So far so good med Settlers: New Allies!

 

Det var en gang en ung gutt som satt nede i en mørk kjeller. I stummende mørke satt den unge gutten og storkoste seg med gaming. Eneste lyskilde var fra skjermen hvor spillet Settlers lyste opp hele rommet. Hele huset var stille. Natten har nettopp gjort sitt inntog. Ikke en eneste lyd foruten noen kvitrelyder fra fugler, eller lyden fra en ljå som skar seg gjennom kornet. En øks som svingte gjennom luften mot et tre som etter hvert faller tungt i bakken. Settlers hadde alt en ung gutt som elsket strategispill ønsket seg. 

 

 

Man følte som om han hadde blitt fanget i ett edderkoppnett som var vanskelig å komme seg bort fra. Settlers var så hektende at timene bare forsvant i intet, men samtidig også underholdt på sitt beste. Settlers fra Bluebyte var et spill som virkelig har satt seg i minnet som noe av den største spillopplevelsen noensinne. 

 

 

Det beste var muligheten å spille med en venn i splitscreen. Denne egenskapen var det ikke mange spill på denne tiden som hadde. En hel sommer ble fort fyllt opp av gaming og Settlers inn i mellom sommerjobbingen. Nå er det en del år siden Settlers (1993) fyllte gaminghjertet og siden da har det blitt lansert en rekke spill i denne populære serien. For å være helt ærlig, så er det fortsatt ingen spill i serien som slår det første spillet og spesielt egenskapen og spille i splitscreen og på Amiga.  

 

 

Nå skrives datoen 3. mars og det er noen dager siden Settlers: New Allies har blitt lansert. Igjen sitter en adskillig eldre gamer og nyter Settlers. Kanskje ikke med like stor iver som det aller første, men en ser fort at oppskriften som en gang fanget gaminghjertet fortsatt er brukt. Selv om både grafikk, animasjoner, mellomsekvenser, historie har blitt kraftig forbedret, så er finnes essensen i spillet som gjør at man blir hekta. 

 

 

Å si at jeg har sittet mye med spillet er vel å overdrive, men skal innrømme at når jeg har hatt en aldri så liten mulighet til å spille Settlers: New Allies, så har jeg gjort det. Når en først har satt seg ned og spilt, så har timene også flakset avgårde som bare det. 

 

 

Før spillets lansering, har utvikleren sagt at spillet skulle gå litt tilbake til røttene. Det har det gjort, men det er fortsatt ting som skiller seg markant ut enn det som er tilfelle i Settlers: New Allies i forhold det aller første spillet. Jeg tenker da på utfordringene med landskapet og hvor landskapet måtte tilpassen godt for å få bygd det man ville. F.eks. en skogplanter har avgrenset området rundt sitt hus, et gårdsbruk har også gjerder rundt seg slik at man begrenser områdene. I tillegg er det ikke de som bærer på resursene som sankes som lager stiene, nå kan du selv legge opp en sti og denne stien gjør at ting fraktes kjappere rundt omkring “kongeriket” ditt. 

 

 

Jeg har gjennomført noen av kampanjeoppdragene og som igjen har gjort meg kjent med noen av spillets mekanismer. Flere hadde ønsket seg et “dypere” spill med dypere mekanismer som f.eks. et annet spill som er ganskelig likt har. Da tenker jeg på Farthest Frontier som jeg også spiller når jeg har mulighet. Sistnevnte spill er også bra oppbygd og det er et early access-spill som utvikles etter hvert som tiden går. 

 

 

Settlers: New Allies er så langt et bra spill som har fått meg hekta. En natt drømte jeg litt om spillet og da kan en ikke annet enn å si at spillet har fanget meg i sitt underholdende edderkoppnett. Nå gleder jeg meg til å kunne spille mer. Grafikken i spillet er bra og detaljert. Musikken, lydene og spillbarheten er også bra. Så her er det i grunnen lite å klage på. En ting, man kunne ha gjort det mulig å skrolle selve kameraet i rundt i spillet med musen i stedet for å bruke knapper på tastaturet. Ellers er jeg foreløpig greit fornøyd med spillet. 

 

 

Liker du Settlers og har vært fan siden det første spillet, så skaff deg Settlers: New Allies. Det fenger og er sjarmerende på mange måter. Mitt førsteinntrykk er bra. Nå er det bare å telle ned til neste anledning man kan sette seg ned med spillet. Foreløpig har jeg kun sneiet toppen av spillet og gleder meg til å se hva som skjuler dypere inn i det. 

 

 

Har du spilt noen av Settlers-spillene? Hvilke synes du er best og hvorfor? 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top