Flere og flere snuser!

Faktisk sier statistikken at flere faktisk snuser enn røyker. Hele en av tre unge snuser faktisk og det er søren meg mange spør du meg. Det er Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) som har kartlagt hvordan vanene til de unge er i dag og kommet frem til dette oppsiktsvekkende resultatet. Tallene strekker seg 18 og frem til 30 år. Hele 31 prosent sier at de snuser regelmessig, og 15 prosent gjør det daglig. Tilsvarende tall for røyking er henholdsvis 25 og 12 prosent. Det vil si at det faktisk blir mindre og mindre kuult å røyke sammenlignet med det å snuse. Er dette en trend du også merker.

Et annet oppsiktsvekkende resultat er at en av ti faktisk har prøvd rusmidlet cannabis og dette tallet er dessverre på tur opp.

Selv kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri i hele mitt liv har verken røyket eller snuset. Rettere sagt, jeg var passiv røyker i min barndom og det tror jeg har sørget for at jeg selv har klart å holde meg unna. Som prinsipp har jeg satt meg at jeg aldri skal prøve heller.

Hva mener du om resultatene, er det slik du også hadde forventet tallene eller ble du nå litt overrasket. Snuser eller røyker du?



Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Flere og flere snuser!

  1. Nei, jeg verken snuser eller røyker og jeg har aldri hatt noen trang til å gjøre det heller! Jeg tror nok jeg klarer å holde meg unna dette, det er bare så utrolig stykt, ukult også lukter det utrolig vondt! Og hvem vil vel kysse en person med gule tenner og snusleppe?

  2. Det bildet gjorde meg KVALM! Jeg verken røker eller snuser (eller drikker for den saks skyld..). Jeg har røyket 5 røyk i hele mitt liv og det var like før jeg traff mannen min som ga meg et ultimatum: røyk eller han! Det er jeg glad for nå altså! 🙂 Snus er ekkelt, røyk er ekkelt. Hater røyken som siger inn fra naboen når vi lufter:( Har ofte lurt på hvordan SÅ mange mennesker har lyst til å forgifte kroppen sin sånn.. Haha! Nå skriver jeg mye her.. Du får meg ganske engasjert med mange av innleggene dine.. Ja, gule tenner og snusleppe *ÆSJ!!!*

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top