Vær og vind: Endelig ny værstasjon + værspådom for november!

 

Er noen år siden jeg har brukt en skikkelig værstasjon i mine føringer. Som mange av dere vet så har jeg gjort værføringer siden 1987 hvor jeg da lagde meg et kart i tre og kjørte egne værmeldinger på. Videre begynte jeg å føre inn været (på Snåsa) i bøker og senere etter hvert ble det digitale føringer i excel. Etter at jeg flyttet hit til Orkanger har det blitt dårlig med værføringer, men har selvsagt fulgt med på tendensene noe som en værspåmann bør gjøre.

 

Å følger med vær og vind er veldig spennende. Her skjer det hele tiden forandringer. Plutselig dukker stormer opp eller så får vi lange perioder med pent, tørt vær. Været er godt sammensatt. Er det kaldt et sted så er det varmt et annet sted. Så flyttes disse varme og kalde områdene seg rundt omkring. Dessverre så må jeg erkjenne at temperaturen har steget siden jeg startet med mine værføringer. Faktisk har temperaturen steget med rundt 2.6 grader siden jeg startet mine målinger så at det blir varmere er det ingen tvil om.

 

Selv har jeg den formening om at mye av temperatursvingningene vi har på jordkloden vår er naturlig, men at vi mennesker dessverre påvirker til kjappere oppvarming er det nok sjanser for ja. Det vil si at de naturlige svingningene går kjappere noe som gjør det vanskeligere å tilpasse seg. Jorden har helt siden den spede begynnelse gjennomgått både varmeoppgang og varmenedgang med flere istider på menyen. Forskere mener det er jordens bane og helling som sørger for disse temperatursvingningene. Det vil igjen si at vi mennesker kun en bitte liten del av jordens liv har påvirket klimaet. Dessverre er forskningen på hvordan mekanismene i klimaet på jorden veldig usikker og hvor påstandene om disse temperatursvingningene er vage.

 

 

At vi mennesker må skjerpe oss på flere områder når det kommer til klima og miljø er det ingen tvil om. Mest bekymret er jeg for søppelet og spesielt plasten som pøses ut i naturen i strie strømmer. Her i Norge er vi stort sett flinke til å sortere. Dessverre er den jobben vi gjør forsvinnende liten i forhold til det andre gjør og se på land som Kina hvor jeg har sett filmklipp hvor millionvis med lastebillass med søppel og plast kjøres rett ut i elver. Da er det ikke å vente noe annet enn at dette igjen havner ut i innsjøer og til slutt de store verdenshavene.

 

Nok om det. Endelig har jeg fått tak i en værstasjon og da må jeg ta tak i å begynne med mine værføringer sånn at jeg får en viss føling med hva som skjer. Er det noe jeg liker å gjøre så er det å bruke disse føringene når jeg skal gjøre spådommer i hvordan været blir fremover. Å se tendensene sammen med statistikkene gjør det enklere å se hvordan været blir i tiden fremover. Derfor kan jeg også prøve meg på spådommer for rundt en måneds tid i slengen.

 

Værstasjonen som nå har fått sin flotte plass i vinduskarmen er en Hama Color EWS-1400. Det første jeg tenkte på når jeg åpnet esken var jeg nå sikkert hadde en del innstillinger å gjøre. Der tok jeg søren meg grundig feil. Er det noe jeg er stor fan av så er det produkter som mer eller mindre er plug and play. Med hånden på hjertet kan jeg si at Hama Color EWS-1400 fra Tura Scandinavia er definitivt plug and play. Makan så enkelt. Trengte ikke å stille inn noe som helst. Kun koble sammen hovedstasjonen og sekundærstasjonen med hverandre og når det var gjort så var alt good to go. Målingene kunne nå starte. Sekundærstasjonen satte jeg fast på en vegg på altanen. Denne sender så info inn om temperatur til hovedstasjonen.

 

 

Det beste med Hama Color EWS-1400 er fargeskjermene og gjengivelsene på den. Oppsett, info og måten værstasjonen fungerer er akkurat slik jeg hadde forventet. At det skulle være så enkelt å få den oppe å gå hadde jeg aldri i verden trodd. Helt fantastisk. Nå er jeg spent på batterikapasiteten på begge stasjonen, spesielt den som er ute.

 

Her er litt mer info om Hama Color EWS-1400:
• Utendørs sensor med temperatur- og luftfuktighetsvisning
• Fargedisplay
• Kan monteres på veggen eller stå oppreist på f.eks. et bord

Radiostyrt klokke som automatisk tilpasser seg verdens mest nøyaktige klokke. Tydelig fargedisplay hvor bakgrunnbelysningen kan styres via en strømadapter i kontinuerlig drift. Digital visning av temperatur, værprognoser i 5 symboler, luftfuktighet og tid.

Termometer:
Innendørs og utendørs temperaturvisning
Værprognoser: solrikt, overskyet, lett overskyet, overskyet, regn, storm
Maks./min. Dataminne for temperatur
Hygrometer:
Viser luftfuktigheten innendørs og utendørs
Maks./min. Luftfuktighets dataminne
Trend display
Tid / kalender / alarmfunksjon:
Tiden kan endres mellom formatet 12 og 24 timer
Innstilling av tidssone
Alarmfunksjon
Snooze-funksjon

 

 

I den siste tiden har jeg også fått en god del spørsmål om det snart blir snø. Det blir det. Etter stormen som feide over landet for ikke mange dagene siden vil tendensen bli kjøligere vær. Det vil si at innenfor minst en 14 dagers tid bli snø for de fleste av oss her i denne landsdelen. Årets Halloween-dag ser også ut til å bli en kjølig opplevelse med temperaturer under null. Da er det bare å kle på seg. Vi kan i verste fall faktisk få en del snø, men den vil på dagtid smelte bort med at bakken fortsatt er rimelig varm. I høyden blir nok snøen liggende og hvor det i fjellet vil bli mulighet for å prøve ut skiene. Denne kjølige perioden vil altså vare en god stund, men når den er over litt ute i den første uken i november så blir det en periode med mildere vær igjen. Da kan vi igjen få temperaturer på mellom 5-10 grader på det meste. Slutten av november ser ut til å bli en noe kjølig værtype og kanskje får vi oppleve sibirkulde også. Akkurat det er litt tidlig å se nå og vet nok mer 

 

Om det blir snø til jul er litt vanskelig å si noe om nå. Hadde jeg bodd på Snåsa så ville jeg nok ha sagt at det blir det og at det vil ligge rundt 15 cm snø på julaften i år. Dette basert på mine statistikker. Dessverre har jeg ikke så mange år her på Orkanger så da sliter jeg litt med å bruke statistikker for å si om det blir snø eller ikke på julaften, men skal nå prøve meg på den spådommen når den tid kommer. 

 

Så da er det bare å gjøre seg klar til vinter. Har du ikke lagt om til vinterdekk så er det nå på høy tid for snøen kommer lavende ned innenfor en ukes tid både her i lavlandet og i høyere strøk. Bruk helgen til å rydde opp i hagen, rake løv og rydd inn leker som ikke skal være ute i vinter. Nå er tiden inne å gjøre seg klar for at Kong Vinter kommer for en stund. Vinteren kommer og det må vi bare innfinne oss med. 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top