NRK – en kjempe faller…!?

Da jeg var liten og ikke visste bedre – eller hadde valgene, var NRK den TV-kanalen som fikk min oppmerksomhet med sine mange serier, Allo Allo, Emil i Lønneberget, Pippi, Nyheter, sportbegivenheter m.m. NRK var midtpunktet i familien når det kom til familieunderholdning og vi kunne kose oss med god mat mens den ene elendige Grand Prix-melodien etter den andre ble presentert. NRK var et samlingspunkt for mange om du var gammel eller ung, så var NRK klippen for TV-underholdningen. Husker godt selv de gamle klassiker-filmene med Fjols til Fjells, Skulle det dukke opp flere lik så er det bare å ringe, Bussen og for ikke å glemme Olsenbanden-filmene. Viva Villa Veien, Midt i Smørøyet, Kvitt eller Dobbelt, Halvsju (som gikk på lørdagskveldene), Fredrikssons Fabrikk samt en rekke andre serier ble ivrig sett.

NRK var i mange, mange år den TV-kanalen som hadde monopol. Så kom TV2 og snudde opp ned på TV-tilværelsen min og som for meg ble kongen over TV-serier. NRK fikk mindre og mindre tid av meg og jeg ble lamslått av blant annet X-Files, Cheers og andre artige, spennende og rørende TV-serier. Den dagen da TV2 begynte å sende over eteren var jeg fortapt og NRK var ikke lengre min favorittkanal.

I dag er TV-vanene for folk flest veldig varierte og selv bruker jeg ikke så mye tid med verken NRK eller TV2. Nå går det mest i filmkanaler, TV3, Reality Zone, National Geographic, Viasat Sport, Nyhetskanalen, TV Norge og Fem. Å velge i dag er ikke enkelt og man blir oversvømt med TV-kanaler og valgmuligheter. Barna i dag ser ikke lengre på BarneTV og vil heller se Hannah Montana på Disney eller Phineas and Ferb. Klokken 18:00 er ikke det samme som den en gang var og hvor barna samlet seg om TV-en. Husker godt at vennene mine brøt opp den artige leken bare for å dra hjem for å se BarneTV, for så en halvtime senere leke leken der man slapp.

Et annet spørsmål jeg alltid har stilt meg – hvorfor skal vi betale for NRK? Vi ser jo ikke på kanalen og vi betaler jo for kanalen via Viasat-pakken vi abonnerer på. Hvorfor kan vi ikke få velge hva vi skal betale for å se og ikke bli tvunget til å betale dyredommer for NRK som bare sender kulturprogrammer som “ingen” andre enn gamle vil se? Er det på tide å løsrive NRK slik at kanalen har akkurat samme konkurransefortrinn som TV2, TV Norge og de andre TV-kanalene som nå lever av reklame? Jeg bare spør jeg!

Hva mener du? Er du villig til å betale lisens for NRK – en kanal du “sikkert” ikke ser på? Hvordan er TV-vanene dine?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “NRK – en kjempe faller…!?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top