altså bare opplevd glede med SE800 SSD-en og mer vil det garantert bli. Om du er på utkikk etter en SSD, så vurder denne. Kanskje er fin julegave til en venn eller deg selv? 

 

Om du vil vite mer om SE800 SSD fra ADATA så gå inn på denne nettsiden.

 

Hvor mye lagring har du til dine spill og har du det dilemmaet at du inn i mellom må slette unna litt eldre spill bare for å få plass til nye?

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top