Spår ny romjulsorkan!

 

Å spå været er ikke enkelt og selv har jeg bommet en rekke ganger. Om jeg skal sammenligne meg med de andre spåmennene så er jeg en god del yngre og har ikke like mange år på rompa som de, men fortsatt ingen unnskyldning om jeg bommer. Jeg har ført værstatistikker siden våren 1987 og når jeg spår været så gjør jeg det etter mine føringer. Alt har sin gjennomsnitt og da gjelder det å sammenligne hvordan været var fra periode til periode og finne gjennomsnittet.

Det finnes mange kjente spåmenn som titt og ofte er i media og selv har jeg vært det gjennom lokalavisen Snåsningen for en stund siden. Den tiden fikk jeg overraskende mye rett og hadde faktisk over 80% rett med mine spådommer. I det siste har det variert fra måned til måned fra ca. 50 til over 80%. Å få rett er veldig moro, men desto mindre moro å bomme. En spåmann som faktisk har hatt en del rett og som bruker månen/almanakken som guide er værguruen Ivar Hol. Han har i en artikkel på NRK.no spådd at vi kommer til å få en kraftig romjulsorkan mot oss. Årsak i følge han, månen kommer opp fra nordvest og de som følger med på månesyklusen vet at det kan bety trøbbel noe som har skjedd tidligere.

I 1992 var jeg i militæret og gjennomførte min førstegangstjeneste på Ørlandet. Julen feiret jeg på hovedflyplassen for F16 og husket godt hvordan forsvaret tok godt vare på oss som var der i julen. Dagen før nyttårsaften fikk jeg julepermen min, men samme dag blåste det opp og turen fra Brekstad til Trondheim med hurtigbåten ble litt av en opplevelse. Det gikk opp og ned i høye bølger og som jeg fikk høre over radioen, så var alle båter innstilt og at dette var siste båt til Trondheim. Heldig var jeg som kom med og hvor jeg kunne dra hjem. Turen over Trondheimsfjorden ble for mange en ikke så moro opplevelse og køen til toalettet var lang, spyposene hadde alle sammen funnet frem. Jeg som i grunnen var en landkrabbe, koste meg godt. Satte meg på første rekke og fikk et skue jeg ikke har glemt den dag i dag. Bølger som virkelig fikk magen til å kile som om jeg satt i den verste berg og dalbanen. Det kunne ikke ha vært bedre underholdning for meg. Etter å ha blitt forsinket med opp i mot en halv time, kom vi frem til Trondheim, hvor toget tok meg videre til Snåsa og familien min som ventet på meg. Samme natt slo orkanen til og som var en av de sterkeste det hundreåret. Massive ødeleggelser, strømbrudd og en god del nedbør førte til at enorme verdier gikk tapt i orkanen. Den gangen kom også månen opp fra nordvest.

Husker du ekstremuværet Dagmar i fjor? Også da kom månen opp fra nordvest og førte med seg en uvanlig kraftig storm. Ivar Hol spådde også da et forferdelig til uvær og noen timer etter det han hadde spådd uværet slo det innover land med en voldsom kraft. Derfor er jeg spent på om månen denne gangen også kommer til å påvirke været slik den faktisk i perioder gjør og har gjort. Veldig mange værspåmenn bruker månen som guide.

Selv er jeg veldig usikker på om månen denne gangen vil påvirke været vi for øyeblikket har. For akkurat nå er det et meget kraftig høytrykk i Russland som presser kald luft fra øst innover landet vårt. Det ligger lavtrykk i vest, men på grunn av jetstrømmen som fortsatt ligger en god del lengre sør enn det som er normalt, så fører det til at lavtrykkene går fra nordvest og sørøstover som igjen sørger for en god del nedbør på vestlandet, Sørlandet og Østlandet. Mens vi i Midt-Norge og Nord-Norge får smake på kaldluften fra høytrykket i Russland med sør til østlige vinder. Om jetstrømmen blir dratt med av et kraftig nok lavtrykk, så kan det forandre retningen og da blir været påvirket, men før det skjer, så må vi innfinne oss i mange dager med tilnærmet likt vær vi har hatt de siste ukene. 

Spennende blir det i alle fall å følge med og håper inderlig at vi snart kan få litt mer snø og at jetstrømmen forandre litt retning slik at vi kan få litt mer pålandsvind fra vest og nordvest som igjen betyr mer nedbør og da forhåpentligvis i form av snø. 

Hvordan har været vært hos deg? Har dere fått mye snø eller er det fortsatt bar bakke der du bor? 

Jeg bruker denne værstasjonen når jeg fører været for hver dag -> Proove værstasjon med touchskjerm 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Spår ny romjulsorkan!

  1. wendysinfamilie: Får håpe det blir litt mer snø til jul for oss begge da selv om jeg har liten tro i det med tanke på jetstrømmen fortsatt tuller med oss 😉

    Takk i lige måte 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top