Er du klar for et jojovær uten sidestykke?

 

Ekstremværet Gyda har virkelig slått fra seg med all kraft en kan tenke seg. Sykt mye nedbør, høye temperaturer, torden og lyn og kraftig vind. Oversvømmelser, ras og strømbrudd er det som har versert på nyhetene de siste 48 timer. Midt-Norge har virkelig fått kjørt seg, men også andre deler av landet har fått lide for ekstremværet Gyda. Selv har jeg aldri opplevd noe så kraftig som det Gyde har visst seg værmessig. Aldri har jeg opplevd så kraftig forandring på været fra å være beinkaldt til å ha tilnærmet sommerlige temperaturer. Dessverre er nok dette bare en forsmak på hva vi har i vente i årene som kommer med tanke på klimaendringene som skjer. Uværene vil i perioder bli heftigere og hvor vi også vil få lange perioder med stabilt kaldt eller stabilt varmt. 

 

Uansett, nå er ekstremværet Gyda over og mange har spurt meg om vi nå får tilbake den stabile vinteren igjen. Dessverre åpnet Gyda opp for et mer kraftig vestavindsbelte noe som vil si at været på langt nær blir stabilt. I tiden fremover får vi jojovær så til de grader. Det vil si, i det ene øyeblikket snør vi ned og i neste så plasker regnet ned i strie strømmer. Fra minus til pluss. En vil ikke bli helt klok på været de nærmest 14 dagene. Fra flere minusgrader til flere plussgrader og som snur på noen timer. Årsak er vindretningen som snur fra sørvest til nordvest. Lavtrykkene vil stå i kø og som igjen gir oss en god del snø og regn, spesielt for oss som bor på Vestlandet, Midt-Norge og store deler av Nord-Norge. De østpå ligger stort sett i le og får ikke merke været like godt. 

 

 

Dette såkalte jojoværet vil vare minst til slutten av januar. Da vil temperaturene begynne å synke og hvor vi vil få mer vinterlige forhold. Vi vil også få en skikkelig kuldeperiode til før våren med varmere sol kommer slentrende innover vårt langstrakte land. Det vil si at de tre første ukene vil være ganske så ustabile med en god del vind og nedbør av alle sorter. I verste fall kan vi også oppleve lyn og torden noe vi gjorde i sammenheng med ekstremværet Gyda. 

 

Været blir som det blir, men en ting er sikkert. Vi vil etter hvert få fine vinterforhold igjen hvor en kan gå på bortoverski og nedoverski. Selv om jeg ikke helt er noe vintermenneske (som jeg var før) så er det først vinter så kan det gjerne være rundt minus 5-10 grader og en halv meter med snø. Da er det perfekt vinter etter min smak. 

 

Hvordan har vinteren så langt vært hos deg? Har Gyda gjort seg bemerket der du bor med flom, ras og strømbrudd?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top