Spill er sunt i Karasjok #2 – Foredrag i flotte omgivelser!

 

Tenkte jeg skulle starte med en tilbakemelding jeg fikk fra rådgiver Carl Philip Wahlberg Lund om foredraget i dette innlegget fra min innholdsrike Karasjok-tur:
«Bernt Erik Sandnes sitt foredrag «Spill er sunt» gir kunnskap om barn og unges forhold til spill, hvilke gleder spilling gir, og hvilke negative utfordringer spilling kan ha. Det gir også innblikk i hvordan og hvilke spill som kan brukes til læring i skoleverket. Foredraget gir mye rom for diskusjon underveis, og det gir en troverdig tyngde til foredraget at Bernt Erik selv har vært en aktiv gamer siden 80-tallet. Han har stor formidlingsglede og får raskt god kontakt med publikum gjennom sitt entusiastiske vesen.» 

 

Nå er det en liten stund siden jeg tok turen med foredraget mitt Spill er sunt til Karasjok. Så da er det på tide å fortsette der jeg slapp etter det tidligere blogginnlegget hvor jeg presenterte Nord-Norge på sitt flotteste. Makan til tur nordover skal man lete lenge etter. Okei da, turen dit ble litt krøll etter at mitt oppsatte fly ble kansellert. For å si det slik, det ble noen timer venting og litt av en melkerute for å si det mildt. Var vel fremme i Karasjok utpå kvelden og etter en god middag så var det bare å krype til køys. Dagen etter var satt av til foredraget mitt. Alle rådgivere i den videregående skolen i Finnmark Fylke pluss helsesøster i Karasjok skulle være tilstede på foredraget.

 

Så var plutselig dagen der og jeg var superspent på hvordan det hele ville gå. Timene før denne dagen hadde jeg brukt godt med å få til et foredrag som skulle fange oppmerksomheten. Målet mitt for disse kloke rådgiverne var å presentere hvordan man kan bli flinkere til å bruke spill i undervisningssammenheng. Her er det utrolig mye å hente for det finnes så mange gode spill som egner seg sykt godt å bruke. Ikke bare vil bruken av spill fange elevene på en spesiell måte, men det er også store sjanser for at de som f.eks. sliter litt på skolen vil få oppmerksomheten og bli mer aktive. Akkurat det å bruke spill i undervisningen har jeg gjennom Spill er sunt snakket om i mange, mange år. Det finnes så mange gode spill som kan brukes i alle de ulike fagene man har på skolen. Det er opp til læreren å sørge for å utnytte dette.

 

 

Bakgrunnen for at jeg ble invitert til denne samlingen med rådgivere var nettopp min viten om dette. For gjennom over ti år med foredraget Spill er sunt har jeg også dannet meg mange erfaringer fra hvordan samfunnet er bygd opp når det kommer til spilling. Her har skolene virkelig blitt akterutseilt og det er kun noen få skoler her i landet som virkelig klarer å bruke spill godt i undervisningen. Her er det så mye å hente og det er ikke så mye som skal til for å få elvene virkelig med på det som skjer. Læringen blir en lek og man får det via noe som interesserer utrolig mange.

 

Som aktiv gamer siden jeg var liten pluss seks barn (to bonus barn) har formet meg med den erfaringen jeg har. Har alltid vært opptatt av å være der for barna med gamingen hvor interessen min har vært stor i forhold til deres liv med gaming. For meg har dette vært viktig. Det å vise interesse er noe av det viktigste en foreldre kan gjøre uansett om det er gaming, idrett, skole eller hva det måtte være. Mange mener jeg har en unik tyngde der når det kommer til hvordan livet som foreldre hvor barna gamer og som gamer selv. Da blir det også enklere for meg å snakke om gaming i samfunnet og hvordan det bør være både for familie og skole. 

 

Jeg har ved flere anledninger hjulpet skoler og elever som har slitt med å holde fokus på skolen. Da må man se litt utafor boksen og tenke litt annerledes. Det er nettopp her spillene kan gjøre en forskjell. Det å fange opp elever som sliter er noe en skole bør streve etter og spesielt nå som mulighetene ligger godt til rette for det. Da er det faktisk ingen unnskyldning for ikke å ta tak i det. Gode, lærerike spill finnes og det er faktisk stort sett fantasien som stopper for hvordan man kan ta i bruk dette unike hjelpemidlet som finnes.

 

 

Like før foredraget skulle begynne så fikk vi servert en utrolig god lunsj med laks, poteter, rømme og annet meget, meget godt tilbehør. Kroppen full av energi samlet rådgiverne og meg oss i et møterom på Scandic Hotel i Karasjok. Nå var det opp til meg å få de fremmøtte rådgiverne med på turen i en verden proppet med lærerike spill til undervisningen. Startet med å presentere meg og fortelle litt om det jeg har holdt på med i over ti år, nemlig å holde foredrag for skoler, foreldre, politi, helsevesen, datapartyer m.fl. Da presentasjonen av meg var unnagjort, gikk jeg direkte inn på å komme med forslag til spill og hvordan man kunne utnytte disse f.eks. i undervisningen. Noen av spillene var kanskje litt grove slik som traileren til The Walking Dead eller trailerne fra Assassin’s Creed. Målet var å bevise at selv om det er snakk om actionspill så kan disse brukes. For mange av spillene er satt til tidsepoker som gjør at disse kan sammenlignes med det som har skjedd i verdenshistorien og som igjen kan skape gode diskusjoner med læring. På en måte kan faktisk stort sett alle spill brukes, men det er selvsagt enkelte som virkelig utmerker seg godt for undervisning.

 

Jeg brukte godt over tiden min med foredraget hvor rådgiverne var veldig aktive med å spørre samt fortelle om sine egne erfaringer. I tillegg hadde jeg med meg noen premier som var sponset av Skullcandy, Koss og Cooler Master. Disse premiene fikk virkelig føtter å gå på hvor rådgiverne virkelig var på hugget. På forhånd hadde jeg sagt at de som kom med gode innspill ville få premier. Da kan du tro det ble delt mye og meget gode innspill ble delt blant de fremmøtte. Etter foredraget var over fikk jeg god applaus av rådgiverne som fant ut at her var det mye å hente. Jeg lovte at jeg skulle hjelpe dem om de trengte det. Er jo like viktig for meg at det jeg nettopp presenterte blir brukt i fremtiden. Da vet jeg at elevene som får denne undervisningen får oppleve et godt opplegg i læresettingen.

 

 

Da foredraget var ferdig var det bare å si ha det bra til initiativtakerne og så bar det i vei til leiebilen og deretter videre til Lakselv. Fortsatt var det flott vær og før jeg tok turen til Lakselv måtte jeg en liten svipptur innom Sametinget. Har jo hørt så mye om det og når jeg først var i Karasjok så måtte jeg selvsagt innom der. Noe annet var jo dumt. I fine høstfarger lå Sametinget der. Rett og slett nydelig var det. Nok en runde med gode opplevelser.

 

Etter svippturen innom Sametinget bar det sørvestover og til Lakselv før jeg etter en times venting kunne stige ombord i Widerøeflyet på tur til Tromsø. Så gikk turen videre fra Tromsø til Bodø og så til Trondheim Lufthavn. Etter å ha ventet en bitte liten stund på Shellstasjonen kom min gode venn, jobb og klubbkollega Jan Aage og plukket meg opp slik at den siste turen hjem kunne begynne. Det var godt å komme hjem etter en lang lang reisedag.

 

 

Tusen hjertelig takk for at jeg får anledningen til å dra land og strand med foredraget mitt Spill er sunt. Jeg er takknemlig for å få mulighet til det. Jeg håper også å kunne bidra til enda mer viten om gaming både på godt og vondt i tillegg å kunne dele mine mange, mange erfaringer fra spillverden. Her er det mye å sette fingrene på og hvor spillverden hele tiden er i forandring. Da er det godt å kunne dra rundt og fortelle om dette og hvordan man skal tilpasse seg dette om en er foreldre, lærere eller jobber i helsevesen, politi, arrangør eller hva det måtte være. Spill er sunt! 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top