Mild desember…

 

Året 2020 ser ut til å gå rett inn i rekordbøkene med høye temperaturer sett under ett. Det vil si, året i år har vært varmere enn noen gang. Vinteren i fjor var den mildeste jeg har opplevd, men hvor den skikkelige vinteren kom rundt påsketider med store snømengder og som varte til langt ute i mai. Januar til og med mars var meget merkelig med så si ingenting snø i lavlandet, mens høyere opp kom det store snømengder. 

 

Uansett, nå nærmer det seg jul og det blir spennende å se hvordan den blir. Får veldig mange spørsmål om dagen om hvordan julen i år blir. Tidligere skrev jeg et innlegg om at det er 50/50 sjanse for snø i Orkanger på selveste julaften. Slik det ser ut nå så står jeg fortsatt ved dette. Mye tyder på at vi en periode nå får rimelig stabilt tørt vær med noen få innslag av bitte litt nedbør. Det vil ikke bli ekstreme temperaturer. Gradestokken kommer nok ikke til å krype så mye under -10 grader mesteparten av desember. For det meste vil vi få vinder fra sør og øst hvor vestavinden tar seg en aldri så liten pause. 

 

 

Dessverre ser det ut til at vestavinden tar seg opp jo lengre mot jul vi kommer. Spesielt dagene før jul ser ut til å urolige. I verste fall kan det hende det blir godt med vind. Om vinden da kommer fra sørvest eller nordvest har stor betydning for om det blir snø på den store dagen. Slik det ser ut nå så krysser jeg fingrene for at det blir mer fra den nordlige retningen. Da er det større sjanse for at det som daler ned er i hvitt format. Om vindretningen skulle gå mer mot sørvest så er det større sjanser for at det vil regne, mens det kan snø i høyden. 

 

Tendensen for desember er at den kommer til å bli mild i forhold til normalen generelt sett. Det vil si, den blir ikke lik den vi hadde i fjor og hvor vi hadde mye mer snø enn det vi hittil har hatt. Skal nå innrømme at jeg i grunnen er glad for at det ikke blir ekstremkulde og heller mer mildt. Selvsagt ønsker jeg snø på julaften, men når julen er over kan det like gjerne være bart på bakken og snø i høyden. Det passer mye bedre inn. Mildt og godt kan det også være uten den ekstreme kulden. 

 

Hvor mange av dere ønsker seg en hvit jul? Hvor mange av dere synes det er greit å feire julen selv om det er grønne plener utafor? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top