BLI GOD I BADMINTON – LEKSJON #2 – BACKHAND!

 

Å spille badminton er noe av det beste jeg vet. Spesielt når jeg møter motstandere som er jevngode med meg. Da storkoser jeg meg og vet at jeg må kjempe med nebb og klør for å vinne. Det verste som finnes er å møte motstandere som virkelig gir meg juling på banen og som er så gode teknisk at jeg minner mer om en treåring som nettopp har tatt i badmintonracketen. Å se sine egne svakheter er ikke alle som gjør. Inn i mellom prøver jeg å skjule svakhetene mine så godt jeg kan selv om det ikke enkelt.

 

Om en skal klare å skjule svakhetene jeg har i backhand så må et godt fotarbeid til, men her derimot er jeg heller ikke helt top notch. Trenger en god del trening før fotarbeidet er der det burde være. I single betyr en god backhand veldig mye for da har du hele banehalvdelen for deg selv. Her må du strukturere dine forbevegelser godt for å nå fort ut til sidene samt frem og tilbake på banehalvdelen din. I dobbel er man to og da er det lettere å kamuflere en dårlig backhand bedre, men også her kreves det at du må bevege deg smart for å unngå enten en real backhandbom eller å slå en enkel høne over til motstanderen. En god backhand utføres med presisjon med rette bevegelser i arm, skuldre og håndledd . Hvor sistnevnte er det som gir den siste snerten i slaget. 

 

 

For mitt sitt vedkommende så er det viktig med backhandtrening og hvor jeg hele tiden forflytter meg slik at jeg må slå backhand. Dette hjelper, men fortsatt mangler en god del før jeg føler slaget sitter sånn noenlunde. Øving gjør mester er det noe som heter. Gjennom denne videoen så har jeg sett hvordan teknikken utføres så da er det bare å ta med seg denne til jeg skal på neste trening. Gud som jeg gleder meg til det og hvor vi i Orkanger Badmintonklubb har treninger hver torsdag i sommerferien fra kl. 18:00 til 21:00. 

 

En god backhand er noe som gi deg en fordel ovenfor din motstander. For i badminton er det slik at jo bedre mottak du får gitt til din motstander, jo større sjanse er det for deg å få til powerplay slik at du til slutt får spilt ut den du spiller mot. Å øve på teknikk i badminton er viktig spesielt om du ønsker å satse litt. I tiden fremover kommer jeg til å skrive litt om treningsmetoder og hvordan man kan bli bedre. Selv har jeg sykt stort forbedringspotensiale og kommer til å bruke en del tid på å bli bedre både i single samt dobbel. 

 

 

Neste torsdag er det klart for trening. Jeg gleder meg stort allerede. For nå er det en god stund jeg har fått anledning til å trene. Tenker det blir mest dobbelspilling, men kanskje får jeg lurt meg til en runde single eller to også noe som gjør litt godt for kropp og sjel. Sistnevnte gir også litt mer kondisjonstrening enn dobbel hvor fotarbeidet betyr sykt mye, men også slåtekninkken. Om du ikke har fått med deg de nye treningstidene i sommer i Orklahallen så notere dem ned med en gang så kanskje treffes vi på trening. 

 

Har du noen svakheter i badminton og hva er i så fall disse? Hva liker du best med badminton?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top