Retro anmeldelse: RalliSport Challenge av DICE!

Et storspill av Battlefield-utvikleren DICE!

Microsoft GameStudios har konvertert det eminente Xbox spillet RalliSport Challenge til PC. Har det overlevd overgangen fra konsoll til PC?

Det var en gang….!
…et bilspill ved navn RalliSport Challenge som kom ut på den anerkjente Xbox?en. Alle sa at dette var et av de beste rallyspillene som noen gang var kommet ut. Selvfølgelig kunne ikke dette slå Colin McRae-serien.

Må si at spenningen var stor da jeg ventet på at spillet skulle legges inn. RalliSport Challenge (RSCH) kommer på hele 3 cd-plater og krever minst 1,5 GB av din harddisk. Vil dette være like bra som X-Box versjonen? Jeg har faktisk vært så heldig å få prøvd ut spillet på den unike konsollen. Kampen sto i mellom 4 personer og det var noe av det råeste jeg har prøvd til dags dato. Det er ingen ringere enn Microsoft GameStudios som står bak denne konverteringen til PC-en. Å konvertere et populært spill fra en konsoll til en pc, har ikke bestandig vært like enkelt. Mange har hatt fiasko og nesten ikke solgt et eneste eksemplar av konverteringen. Har Microsoft klart dette mon tro?

Så var vi i gang!

Etter en råheftig intro var jeg nå i spillets kjerne. Du har mange innstillingsmuligheter og dette gjøres enkelt med et godt gjennomtenkt interface. Du kan velge mellom å kjøre championship/career mode, single race, multiplayer, og time attack. Jeg valgte selvfølgelig championship. Nå skal det kjøres så jordspruten står. Valget av bil var enkelt … Subaru is the car and Petter Solberg is the name…! Alle de 29 bilene man kan velge i mellom er lisensierte og ser akkurat ut som i virkeligheten. Glansen i krommen og reklamen er totalt likt, du kan nesten kjenne eksoslukten fra bilene.

Endelig var jeg klar til min første etappe. Med Logitech?s nye Momo Racing Wheel var jeg nå virkelig i himmelriket. Bilen lystret etter hva jeg gjorde, ratt og pedaler fikk så absolutt prøvd seg. Dette var meget imponerende. Løp etter løp ble gjennomført og plasseringene varierte fra topp til botn. Med en god del trening, ble jeg etter hvert vant med styringen og klarte å banke de andre motstanderne… he,he,he! Det finnes baner som virkelig krevde både konsentrasjon og litt flaks. Konkurrentene var agressive og jeg ble både klam og svett i hendene.
Du har hele 48 baner som igjen er fordelt på 4 forskjellige rallygrener. På listen finner du “Hill Climbing, Rally, Rallycross og Ice Racing”. Når det gjelder biler kan du velge i mellom Mitsubishi Lancer Evolution, Audi Quattro S1, Saab 9-3 Viggen, Toyota, Renault, Subaru Impresa og mange flere. Hvis du ikke er oppmerksom og sover et lite sekund, kan du virkelig få en tur ut i pereferien. Realistiske skader på bilkarosseri, knuste glass, ødelagte skjermer og etter hvert en ramponert motor, fører til at ytelsen på bilen taper seg enormt. Dette kan i verste fall følge at løpet er tapt.

En visuell perle!

Ja, så sant skal sies, er RSCH bedre på pc-en enn på X-Box?en. Du kan faktisk kjøre grafikken opp i svimlende 1600×1200 (32 bit) og med alt av effekter påslått, tar RSCH pusten av alle og enhver. Dette krever selvfølgelig både maskinkraft og et knakende godt grafikkort.
Omgivelsene er utrolig flott laget og veldig realistiske. En kan saktens sikle av mindre.
Spillet er en grafisk perle uten sidestykke og jeg tør ikke å tenke på hvordan spillene vil se ut om et år eller to.

Du milde himmel…!
Kjøreopplevelsen er noe av det beste jeg har opplevd i et rallyspill. Bilens reaksjon mot de forskjellige underlagene er topp og man kjenner godt om man kjører på snø og is som på grus og asfalt. For de heldige med ratt og pedaler, vil nok RSCH virkelig slå an. Etter hvert som bilen får mer og mer skader, kan du kjenne at du mister kontrollen og til slutt er løpet kjørt.

The conclusion!

RalliSport Challenge er knakende godt laget og får oss totalt til å sikle av bare beundring. Spillet er bedre på pc-en enn på X-Box?en. Helt klart på grunn av at vi pc-eiere kan fråtse i oppløsninger. Dette krever dog en monstermaskin og de med mindre pc-er må slakke på kravene. For å teste ut kvaliteten på RSCH, kjørte jeg grafikken ned på det minste og fant fort ut at dette fortsatt var en visuell perle. Selvfølgelig ble grafikken noe dårligere, men spillets sjarm var der. Når det gjelder gameplayet, er dette et meget godt og tar steget videre til å bli en av de realistiske titlene som finns på markedet (utenom Colin McRae-serien). På lyd/musikk-siden har ikke Microsoft anstrengt seg særlig. Den er helt ok uten form for nye elementer.

Med å kjøpe RalliSport Challenge, skaffer du deg også mange sene kvelder med mye slit og svette … men det er absolutt verdt pengene! Fikk dessverre ikke muligheten til å spille RalliSport Challengei nettverk eller over nettet. Litt synd fordi det kunne jeg gjerne ha tenkt meg. Det er mye kulere å spille mot hverandre og se at den andre personen roter seg bort i pereferien eller blir presset bort fra veien av deg. Over lokalt nettverk kan opptil 4 personer spille i mot hverandre. Et lite spørsmålstegn dukker stadig opp, hvordan vil dette spillet klare å hamle opp mot den etterlengtende tittelen ved navn Colin McRae Rally 3? Vi venter spent her i redaksjonen!

RalliSport Challenge kom ut til Xbox 14. mars 2002 og PC utgaven 15. november 2002!

Karakter 8/10