Er det mulig? Er det ikke det ene så er det andre!

 

Ja ja, uløkka kommer sjelden alene. Først vaskemaskina og nå bilen! At man er avhengig av bil i dag er mer eller mindre noe alle vet. Derfor er det på en måte litt tragisk når ting skjer med noe man er avhengig av slik som bilen. I alle fall, bilen (Ford S-Max 2006-modell) familien vår har er dessverre ikke ved sine fulle fem. Tre dager etter bryllupet skjedde det. Vi hadde vært på besøk til svigermor og svigerfar. På tur hjem hørte jeg en litt merkelig lyd fra motoren. Den kom og gikk, men ble stadig sterkere jo lengre mot Orkanger vi kom. Like før vi kjørte inn til Orkanger forsvant lyden.

 

Dagen etter skulle jeg og dama mi ut en tur, men da vi skulle starte opp slet jeg noe innmari og få start på den. Når jeg først klarte å få start oppdaget jeg en god del blå/hvit røyk bak. Motoren hurket seg avgårde. Jeg vet at det er en EGR-feil på bilen og som har vært der en liten stund. Hva i svarte tenkte jeg og visste ikke helt hva dette var. Lyden minte utrolig om en boxermotor. Det vil si lyden av en ilsint Porsche, boble eller Subaru om du vil. I alle fall, en lyd som slettes ikke skal være der.

 

Her på Orkanger har jeg fått mange gode venner og disse har siden jeg kom hit vært utrolig snille og hvor vi har hjulpet hverandre i forskjellige sammenhenger. Rett borti nabolaget har jeg blitt kjent med en meget god venn og som er utrolig flink med motorer. Det ikke han kan er ikke verdt å vite. For makan til viten skal man lete lenge etter. Som du da sikkert skjønner så hørte jeg litt med vennen min borti nabolaget om hva som kunne være feil og han ba meg om å ta turen til han. Da jeg svingte inn på gårdsplassen stod han klar for å finne ut hva som har skjedd med motoren. Var spent som bare rakkern på hva denne ulyden kunne være. Vet at det er annet småplukk med bilen, men at dette ikke var årsaken til ulyden. Småplukket er også noe som blir kostende litt, men som ikke er prekært og farlig for kjøretøyet i sin helhet om man kjører med. Det går fint å kjøre den og går ikke utover sikkerheten m.m.

 

Den snille vennen min fikk meg til åpne panseret, presse inn gasspedalen slik at han kunne få høre hva som var på ferde med motoren. Da han hørte lyden så klødde han seg i hodet. Det der skjønte han ingenting av. Så var det å søke etter feil. Først trodde han det var dysene som ikke var helt ved sine fulle fem. Så ble disse undersøkt. Litt ustabilt var det der, men ikke nok til at lyden skulle slå ut. Deretter ble registerreim m.m. sjekket og den var også grei nok. Deretter ble deler av motoren demontert for å se hvordan ståa var lengre nedover i systemet. Fortsatt ble han ikke overbevist over hva det var som feilet bilen.

 

Dagene gikk. Bilen ble bare vanskeligere og vanskeligere å starte spesielt etter at den ble kald eller har stått noen timer uten å bli brukt. Så fikk den snille motorflinke vennen min en ide om å dra med seg bilen til et verksted ikke så langt unna der hvor vi bor for å høre om de visste hva som kunne være feil med motoren. En av verkstedarbeiderne kom og hørte på bilen. Han sa at det minte litt om rådebank og spesielt med at lyden kommer lengre nede i motoren, men helt sikker var han ikke. Det minte om rådebank.

 

Flere dager går og så fikk vennen min en ide om å flushe motoren spesielt med tanke på at det er en EGR feil der. Denne feilen i tillegg til at det kan være en del koks/slam/skjit m.m. der kunne evt. fikses med en skikkelig flush. Vi prøvde det og helte nedpå med flushmiddel i håp om det ville løsne alt av skjit…men den gang ei. Kun en ting som ble bedre, bilen starter stort sett med en gang, men om den er kald så blir det fortsatt blå/hvit farge av eksosen. Noe sier oss at det fortsatt ikke er bra. 

 

Så nå vet vi ikke helt hva vis skal gjøre og hvor mye penger en skal bruke på en bil som for det første har gått langt. Hvor det garantert vil dukke opp mer feil og mangler jo mer man kjører. Spørsmålet er om det er verdt det og når bilen er så gammel som den er. Flere har anbefalt meg å selge den enten som rep. objekt eller som delebil. Videre vil jeg takke så innmari den snille vennen min lengre opp i gata for all hjelp og er evig takknemlig. Makan til snill venn skal man lete lenge etter. 

 

Mellomtiden mens faren til barna og barna er i syden har vi fått låne bilen. Dette er supertsnilt gjort. Vi er utrolig takknemlige for det. Så får tiden vise hva vi gjør. Bil er vi avhengig av så vi må vel få det til på et vis. 

 

Har du slitt med bilproblemer og nærmest klødd deg i hodet over hva som har vært problemet? Hvor mange biler har du hatt opp igjennom årene? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top