Foreldre bør bli flinkere til å spille sammen med barna!



Det
er garantert ting og tang jeg som pappa sikkert burde ha blitt flinkere til å gjort sammen med barna. Slik vil det alltid være uansett hvilken familie man kommer til, men det er en ting som jeg stadig overrasker meg over og det er hvor liten tid foreldre bruker sammen med barna sine når det kommer til spilling. Å være delaktig i det barna gjør på fritiden og skolen er noe man selvsagt ivrer etter å gjøre. Er det sportslige aktiviteter, så er man med og ser på, er det opplegg på skolen som barna har jobbet med, så er man å ser på. Vi foreldre prøver så godt det lar seg gjøre og tilpasse det slik at vi får blitt med på dette. 

Men det er en ting som jeg føler stadig blir mer og mer viktig, spesielt når det kommer til de yngste barna. Det er spillingen. For i dag er det snart ikke et eneste barn som ikke spiller spill, om det er på iPad, mobil, PC eller konsoll. Det spilles over en lav sko her i Norge. Noen spiller mer enn andre og noen får spille hva de måtte ønske av spill -> Hvorfor passer ikke Grand Theft Auto V som barnespill? For meg er det viktig å passe på litt og selv om jeg selv har jobbet i spillbransjen i mannsalder, så er jeg påpasselig med hva barna mine spiller. 

Jeg kjenner flere foreldre som faktisk er “redde” for spillmaskinene og sier de ikke skjønner seg på dette, mens jeg kjenner foreldre som ikke har interessen av å spille spill. Selvsagt så skjønner jeg godt disse her foreldrene at de kanskje ikke da har den rette spiriten til å spille sammen med barna, men det finnes ting i verden vi ikke liker, som likevel er smart å gjennomføre. Man kan gjerne finne frem et brettspill, men når det kommer til dataspill, så trekker mange foreldre seg og ikke “orker”, “vil” eller ikke “skjønner” seg på spillingen. 

Dette er veldig dumt. Mine erfaringer på dette feltet er unike og jeg vet ikke hvor mye moro familien har hatt sammen med spakene i mellom hendene. Det har vært utrolig mye latter og glede. Spesielt når barna har klart å vinne over oss voksne (noe de gjør til stadighet). Underholdningverdien om det spilles på Playstation 3, Xbox 360, Wii eller Wii U er stor og selv har jeg ledd til tårene har trillet. Barna på sin side synes det er råmoro at vi voksne blir med og spiller, selv om de knuser oss. Gleden min er å se at barna mine koser seg og har det moro. Da er jeg fornøyd. I tillegg finnes det mange gode spill hvor hele familien kan delta og da er det i grunne ikke noe undskyldning om ikke å være med. Om ikke du skjønner det som skal gjøres, så la barna forklare deg det og sette det opp, så prøver du med godt mot. Du kommer garantert til å oppleve en helt ny glede for hele familien og som er gull verdt. Selv om jeg er en aktiv spiller, er det ikke sagt at jeg er knakende god i alle spill. Barna er veldig flinke når det kommer til elektroniske dippe dutter, noe jeg mener er veldig viktig. Dette kommer av at jeg har latt barna mine få fritt spillerom, bokstavelig talt når det kommer til dataspill som underholdning. 

Selvsagt, mine barn er ikke dataslaver og er aktive som få. Har flere ganger drømt om å kunne sette på GPS-er når de har vært utenom husets fire vegger. Inn i mellom føles det ut som om de er inne for å stemple for så ute igjen. Dette er selvsagt vel og bra og gjør at barna utfolder seg til å bli allsidige noe som positivt. På mine foredrag “Spill er sunt”, kommer jeg med råd, presenterer spill og konsoller som skal hjelpe familien til å oppleve den gleden jeg har med mine barn når det kommer til spilling. For meg er spillingen en skikkelig kvalitetstid på lik linje som det å være med på fotballkamper, treninger, eller andre aktiviteter barna er med på. 

Foreldre bør bli flinkere til å delta i spillingen sammen med sine barn!

I dag (8. oktober) kom IN-avisa ut for befolkningen i Indre Namdal. I den avisen var det en stor artikkel om meg og som viser at jeg gjerne spiller sammen med barna. I tillegg til at jeg holder foredrag om “Spill er sunt”. Her er et par bilder nedenfor som beviser det. 

Spiller du sammen med barna dine? Hvorfor gjør du det eller hvorfor gjør du det ikke? Hva hindrer deg om du ikke gjør det? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Foreldre bør bli flinkere til å spille sammen med barna!

  1. Hjemme hos mamma, spiller de ganske mye med broren min på 12 år. Det går i Wii, dataspill, og brettspill. Og alle sammen har det moro! Absolutt å anbefale.

  2. Bra artikkel 🙂 fulgte du med på norwegian game awards? Har du prøvd noen av spillene som vant, og kunne du isåfall skrevet noe om det? Klem :):)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top