Betal dyre dommer for bruk av penger!

Det finnes ikke grenser for hvor det finnes gebyrer, skatter og avgifter her i Norge. Vi betaler oss skakk ihjel på disse. Nå har det kommet et forslag som sier at vi skal betale dyredommer i gebyrer om vi velger å bruke kontanter ved kjøp. Et eksempel, om du betaler 30 kroner for en pølse og du gjør det med kontanter, sier forslaget at du skal betale 10 kroner i gebyr slik at summen da blir på 40 kroner for pølsa (som da ikke smaker like godt).

Selv bruker jeg svært sjelden kontanter når jeg handler, men inn i mellom er det kjekt spesielt når jeg skal sende med penger til barna. For jeg kan jo ikke sende med bankkortet mitt! Det er Finansforbundets leder Jorunn Berland som ønsker et kontantfritt Norge og som håper at dette vil blir gjennomført.

Jeg synes også at det er hull i hodet og klart, et kontantfritt Norge ville kanskje ha fått stoppet hvitvaskingen av penger som foregår samt svart arbeid, men tenk på de som er avhengig av å ha noen slanter i kontanter liggende. Når Volleyballgruppen her på Snåsa samler inn penger til en tur de skal ha, så må de ha med seg en kortterminal for å kunne motta penger. Nei, dette der blir for dumt.

Å betale gebyrer for å bruke kontanter er også noe som er hårreisende. Det må finnes bedre metoder for å knele kriminaliteten med svart arbeid og hvitvaskingen av penger, enn at det skal gå utover Ola Dunk og de små kontantene som ligger og slenger i lommen.

Nei, her må det da gå an å tenke litt før man kommer med slike forslag eller hva? Bruker du å betale med kontanter eller er det som oftest minibank/kredittkortet som får svi? Ville du ha klart deg helt uten kontanter om et slikt forslag ble vedtatt?

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Betal dyre dommer for bruk av penger!

  1. flott blogg:)
    Eg er for kontanter, selv om eg ser muligheter å tjene penger om det blir innført.
    kontanter i hjemmet er veldig viktig som du nevnte i innlegget ditt. Det er fordi alle lag og organisasjoner arangerer forsjeligt for å tene penger til å holde det lokale fotball laget eller korpse oppe. men det blir for kostbart og folk er mye mindre villige til å bruke kort på slike ting.

  2. Dette tror jeg ingenting på, at Norge skal bli kontantfritt. Men men, det er mye jeg ikka har hatt tro på som allikevel har skjedd…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top