Anbefalinger for Barnevakten!

 

Som flere av dere vet så har jeg nære bånd til Barnevakten. Mediet som tar opp alt som har med digital underholdning for barn og unge. For meg betyr barnevakten mye spesielt med tanke på alt det de gjør for å hjelpe samfunnet med problemstillinger, men også gleder meg den digitale underholdningen. Det er ikke enkelt å være foreldre som prøver med nebb og klør holde seg oppdaterte med det barna driver med på bak sine skjermer. Nye ting dukker opp hvor barn og unge sluker det som kommer av digitale nyvinninger. Da er det viktig for foreldre å holde tritt med det som skjer her. Nå tror du sikkert at dette kommer til å ta tid, men det gjør det faktisk ikke. Sett av fem minutter hver dag og snakk med dine håpefulle. For hvert minutt du får, jo mer tillit bygger du opp. 

 

Er det noe jeg liker godt så er det å hjelpe andre foreldre spesielt til å takle den digitale hverdagen barn og unge opplever. Gjennom over ti år har jeg dratt land og strand i rundt med foredraget mitt Spill er sunt. Har truffet på mange som har hatt barn som ikke har vært helt på nett i forhold og hvor flere har enten blitt avhengige av spilling, brukt masse penger på mikrotransaksjoner i spill eller har gitt helt opp skolen bare for å spille. Gjennom foredraget Spill er sunt er formålet mitt blant annet å forebygge nettopp at slike ting skjer. Derfor blir jeg titt og ofte kontaktet om å holde foredrag om det er for foreldre, skoler, helsevesen, utdanningsetater m.m. 

 

I det siste bladet til Barnevakten var jeg med og bidro med noen gode råd, men da blant annet i valg av konsoller. Det er jo en jungel her og slettes ikke enkelt for foreldre å vite hva de skal kjøpe for sine håpefulle. Gjennom mitt bidrag prøvde jeg å sette noen aldersgrenser for de ulike konsollene slik at dette i alle fall ble litt enklere for de som skal til pers og kjøpe en ny konsoll. 

 

Nedenfor ser du mitt bidrag og jeg er veldig glad for å bli spurt. Er alltid moro å kunne hjelpe og bidra. Har jo lang erfaring her både som “seksbarns” far, aktiv gamer på mange fronter pluss foredragsholder for Spill er sunt. Jeg har alltid sagt at det er bare å spørre og jeg skal hjelpe så godt jeg kan. 

 

Er du forelder og synes det er vanskelig å holde tritt med det som skjer på den digitale fronten? Da bør du sjekke ut Barnevakten. Her finner du mye interessante problemstillinger og god info om de som skjer. 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top