Spådommer om våren!

Å spå været er søren meg ikke enkelt og det krever både god viten, kunnskaper om vær og vind og sist men ikke minst litt flaks. Helt siden jeg var et lite barn har jeg vært interessert i været og vinteren 1987 startet jeg å føre værstatistikker. Til og med har jeg vært værspåmann for Snåsningen en periode. I tiden fremover vil jeg bruke bloggen min til å spå været for oss som bor i Snåsa og omegn. For selv om været hele tiden er i forandring, så har jeg faktisk truffet ganske så godt på med mine spådommer ved tidligere anledninger. Årsaken ligger i at jeg bruker mine statistikker og her finner jeg mye likt og noe unormalt fra tid til annen. Artig er det å følge med hvordan svigninger oppstår og hvordan været i lange perioder kan være stabilt. 

Denne vinteren spådde jeg at vi ville få oppleve en god del regn og hålke. En del snø og en variabel vinter. Jeg har fått delvis rett. Jeg bommet litt med den stabile været vi fikk i slutten av januar og begynnelsen av februar, men foruten det har jeg truffet bra med spådommen som jeg gjorde i september i fjor. 

er det veldig mange som har spurt meg om hvordan været blir i månedene fremover. Frem mot påske kommer det til å bli veldig mye forskjellig. Alt fra snø, regn, sol og kulde. Etter påsken kommer varmen og da vil vi få temperaturer godt opp i mot 15 grader og kanskje mer også. April ser jeg for meg blir rimelig varm, mens mai kommer til å bli rundt normalen. 17. mai i år vil bli fin med sol nærmest fra skyfri himmel. I alle fall sier statistikken meg det. 

For resten dere som bor i sør for Trøndelagen, vil dere få litt av det samme som vi har, men når påsken er over vil dere også etter hvert få behagelige vårtemperaturer. Dessverre tror jeg det kommer til å bli litt mer fuktig enn det vi får her opp i Trøndelagen. 17. mai for dere på østlandet kommer også til å bli fin i år. 

Dere som bor i nord vil få en vår litt rundt det normale og snøen vil dessverre henge litt ekstra igjen i år med en god del nordvestlige vinder. Når mai kommer, vil det derimot bli en liten bedring og litt varmere i været selv om det ikke blir like bra som i sør. 

er det bare å følge med og selv er jeg spent på om dette slår til. Været blir som det blir og lite vi kan gjøre med det. 

Hva håper du på og tror du på spådommer om været? Er det mulig å spå været? 

Her har vi et bilde som viser oss lett blanding!


Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top