Nye Løvenes Konge fortjener høyt terningkast!

 

Nylig var jeg og familien på en av årets store kinoopplevelser. Vi har gledet oss stort til denne filmen endelig skulle komme på det store kinolerret og det helt siden vi så den første traileren av filmen. Selvsagt tenker jeg på Løvenes Konge fra Disney. Originalfilmen er jo klassisk og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg og dama mi har sett den. Har rett og slett ikke telling på det.

 

 

Den 17. juli var det verdenspremiere på Løvenes Konge. Dama mi fikset billetter i god tid før premieren slik at vi var sikker på å kunne se filmen denne her dagen. Originalfilmen Løvenes Konge var klassisk på alle måter med sin himmelske gode stemning, flotte musikkspor, sykt gode stemmeskuespillere og sist men ikke minst humoren.

 

 

Det skal sies at Disney er jommen meg ikke redd når de bestemte seg for å lage en ny versjon av Løvenes Konge. Konsernet har baller og spesielt når en også vet at det finnes meget strenge kritikere som helst ser at det ikke tukles med originalen. Personlig synes jeg det er spennende med nye utgaver av klassiske filmer hvor blant annet Disney har vært i førersetet når det kommer til dette punktet. Selvsagt er fallhøyden stor og noe en må ta høyde for, men som oftest klarer f.eks. Disney å lande med føttene godt plantet på bakken med gode oppdaterte versjoner av sine filmer.

 

 

Løvenes Konge har som sagt en spesiell plass i hjertet og som ruver over tegnefilmene som en konge. Derfor var det en spent gjeng som satte kursen mot Trondheim og Prinsen Kino onsdag 17. juli (takket være Arne som lånte oss bilen sin). Vi hadde bestilt plass på rad 4 og midt på i sal 5 for å få en god kinoopplevelse. Den er rimelig stor og plass til mange. Selv om det var flere saler på Prinsen som kjørte verdenspremieren så var det ikke så altfor mange ledige seter igjen. Det sier også litt om populariteten Løvenes Konge har.

 

 

I det siste har det blitt skrevet side opp og side ned med anmeldelser av filmen. Noen har vært ekstremt kritiske, mens andre har ikke så kritiske. Det som kjennetegner kritikerne er at den animerte utgaven av Løvenes Konge ikke helt klarer å fange deg med stemningen, humoren og troverdigheten. I alle fall mener mange av kritikerne det. Jeg og dama mi har sett originalen mange, mange ganger og følte aldri det kritikerne skrev. Til og med barna var i ekstase etter filmen og var helt med i filmen spesielt under kampscenene. Da gikk føttene og kroppen som trommestikker. Selv om vi har sett originalen mange ganger så visste vi jo hva som skulle skje til hver tid. Blir som å se diverse utgaver av Titanic på film. Du vet jo at skipet skal gå under. Det samme i Løvenes konge også, men det som virkelig slo pusten ut av oss alle var animasjonen og hvor ekte alt så ut. Ned til det minste hårstrået så helt ekte ut. Flere ganger gjennom filmen reiste hårene seg av ren beundring over hvor flott filmen så ut. 

 

 

I perioder rant tårene og i perioder lo vi godt over de humoristiske innslagene. Filmen traff oss utrolig godt på alle mulige måter. Noen av låtene er gjort litt om på, savner noen humoristiske innslag og enkelte scener var litt annerledes fra originalen. Utenom det så var filmen til punkt og prikke. Selv en del timer etter at jeg så filmen så er jeg i fyr og flamme over det jeg har sett og gleder meg til den kommer ut på Blu-ray. Da blir det anskaffelse for å si det rett ut. 

 

 

Disney har klart det mesterverket å få med seg magien fra den tegnede utgaven og til den nye animerte utgaven av Løvenes Konge. Gjengen hos Disney har klart å lage en film som virkelig setter nye rammer for hvordan en animasjonsfilm skal være. De har brukt en god del resurser på å lage en så nøyaktig “kopi” av originalen som mulig og det skal de ha mye skryt for. Dette er en film i det klassiske sjiktet og en film som bør ses. Alle detaljer i filmen er så insane godt lagd at jeg ikke kan fatte det er mulig. Rett og slett fantastiske. 

 

 

Som vanlig har vi i familien som vanlig å trille terninger for hva vi synes. Barna gir Løvenes Konge terningkast 6 (spesielt slåssingen likte minstemann), mens jeg gir filmen en sterk 5-er mens dama mi er på kanten til å gi terningkast 6. Alt i alt er vi meget godt fornøyde med den nye Løvenes Konge og som i mine øyne faktisk passer bedre til den yngste generasjonen seere i og med at den er animert og ikke tegnet. Filmen fikk oss til å le, gråte, være spent og sist men ikke minst kose oss. Det er nettopp det en film skal gjøre. Vi kan ikke annet enn å være godt fornøyde med Løvenes Konge. En herlig film som anbefales på det sterkeste om du vil oppleve en ny utgave av Løvenes konge eller er meget interessert i forskjellige dyr. Godt jobbet Disney! 

 

 

Har du sett den nye versjonen av Løvenes Konge og hva synes du? Om du har, hvilket terningkast vil du gi filmen? Hva er din favorittsjanger når det kommer til film? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top