Strømmen blir borte i flere år…

Jeg er alltid fremtidsrettet og sist men ikke minst positiv. Dette har medført til mange flotte opplevelser opp i gjennom mitt liv. Jeg kan også kalles en realist og tenker ofte på hvilken fremtid jeg og min familie kommer til å få. Det er det viktigste som står i hodet mitt og som jeg tenker på hele tiden. Derfor er jeg livredd diverse skumle farer som lurer i horisonten selv selv om dette kanskje ikke er farer som man bør være redd for nå.

Hva hadde du sagt dersom strømmen fra og med neste år ville bli borte og det i mange, mange år? Faktisk er dette noe som kan skje. Visste du blant annet at solens energi pr. sekund er så sterk at den kunne ha gitt jorden nok energi i mange millioner år? Nettopp! Det sier litt om hvilke krefter som er i sving på solen. Fra 28. august til 2. september i 1859 opplevde jorden en massiv solstorm. På den tiden var ikke menneskeheten så avhengig av elektrisitet og det ble ikke de helt store ødeleggelsene foruten at telegraflinjer brant opp og faktisk skadet mange telegrafister. Folk overlevde godt likevel på grunn av at de ikke hadde gjort seg avhengig av strøm.

Her er hva Wikipedia skriver om solstormer:

En solstorm er en voldsom erupsjon i solas eller andre stjerners fotosfære. Trykk fra fusjonsprosesser inne i solkjernen der hydrogenkjerner blir utsatt for så stort trykk at de danner en ny kjerne med to protoner, helium. Når dette skjer slippes det også ut store mengder energi. Stjerner opprettholdes av to krefter som konstant motvirker hverandre: tyngdekraften og fusjon. Mens tyngdekraften prøver å presse stjernen sammen, prøver fusjonskreftene å spre stjernen utover. Av og til resulterer dette i det vi kan kalle stjernens form for “vulkanutbrudd”. En strøm av plasma fra det indre av stjernen penetrerer fotosfæren og beveger seg flere millioner kilometer(avhengig av trykk) før tyngdekraften begynner å virke og strålen av plasma bøyer seg i retning sola igjen. Utgangsområdet for en slik solstorm er ofte markert med en solflekk. Enorme magnetiske løkker fra sola, med en fart på flere millioner km/t. Disse løkkene utløser kraftige «flares» (eksplosjoner) der store mengder UV- og røntgenstråling sendes ut i solsystemet.
 
Når UV-strålene når jorden kan teknologi bli ødelagt, og radiosamband kan påvirkes, og i verste fall falle sammen. 4-5 dager senere når selve gasskyen jorda, og denne gir en økning i nordlyset, og kan påvirke navigasjonssystemer, kraftnettet og satellitter.


Tenk om denne solstormen som skjedde i 1859 hadde skjedd i morgen. Da ville det ha fått forferdelige følger. Dessverre sier mange forskere at solens posisjon og “væremåte” kommer til å være slik den var i 1859 neste år. Det vil si at forskerne forventer faktisk et massiv solstorm i 2012. Så kanskje får Mayaindianerne rett som spådde jordens “undergang” i 2012. Selv om menneskeheten ikke kommer til å kollapse på grunn av massiv solstorm, så kan veldig mange dø på grunn av avhengigheten av strøm. For i verste fall kan vi etter en slik solstorm bli uten strøm i mange, mange år. Årsaken er at man må bygge seg opp igjen og det helt fra skratch.

Nei, nå skal man ikke svartmale fremtiden, men vær klar over at slike farer som dette dessverre lurer i kulissene og skulle noe slikt skje, ja så ville i alle fall jeg ha fått store problemer som er så avhengig av PC, internett, telefon og alt som bruker strøm for å fungere. De mennesker som ville ha klart seg best er de som i dag lever uten strøm. Disse ville ikke ha merket den helt store forskjellen. Så det spørs om jeg hadde prøvd og kommet meg der disse menneskene hadde levd for å lært mye av de om hvordan overlevd uten strøm.

Hvordan ville du ha taklet en slik situasjon uten strøm? Hva hadde du savnet mest å ikke kunne ha brukt?

PS! En aldri så liten tankevekker på at vi mennesker er i grunnen skjøre når det kommer til store katastrofer som blant annet sender oss tilbake til steinalderen…

Nasa says super solar storm coming in 2012. It could knock out all electricity on the planet! See this clip below!

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Strømmen blir borte i flere år…

  1. Huff…jaja,kansje Mayaene hadde rett? Tiden vil vise,men håper det ikke får et slikt omfang iallefall…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top