Er litt flau over å si det…

 

Å skrive dette gjør meg litt flau og spesielt med tanke på at jeg selvsagt er patriotisk og ønsker at ting som produseres her i Norge skal være det man foretrekker. Dessverre så er det ikke alltid slik og det finnes f.eks. mat som en heller foretrekker og som produseres i utlandet. Landbruket i Norge er noe jeg setter stor pris på og føler meg trygg når jeg spiser norskprodusert mat. At flere og flere gårdsbruk legges ned smerter meg å se og tenker på hvor viktig det er å opprettholde produksjonen av norske matvarer så mye som det lar seg gjøre. 

 

Dessverre blir det litt motsigende akkurat dette når jeg nå skriver dette blogginnlegget, men jeg må innrømme at den svenske husholdingsosten er mye bedre enn den norskproduserte osten. Dette smerter meg stort og spesielt når jeg også er en patriot og som prøver å spise alt som er norskprodusert av landbruket. Prisen på den svenske osten er også utrolig fin i forhold til hvor mye man får. Når vi drar over til søta bror så står “dessverre” husholdingsosten på kjøpslisten og som vi hamstrer når vi først tar turen. 

 

Enn om det hadde vært en tilsvarende ost her i Norge med den samme smaken så hadde jeg uten tvil valgt å kjøpe den selvsagt med forbehold om en ikke blir ruinert over handelen. Den norske Gräddosten er rimelig lik, men prismessig kommer den veldig dårlig ut om en skal sammenligne med den svenske husholdingsosten. For noen år tilbake var jeg med på å lage Gräddosten på Snåsa Meieri og det ble spist noen kilo ost for å si det slik. 

 

Norvegia-osten er ikke ille, men på denne tiden av året er den ikke god synes jeg i hvert fall når en sammenligner med osten fra den svenske produsenten Arla som er mye rundere på smak enn den norske og som gjør at ganen min liker den best. 

 

Hvilken ost spiser du mest av og hvorfor synes du den er best? Om du tar turen over til søta bror, hvilke matvarer kjøper du mest av der? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top