Sosial gaming!

Hver eneste kveld har jeg flere mailer som må besvares og hvor foreldre lurer på noe som har med spill å gjøre. Gjennom en uke får jeg inn mange mailer og selvsagt synes jeg dette er vel og bra og hvor jeg får forklart at det å spille er sunt for både ung som gammel. Det er spesielt en ting som foreldre er bekymret for når det kommer til det å spille spill, barnet mister sitt sosiale liv. Før i tiden var spilling en nerdeaktivitet som skjedde i kjelleren og hvor nerden kunne sitte time etter time å spille. I dag er en hel verden nerder om man skal bruke det uttrykket, for i dag spiller så og si alle i en eller annen form. Om det er på Mac sine produkter, konsoller, PC-er, mobiltelefoner, håndholdte spillmaskiner så spilles det. Spillindustrien er mye større enn filmindustrien og det selges mange hundre millioner spill i løpet av et år i verdens sammenheng. 

Når jeg svarer foreldrene at spilling faktisk er sosialt så tror de meg ikke og vil ha det forklart for hvorfor jeg mener det. For å ta meg, så driver jeg en form for sosial gaming selv om jeg sitter mutters alene på kontoret mitt og spiller, men det foreldrene ikke vet er at jeg faktisk sitter og snakker med dem jeg spiller sammen med og da blir det fort litt annerledes og mer sosialt. For med program som Teamspeak, Ventrilo og Skype m.fl, så kan man mens man spiller snakke med hverandre, legge slagplaner, terge, le og kose seg sammen over nettet. Dette var ikke på langt nær like utbredt før i tiden og hvor man satte seg ned uten å kunne snakke med noen mens man spilte. 

En annen ting som faktisk får spillingen i dag til å bli mer sosial er alle “party/familiespillene” og hvor mange spill gir deg muligheten til å konkurrere/samarbeide på en og samme skjerm. På alle konsollene kan man nå samles en gjeng og sitte å spille sammen. Faktisk er det muligheter for opp til fire personer å spille samtidig og det på delt skjerm. Dette gjør at spilling i dag defintivt blir veldig sosialt. Det jeg da oppfordrer foreldrene til å gjøre er å kjøpe inn spillmaskiner (Xbox 360, Wii og Playstation 3) hvor man har denne muligheten og hvor jeg også oppfordrer foreldrene til selv å bli med å spille. I dag spiller faktisk flere og flere foreldre sammen med barna sine og det igjen skaper en flott harmoni i familien. Barna føler foreldrene er med på det som skjer og følger mer på tidens utvikling enn om foreldrene i stedet satt og fulgte med på Skavlan på NRK (no hard feeling Skavlan). Om foreldrene heller blir med på en runde med Mario Kart Wii, Buzz Junior, eller blir med og danset seg svette med Dance Central, så ville barna ha fått en unik og artig opplevelse.

I dag er det faktisk noe som heter sosial gaming og dette er noe som har kommet for å bli og som blir stadig mer og mer vanlig blant familier og vennekretser. Om man befinner seg i samme rom eller sitter på Ventrilo, Teamspeak eller Skype, så holder man kontakten med hverandre når man spiller og det gjør hele opplevelsen mye mer sosial enn spilling var før i tiden. Så om du er mamma eller pappa og leser denne bloggen, så tenk litt på det når du sier til barnet ditt at spilling ikke er sosialt, for i dag er det nemlig det og hvor DU kan være med og bidra til de gode opplevelser i familien.

Trenden i dag er altså at man spiller sammen og skaper en sosial opplevelse det ved bruk av f.eks. Kinect, Move og Wii Mote.

Spiller du som oftest sammen med noen og bruker du programmer som f.eks. Ventrilo, Teamspeak og Skype når du spiller? Mener du at det er mer sosial gaming nå enn før? Som familie, spiller dere sammen og om dere ikke gjør det, hva hindrer dere?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top