Act of Aggression – Velkommen til digital kamp på slagmarken!

Først må jeg bare innrømme at jeg er virkelig soft for Command & Conquer-serien og har vel opp igjennom årene langt over 1000 timer på samvittigheten med denne spillserien. Det var utvikleren Westwood Studios som la an og fremmet fokus på slike RTS-spill eller Real Time Strategy som det heter på gamerspråket.

Det første Command & Conquer var lysår fremfor andre spill i denne sjangeren og ga oss både herlig strategi og sist men ikke minst en historie med fete mellomsekvenser som gulrot om vi gjennomførte oppdragene. Westwood Studios og Electronic Arts gikk som hånd i hanske med sine Command & Conquer-spill og vi skal heller ikke glemme kultspillserien Red Alert. De var konger på haugen.

bestemte Electronic Arts at Command & Conquer-serien skulle legges død. Da dukket det opp flere utviklere som ville satse, men ingen som helt klarte å slå igjennom med spill som lignet inntil Eugen Systems dukket opp med Act of Aggression. Da inntok en ny konge tronen og hvor jeg på nytt var hekta på RTS-universet.

Utvikleren Eugen Systems har gjort det mange andre ikke har klart, nemlig å få til et spill som fenger fra første sekund og som minner ufattelig mye på de klassiske Command & Conquer-spillene som jeg har elsket i mange år av mitt gamingliv. Hjertet hamrer som verst bare av å tenke på denne spillserien, så derfor kan du tro da jeg første gangen så klipp og gameplay fra Act of Aggression at mitt gaminghjertet slo trippel salto.

Jeg hoppet nærmest opp og ned i kontorstolen min og jublet høyt slik at de andre i huset ikke skjønte noe som helst, foruten at det sikkert hadde klikket for Bernt.

har jeg hatt en stund på meg og har fått spilt Act of Aggression en god del. Spillet er rett og slett unikt på mange måter og magien fra Command & Conquer-serien er så til de grader til stede. Faktisk har jeg fått hørt at flere av de som jobber hos utvikleren Eugen Systems faktisk stammer fra det tidligere Westwood Studios. Derfor skjønner jeg godt hvorfor spillet også er så likt i utseende, spillbarhet og oppbygning som Command & Conquer-spillene.

Det første jeg må berømme er måten ting er satt i system. Hvordan U.I-en (interfacen), brettoppbygningen og sist men ikke minst måten ting blir fortalt på i spillet. Dette er som snytt ut av Command & Conquer-serien noe som gjør at jeg er begeistret.

Jeg elsker å bygge store baser for så å oppgradere enheter, bygninger og så gjøre disse klare til å angripe fienden. Jeg elsker å se hvordan enhetene forflytter seg og går i kamp med fienden Alt harmonerer som en drøm med hverandre. Jeg elsker å samle inn resurser slik at jeg får til å bygge det jeg skal bygge. Jeg elsker å ha et godt forsvarssystem som hindrer fienden i å overrumple meg mens jeg er i angrep.

Alt dette er med i Act of Aggression, i tillegg til at du har en historie som du kan følge. Brettene er gode og varierte, men når jeg nå har sammenlignet med Command & Conquer-serien så innmari, så er det en ting jeg savner og det er skikkelige mellomsekvenser med fete animasjoner og heftige filmklipp. Dette var alltid rosinen i pølsen til Westwoods spill. Dette savner jeg i Act og Aggression, men når det er sagt, så har du mellomsekvenser, men mer satt sammen av nyhetsblikk fra det som skjer i spillet. Her kunne man ha krydret på med animerte mellomsekvenser noe som garantert ville ha fått pelsen min til å ha reist seg til nye høyder.

Om man blir ferdig med singleplayerdelen så trenger man slettes ikke å fortvile. Her har du to muligheter. Om du har en venn som har kjøpt spillet kan dere gå sammen og spille mot hverandre. Dette har jeg gjort med en av mine venner i Trønderbataljonen. Selv om jeg tapte så var det sykt moro og spille sammen på denne måten. Om du ikke har noen venner som har kjøpt spillet så kan du gå online og spille mot andre likesinnede som også fungerer godt.

Grafikken i spillet er veldig bra med flotte detaljer og gode animasjoner på bygninger, kjøretøy og annet mannskap. Alt ser flott ut og har ikke en ting å utsette på den, foruten at enhetene inn i mellom tar noen håpløse veier for å komme seg frem. Her kunne A.I-en fått seg en liten oppstrammer slik at man ikke sender i vei en gjeng som går omveier før de når målet sitt.

Lyden og musikken er også bra og som forventet av et slikt spill. Kunne kanskje ha tenkt meg enda litt mer innlevelse av stemmeskuespillerne som er litt daue, men foruten det er det ikke så mye å si på den biten.

Alt i alt er Act og Aggression er godt spill som jeg anbefaler unge og godt voksne. Det er kreativt og man må bruke sine taktiske egenskaper om man skal lykkes på den digitale slagmarken. Act of Aggression har fått servert en god dose magi om man sammenligner spillet med Command & Conquer-serien og noe som gjør at jeg liker spillet godt. Selv om Electronic Arts valgte å avslutte utviklingen av Command & Conquer, så fortviler jeg ikke. For med Eugen Systems så kommer her et spill i samme drag som Westwood Studios klassiske serie og det gjør meg happy. For tiden så elsker jeg å være gamer og det takket være Eugen Systems og så skal vi heller ikke glemme Focus home Entertainment og Pan Vision som sender meg slik gullperle av ett spill. Tusen hjertelig takk!

Act of Aggression er ute nå!

Bernt ruller terningen:

Vil du vite mer om spillet, så gå inn på spillets nettside.

#actofaggression #eugensystems #focushomeentertainment #panvision #commandandconquer #rts #realtimestrategy #learninggame #strategisk #strategi #strategy #goodgame #pcgame #pcgaming #youtuber #gammernsgamerkanal #gaming #gamer #pcgamer #lovegaming #gamersparadise #gaming4life #norwegiangamer #spillersunt #gamerdad #spillpappa #sponsetav #intel #gigabyte #kingstontechnology #hyperx #benq #coolermaster #qpad #sony

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top