9-årige barn spiller 18 års spill!

Forrige fredag opplevde jeg noe moro. Da kom nemlig et portrettintervju av meg i Steinkjeravisa hvor jeg sier at spilling slettes ikke er farlig og at alle som har muligheten bør få spille. For “spill er sunt” om man følger visse retningslinjer og passer på at spillingen ikke tar overhånd. Selv spiller jeg litt hver dag (ikke så mye som mange tror). En liten stund hver kveld må til og da kryper jeg inn i min lille “boble” og spiller alt av både krigsspill, bilspill, strategispill og rollespill om det er på PC, konsoll eller en håndholdt spillmaskin. I intervjuet sier jeg også at foreldrene må ta litt mer ansvar når det kommer til hva barna spiller. For dessverre har det seg slik at alt for mange foreldre fortsatt ikke vet hva barna spiller og tror at spill kun er en form for tegnefilm hvor det ikke finnes noen form for realisme. Man skulle nesten tro at noen foreldre kun ser på spillingen som det å se på Tom & Jerry (selv om det kan være brutalt noen ganger i barnslig sammenheng). Det er nettopp her foreldrene tar feil og hvor barna nærmest får rent spillerom. Litt mer oppmerksomhet fra foreldrene og kanskje vil mange av barna nyte enda bedre av spillingen sin. Bare pass på at spillingen ikke tar over slik at andre viktige aktiveter også blir gjennomført og som sørger for en variert oppvekst for barnet.

I begynnelsen av mai skal jeg holde et kveldsforedrag i Oslo for Oppsal Skole og det ser jeg veldig mye frem til! 

Her er noen bilder fra portrettintervjuet av meg:

Er du enig i dette eller er det andre normer som du og deres familie følger?

Her er et eksempel på spill som barna spiller og hvor foreldrene er uvitende. Synes du dette er noe barn bør spille og da tenker jeg fra 9 til 12 års alderen? Det finnes mange andre spill som også er ganske så groteske og hvor barn i denne alderen ikke bør få spille. 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

One thought on “9-årige barn spiller 18 års spill!

  1. Jeg spilte sånne spill da jeg var liten. Syntes det var gøy og synd et fortsatt. ser ikke problemet. Er ikke verken voldelig, aggressiv eller noe sånt noe av den grunn. Herregud jeg spiser ikke kjøtt en gang siden jeg ikke klarer tanken på å drepe og hater slossing (med mindre det er noen jeg virkelig ikke liker som får bank(a)).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top