Spill som anbefales 10 åringer!



Gjennom
mine mange foredrag har jeg fått flere spørsmål om å lage lister over spill de forskjellige aldersgrupper. Så etter flere forespørsler, lager jeg her en liste over spill til konsoll/PC som passer til tiåringer og hvor spillingen både blir sunn og underholdende. Dette er spill som allerede fra før av har vært på markedet og slettes ikke umulig at spillene finnes til en hyggelig pris. For det utvikles faktisk spill som er mer tidløse og som kan spilles år etter år. 

Når jeg plukker ut spill, tenker jeg på spill som jeg selv ville ha spilt om jeg var ti år. For i denne alderen begynner spillerne og vil ha mer voldelige tendenser og ønsker selvsagt spill med dette temaet. Dette er selvsagt ikke noe jeg vil anbefale. For under denne alderen er spillerne fortsatt barn og kan leve seg godt inn i fantasien og skiller ikke like lett på det som er virkelig og fantasi. Derfor er det viktig for foreldrene å holde øye med hva barna spiller og om de voldelige spill har funnet veien til konsollen eller PCen. 

mine foredrag “Spill er sunt” anbefaler jeg foreldre å vise litt interesse for hva barna spiller og kanskje i beste fall også være med på spillingen, som igjen vil gjøre at barna får et enda bedre forhold til spill. Alle barn skal gjennom oppveksten kunne spille spill på ett eller annet vis. Dette er viktig for utviklingen av barnet på lik linje som det skal være med på andre aktiviteter som fotball, speideren med mer. Så her har foreldre en viktig jobb å gjøre og med at spill i dag er så populært, er det desto viktigere å følge med på utviklingen og sette seg inn i hva det innebærer å spille spill for barn. 

Her er en liten liste og jeg skal gjennom listen prøve å forklare litt rundt spillene og hvorfor jeg anbefaler disse. I tillegg vil jeg prøve å få lagt opp spill som finnes til alle konsoller. For det er ikke alle titler som kommer til alle formater og ikke helt enkelt å vite for de som ikke er så helt inne på spill. Listen er ikke bygd opp fra hvilke spill som er best, men heller en liste over spill som er gode til ti åringer. 

– FIFA 13/FIFA-serien: Dette er en meget populær spillserie. FIFA-serien er en av de spillseriene som selger mest i verden og det til alle aldre. Årsaken er at spillet ikke er så altfor vanskelig å lære seg og om man spiller litt, så er det fort at man blir god. Det finnes flere spillmoduser i spillet som gjør at det også blir variert, men det som er mest moro er å spille mot hverandre på samme skjerm. Både jeg og mine barn har mange artige runder med FIFA 13 og hvor barna selvsagt gjør hva de kan for å slå meg, noe de også klarer godt til deres store glede. Barnet trener gode reaksjoner og må lese spillet for å kunne vinne med god margin. Velg mellom masse lag alt fra Premier Legue til Tippeligaen. Kjente spillere er i lagene og i tillegg er spillet med norsk språk noe som gjør det enda enklere for barna å skjønne spillets innhold og egenskaper. Et godt valg for hele familien, spesielt om barna elsker fotball. FIFA 13 finnes til alle formater og konsoller. 


Bildet er fra FIFA 14

– LEGO-serien: Her finnes utrolig mange gode spill som samler to spillere samtidig på samme skjerm. Dette er en spillserie som har lang holdbarhet og man må samarbeide med makkeren om man skal klare å komme langt ut i spillet. Du må tenke og det finnes noen oppdrag som krever at barnet må bruke innsiden av hodet. Dette gjør at spillingen ikke bare blir underholdende, men også på en måte lærerik. Samle og utforsk er noe av det LEGO-spillene gir fra seg og som også sørger for at spillene uten tvil kan anbefales. Av LEGO-spill så finner du blant annet ; LEGO Indiana Jones, LEGO Harry Potter, LEGO Ringenes Herre, LEGO Pirates of the Caribbean, LEGO Star Wars og LEGO Batman. Alle disse spillene finnes til alle formater og konsoller. I tillegg kan du finne noen av spillene på tilbud til en god pris. Om du har Wii U kan du nå finne spillet LEGO City: Undercover og til 3DS LEGO City: Undercover – The Chase Begins. LEGO-spillene anbefales til barn i alle aldre og deriblant tiåringer.


Bildet er fra LEGO City::Undercover

– Need for Speed-serien: Hvem av barna elsker ikke bilspill? Her i familien min er en av de mest spilte sjangere bilspill og deriblant Need for Speed-serien. Det siste spillet som kom ut for salg i november i fjor het Most Wanted og dette er et spill som virkelig gir barna utrolig mye underholdning. Selv om man kanskje lærer i tidlig alder å kjøre fort, så fenger bilspill på en måte som gjør at barna liker spillene. Sunne spill i forhold til voldelige spill og i tillegg kan man kjøre om å få de beste tidene og konkurrere mot kompiser. Spillet har også lang holdbarhet hvor barnet hele tiden kan perfeksjonere løpene sine. Mye fart krever at barnet har god reaksjon og dette trener du selvsagt med å spille Need for Speed.


Bildet fra Need for Speed Most Wanted 

– Nintendo Land (Wii U): Det er mye som har blitt sagt og skrevet om Wii U, men er det en ting som jeg selv vil gjøre, så er det å skryte av konsollen. Selv om det ikke har kommet ut så altfor mange spill ennå, så er det spillene som har kommet til konsollen meget gode og som kan anbefales. Årsak til at jeg er veldig glad i Wii U er muligheten til å spille opp til fem personer samtidig. Dette er noe som er unikt med Wii U og som gjør spillingen til en mye mer sosial greie. Nintendo Land som følger med den største utgaven av Wii U er en spillsamling som innehar masse spill hvor fem spillere kan delta. Her er spillene såpass enkle at alle barn i ung alder kan underholde seg med. Ellers finnes også New Super Mario U og her kan også hele fem spillere være med på dette herlig plattformspillet. Nå er det bare å vente på at Mario Kart skal dukke opp til Wii U og da blir det liv i heimen her hvor Mario Kart til Wii er det mest spilte spillet for hele familien hvor alle er med.


Bildet fra New Super Mario Bros U

– Minecraft: Et spill som er veldig populært blant våre fire barn er Minecraft. Dette spilles enten på PCen, Xbox 360, iPad, iPod eller mobilen. Selv jeg synes spillet er veldig bra. Minecraft er et veldig kreativt spill hvor du finner ting som du igjen bruker i spillet for å bygge alt mellom himmel og jord. Jeg har en datter på fem år og hun er utrolig flink og lager det ene slottet etter det andre som jeg selvsagt får omvisning i titt og ofte. Det er rett og slett utrolig hvor flinke barna er og hvilken kreativitet. Det er ikke til å tro. Så på denne listen så må selvsagt Minecraft være med. Spillet er også forholdsvis billig og PC-versjonen koster i overkant 100 kroner og det er ikke ille med tanke på hvor mange timers spilling man får og hvor man bruker sin kreativitet. 


Bildet fra Minecraft

Her altså en liten liste over spill og spillserier som jeg anbefaler og som sørger for “sunn spilling” til dine barn. Det finnes en jungel av spill som egner seg godt for små barn og barn i ti års alderen. Det du som mamma eller pappa skal unngå er voldelige spill ala Call of Duty, Battlefield, Grand Theft Auto eller spill som er veldig voldelige. Om det er noe du lurer på i henhold til dette, anbefaler jeg deg å søke opp spillene på youtube. Da får du selv sa om spillene er noe for barna dine. 

Om det er noe du lurer på angående hvilke spill som passer til dine barn, så er du alltid hjertelig velkommen til å kontakte meg. Jeg skal hjelpe så godt jeg kan og komme med gode råd når det kommer til spilling. Kanskje kommer jeg og holder fordraget “Spill er sunt” for dere. 

Var det noen spill her du og dine barn har spilt og har du spill du gjerne vil anbefale som f.eks. passer til en tiåring? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Spill som anbefales 10 åringer!

  1. Fotballmammaen: Håper du finner noen gode spill i denne listen og om det er noe du lurer på ellers, er du hjertelig velkommen til å kontakte meg enten her eller søk meg opp på facebook 🙂

    Skal lage flere lister etter hvert 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top