Foreldre, har dere tenkt på at det er dere som er problemet?

Endelig er det noen som tar ordet fra min munn. Psykologen Chris Kåring sier at om en familie har problemer med dataspilling, så er det kanskje foreldrene som er problemet. Nettopp, dette har jeg sagt i mange år nå med mitt foredrag Spill er sunt. Jeg har hjulpet flere familier som har hatt problemer med spilling og hvor spillingen har tatt overhånd. I ett av tilfellene hadde det faktisk gått så langt at helsevesenet, foreldre, skolen hadde gitt opp, men jeg tok en lang prat med de involverte og fant ut bakgrunnen. Helsevesen, skolen og foreldre ville kvitte seg med problemet, men da ville det ha vært store sjanser for at gutten ville fått enda større psykologiske problemer. Jeg fikk gutten på rett spor og i dag går han spillutviklingslinje, har mange venner og er flink på skolen. I tillegg spiller han når han har tid. Dette hadde ikke skjedd om helsevesenet, skolen og foreldrene hadde fått viljen med å kvitte seg med spillkonsollen. I flere av disse familiene jeg har hjulpet har det vært en enorm isfront mellom spilleren, foreldrene, skolen og helsevesenet. 

Det mange foreldre ikke skjønner er at problemet kunne ha vært unngått om de hadde visst mer interesse til spillingen, skapt sunne grenser for spillingen og vært delaktig i det som skjer rundt spillingen. Foredraget mitt  – Spill er sunt er unikt på mange måter og hvor jeg gang på gang informere om hvordan spillingen skal takles og hvordan de kan få et bedre liv sammen med spilleren. Det er dessverre kun et lite fåtall foreldre som viser interesse og dette sørger da for at det oppstår problemer med spillingen for familien. 

Foreldre, det er dere som er nøkkelen til en problemfri hverdag med spillingen. Det er dere som kan legge til rette slik at spillingen kan fortsette, men at det må skje slik at alle parter er enige at slik skal det være. Vis mer interesse til det som skjer selv om dere ikke har noen anelse av hva dere ser på skjermen. Spør og la barna forklare det som skjer. Barna vil da blomstre og vise deg sin tillit og dere bygger bånd på lik linje som når dere støtter opp om fotballen, skolen, musikkskolen eller hva det måtte være. 

Her spiller jeg Mario Kart 8 sammen med barna. Utrolig moro og vi koser oss godt…

Her har dere foreldre virkelig noe å lære og hvor dere er slappe som bare det. Bli med barna og spill sammen med de selv om dere vet at dere kommer til å tape. Jeg spiller med barna mine selv om jeg vet at de knuser meg om det er Mario Kart 8 eller Fifa 16. Selv om jeg ikke spiller Minecraft, så viser jeg mine barn interessen for spillet og spør de, lar de få presentere og vise meg det de har bygd. Dette er veldig viktig, faktisk viktigere enn hva dere tror, spesielt i en verden hvor spillingen tar mer og mer tid fra barna deres. 

Barna mine elsker at jeg er med og spiller sammen med dem. Jeg taper, men de ler og koser seg. Bare det å se den gleden de har når vi spiller sammen eller når de presenterer et enormt byggverk i Minecraft gjør at jeg er glad. Selvsagt, inn i mellom kan mine barn sitte noen timer ekstra og spille, men da er det situasjonsbetinget og jeg mener det er bedre at barna mine spiller spill enn sitter passivt og ser TV: Spill gir så mye mer enn det TVen klarer. Hjernen brukes mer aktivt og hvor barna lærer mer av å spille spill enn å se TV. 

Foreldre, nå kommer jeg nok en gang med pekefingern og sier at dere må bli flinkere til å vise interesse. Psykologen Chris Kåring sier det samme og hvor dere må ta et tak og sette dere inn i hverdagen til barnas spilling. Det vil sørge for at dere får en bedre harmoni i familien og hvor dere lettere kan sette grenser som alle kan følge. 

Jeg er firebarns far og godt for meg, så er jeg gamer og liker spill, men det er ikke dermed sagt at jeg liker alle spillene. Nei, jeg er som alle dere andre opptatt at det jeg selv liker, men jeg viser likevel interessen til det mine barn spiller slik at jeg vet hva de spiller. For en vakker dag vil den gode kontakten jeg har sørge for at når de opplever problemer som f.eks. digital mobbing, eller at de ikke blir godtatt som spillere i en klan, eller blir mobbet av andre spillere, så vil de komme til meg fordi jeg da har opparbeidet med denne tilliten til barna mine. Det er ikke dermed sagt at det skjer hos dere andre foreldre som ikke har den tilliten fra før av på grunn av manglende interesse for spillingen 


Intervjuet av Trønder-Avisa før jul i fjor hvor jeg anbefalte foreldre å ikke kjøpe voldelige spill til sine mindreårige barn. 

Her har mange foreldre veldig mye å lære. NRK.no har i dag en artikkel om nettopp dette og hvor viktig det er for foreldre å sette seg inn i spillingen. Jeg har sagt dette i mange, mange år og jeg håper inderlig at foreldre tar skjeen i en annen hånd og tenker om hvordan de kan få et bedre forhold til barna sine som spiller. Her kan dere ved godt forhold til barnas spilling unngå å få både BuP, helsevesenet, skolen eller andre instanser på nakken på grunn at det hele blir til et stort og nærmest uløselig problem.

Foreldre, bruk noen minutter hver dag og vis interesse for hva barna driver med fremfor skjermen når de spiller. Det vil bygge opp dere forhold betraktelig og hvor dere med store sjanser unngår problemer rundt spillingen, for det er deres uvitenhet som feller dere. Tro meg, har lang erfaring med det. Hos oss kan jeg regne på en hånd opp i gjennom livet til mine barn hvor vi har hatt knuffing rundt spilling og da er min eldste datter snart 18 år. De har alltid vært åpne med meg når det har kommet til spilling selv om vi har tilgang til alle konsoller som har kommet ut, nettbrett, mobiler eller hva det måtte være. Vi skjønner hverandre og har gjensidig tillit når det kommer til spillingen.


Her blir jeg intervjuet av TV2 angående mitt foredrag på årets The Gathering. 

Spilling er noe som har kommet for å bli og hvor stadig flere og flere spiller, derfor blir dette stadig mer og mer viktig tema og hvor foreldre må skjønne hva spillingen går ut på.

Game on sammen med barna og kos dere med den aller beste underholdningen spill kan gi. Her er det deres som er nøkkelen, så bruk den fornuftig. Det er mitt råd til alle dere foreldre.

 Det øverste bildet er tatt av Tore Viem for daværende IN-Avisa. Siste bildet er fra en artikkel i Barnevakten hvor jeg anbefaler foreldre å spille sammen med sine barn. 

#spillersunt #foreldreernøkkelen #foreldrerollen #foreldre #mamma #pappa #spillfamilie #familiespilling #healthygaming #barnevakten #foredragsholder #foredrag #lecturer #spillpappa #gamerdad #gaming4life #lovegaming #gamersparadise #blogger #psykolog #chriskåring #nrk #pekefingern #goderåd  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Foreldre, har dere tenkt på at det er dere som er problemet?

  1. Er SÅ enig! Det skal ikke så veldig mye til, bare vis litt interesse. Ta del i barnets hverdag. Tenk på det som at man istedet for ludo spiller på data eller konsoll. Som faktisk kan gi MER uttelling i form av at barnet får bedre språkforståelse, jobber på lag og må tenke strategisk. Listen kunne vært mye lengre, men det vet du nok alt om.
    Sunne og solide rammer. Eksempelvis kan man si middagen skal inntas ved matbordet. Be barnet/ungdommen si ifra om online avtaler i god tid slik at man har mulighet å omrigge litt i forkant (raid klokken 18.00. Kanskje lurt å ta middag og lekser før den tid). Hva hadde man gjort om det var fotballtrening klokken 18.00? 😉

  2. Er så enig så enig! Og det er faktisk ikke sånn at man må ha datamaskinen til barna på deres rom. Det kan være et eget data rom, det gir størr kontroll på når pc’en brukes og ikke om man ønsker det. Hadde selv i voksen alder en litt morsom samtale med en på jobb, som synes det var “sært” at jeg tok fri når neste store expansion kom i mitt MMO spill på den tiden, men det ble merkelig stille og en forståelse når jeg pent kommenterte at hun tok fri for å dra på jakt som var hennes hobby, hva var forskjellen med at jeg tok fri for min? Det er kanskje det som må endres hos de fleste, tanken om at gaming er sært og rart, og så heller gjøre det til det gaming faktisk er: En hobby, på lik linje med alle andre hobbyer.

  3. Mia: Du kunne ikke ha skrevet det bedre 🙂 Spilling er i dag veldig viktig for mange barn og derfor må vi som foreldre også ta dette på alvor og være der når barna opplever noe bra eller dårlig med spillingen slik at vi kan støtte barna på best mulig måte 🙂 Avtaler er veldig bra å sette opp og at dette er avtaler som kan gjennomføres av alle parter 🙂

  4. Izayoi: Eget rom med konsoll eller datamaskin er smart ja og gjør at man får bedre kontroll som foreldre. Spill er hobby på lik linje som jakt/fiske, idrett, strikking, boklesing med mer. Vi er alle forskjellige og jeg og deg liker spill og har det blant annet som hobby. Jeg er stolt av å være gamer og koser meg godt med mine spill noe du også gjør og det kan ikke bli bedre enn det 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top