Nesten innertier i værspådommen for sommeren

 

Som dere sikkert har fått med dere for lengst så har jeg mange år som værspåmann. Etter at jeg flyttet hit til Orkanger har jeg forsøkt meg på flere spådommer. Har bommet litt, men for det meste har jeg utrolig nok fått rett. Det er noen år siden jeg var værspåmann for blant annet Trønder-Avisa samt lokalavisa Snåsningen, men også der var jeg heldig og fikk en god del rett med mine spådommer. Det å spå været er ikke enkelt. Ikke mye som skal til for at spådommen går rett vest. Et massivt høytrykk kan legge seg sentralt til i forhold til i vårt langstrakte land som igjen kan styre været i lang, lang tid. Ellers så kan høytrykk sørge for at lavtrykkene dukker opp og freser over landet vårt som perler på en snor. Slike ting er veldig vanskelig å forutse, men når slike “værfenomen” dukker opp så blir det også forholdsvis lett å forutse været på grunn av stabiliteten som følge av værfenomenet.

 

I juni i år spådde jeg at første delen ville bli kjølig og ikke særlig med sommertemperaturer, men juli derimot ville bli fin i tillegg til august som også ville gi oss mye godt vær. For å få til denne spådommen brukte jeg mine oppsamlede data fra våren 1987 og frem til for ca. tre år siden. I dag fører jeg ikke så mye værstatistikker, men prøver gjennom bloggen min å skrive litt om været som har vært samt været som kommer. Da får jeg også en viss statistikk selv om den ikke blir like nøyaktig som tidligere. At jeg skulle treffe så inn i granhampan med været i sommer var litt moro. Spesielt etter at avisa Sør-Trøndelag skrev om min “merkelige” hobby om nettopp vær og vind.

 

Er det noe som siden jeg var en liten gutt og frem til i dag vært min store lidenskap så er det nettopp været. Jeg elsker når været viser seg fra sin harde side selv om jeg inderlig mye håper at det ikke “skader” vårt samfunn. Blir enormt fascinert over hvordan været påvirker oss og hvordan det hele tiden skifter. Er det glovarmt et sted på kloden så er det kaldt et annet sted. Om vi har supervarm sommer, så er sommeren kald et annet sted i forhold til normalen. Sånn har det alltid vært. Om vi i Norge får en kald vinter så kan du bite deg i rompa på at været f.eks. på Grønnland er langt over gjennomsnittet varmt.

 

Disse forskjellene styres altså av lavtrykkenes og høytrykkenes baner. En annen viktig del av klimaet styres av jetstrømmen og som sirkler seg opp og ned rundt den nordlige og sørlige halvkule. Denne jetstrømmen skiller mellom varm og kald luft. Om vinteren bukter jetstrømmen seg mye mer enn f.eks. om sommeren hvor den er mer stabil og ikke har like mye buktninger. Derfor har vi også mye mer vær om vinteren enn om sommeren her til lands, men bevares om sommeren kan det også bli litt av et vær med kraftige vinder og masse nedbør.

 

I den siste tiden har jeg fått en god del tilbakemeldinger på at jeg fikk rett i mine værspådommer om sommeren. Traff så og si spikeren på hodet, men det er ikke dermed sagt at jeg får rett i spådommen jeg nå skal til å gjøre. Den kan like gjerne bli så feil som det går an å få det. Derfor er det også veldig spennende å spå været for det er så mye som kan påvirke hvordan det blir. Kan like gjerne hive meg ut i det med spådom for resten av september og oktober. Også denne gangen bruker jeg bakgrunn i mine værføringer som er gjort fra 1987 og frem til ca. tre år siden pluss det jeg har fanget opp etter at jeg flyttet til Orkanger.

 

 

Den første delen av september har i grunnen ikke vært ille med rimelig bra vær og forholdsvis høye temperaturer. Resten av september ser ikke like bra ut. Været vil domineres av restene etter de “tropiske orkanene” Dorian og Gabrielle som før de treffer oss har kjørt seg godt ut. Selv om de to tropiske orkanene er bare barnematen i forhold hva de var, vil de oppleves godt når de treffer oss mot helgen. Tro meg. Det blir vått, mye vind og etter de to “lavtrykkene” har passert vil det bli mer kjølige luftstrømmer en stund fremover hvor lavtrykkene kommer som perler på en snor. I perioder blir det såpass kjølig at det er ikke umulig at det kommer litt snø oppe i lia. En markant værforandring for de fleste av oss temperaturmessig noe som også er normalt når vi nå har kommet oss halvveis ut i septemberen. Der det blir klarhimmel vil det bli nattefrost og ganske så kaldt om natten. Værvinnerne her blir uten tvil Østlandet som stort sett blir liggende i le for lavtrykkene og nedbøren.

 

Denne værtypen med regn og regnbyger for de fleste av oss vil vi nok oppleve en god stund fremover og kan bli en liten bedring mot slutten av måneden. Da vil det bli litt mer stabilt vær. Oktober vil også bli litt som vanlig for årstiden, men her vil vi faktisk inn i mellom få perioder med forholdsvis høye temperaturer for årstiden enkelte steder. Faktisk kan vi se opp mot 15 graders tallet enkelte dager og perfekt vær for de som driver med jakt. Selv om det inn i mellom blir ganske bra vær i oktober med fralandsvind her i Midt-Norge så vil det også bli perioder med pålandsvind og da kommer bygene. I slutten av oktober ser det ut til at vi kan få sesongens første skikkelige snøfall. For da blir det en god del kjøligere vær og med vinder fra vest og nordvestlig retning. På denne årstiden betyr det at Kong Vinter kan banke på for å vise hvem som etter hvert får sjefsrollen.

 

Høsten hittil har vært rimelig bra med til tider høye temperaturer, men dessverre vil ikke disse vare nå mye lengre enn dette. For med de lavtrykkene som nå dukker opp vil jetstrømmen finne sin vei med pålandsvind og en del nedbør med korte mellomrom litt lettere vær. Kjølig blir det også til tider hvor snøen vil lave ned ikke så altfor høyt oppe i lia. Noen vil nok si at det er årstiden for det og ja, det er det i aller høyeste grad.

 

Nå gjenstår det å se om været blir slik som jeg har antydet i denne spådommen. Fikk veldig rett med spådommen om sommerværet så får en nå håpe at dette også stemmer selv om jeg ikke vil det. For jeg vil heller ha pent, mildt og godt vær, men det skjer nok dessverre ikke. Må nok innfinne oss med at høsten og snart vinteren er her med regn, sludd for ikke å glemme snø. Uansett så kan vi ikke gjøre noe med det. Får heller tilpasse oss det som skjer og kommer fra oven. Noen superflotte høstdager vil vi nok få og litt mer stabilt inn i mellom. Da er det bare å nyte samt bu seg på det som kommer. 

 

Hvordan har høsten hittil vært hos deg?

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top