Fortsatt forholdsvis mildt vær…

Skulle ikke tro det, men vi har faktisk her på Snåsa fått smake litt sommer. Makstemperaturen i går (5. oktober) var på 9.4 grader. Selv om vi har fått litt regn de siste dagene har det vært herlig vær med forholdsvis høye temperaturer. Fatisk var det den 1. oktober hele 19.8 grader i makstemperatur og ikke til å tro at temperaturen er så høy med at vi har kommet inn i oktober. Selvsagt har det skjedd før at vi har hatt høye temperaturer langt ut i høsten og mot vinteren. 

1. oktober i fjor var også mild etter årstiden å være. For klokken 08:00 målte jeg hele 13.1 grader og den dagen var forholdsvis varm inntil regnet dukket opp utpå kvelden. Den 8. oktober i fjor kom snøen på de høyeste toppene her på Snåsa noe som også i grunnen er litt sent. Normalen ligger på rundt 28. september. Ut i fra det varslet som ligger an til nå og de “trege” lavtrykkene som dukker opp fra vest, ligger det an til at det ikke blir noe snø på toppene i år før 8. oktober. Ettersom at jetstrømmen ikke har forandret seg noe særlig i retning, så havner lavtrykkene i en litt annerledes bane og går tregere enn normalt. Dette gjør at de fort kan bli liggende å spinne en stund før de beveger på seg. Dette sørger for at vi får inn vindretninger fra blant sør og øst og som igjen gir mildt vær for årstiden.

Som en følgesvenn har jeg denne gangen fått meg en værstasjon og denne kan du lese mer om HER. Denne gir meg alle data jeg ønsker og litt til.


Slik ser min værstasjon ut…
 

nå er jeg veldig spent på om tiden fremover fortsatt blir mild slik vi har hatt det i det siste, noe som det ser ut til å bli. Mange har også spurt meg når vinteren kommer og selv har jeg tro på at snøen vil komme (her til Snåsa) i slutten av oktober og da vil den bli liggende en liten stund. Den skikkelige snøen vil nok ikke komme før i midten av november og da kan den bli liggende ut vinteren. For å være helt ærlig er det litt vanskelig å spå været nettopp på grunn av forandringen med jetstrømmen som sørger for spesielt vær og det ikke bare for oss i Norge, men resten av Europa også. Vi vil ikke få like store snømengder som vi hadde i fjor og jeg tror vi snødybden kan ligger på rundt 70-80cm i vintersesongen.

En annen ting er at forskerne sier vi skal få en kald vinter på grunn av lite is i Arktis noe som også sørger for at vindene ikke blir helt de samme og at både høytrykk og lavtrykk kan bli liggende ekstra lenge og spinne i forhold til hva som er normalt. Det vil kalde vinder fra øst i stedet for mildere luft fra sør og vest. Spennende blir det i alle fall å følge med utover.   

Hvordan har høsten vært hos deg og hvordan har været vært hos deg i dag? Gleder du deg til snøen? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Fortsatt forholdsvis mildt vær…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top