Slik så et av brettene i Pinball Dreams ut (Steel Wheels)
Det var en gang en gutt som tidlig på nittitallet ble ufattelig hekta på flipperspill. På sin Amiga ble det flippet i øst og vest. Nettene ble lange og gutten angret morgenen etter og tenkte aldri mer så sent. Spillet het Pinball Dreams og var lagd av den kjente utvikleren Digital Illusion (kjent i dag som DICE). Gutten er selvsagt meg og jeg var så hekta på Pinball Dreams at jeg en periode ikke spilte noe annet selv om min Amiga bugnet med fete spill. Jeg flippet helt ut på Pinball Dreams og gjorde hva jeg kunne for å slå alle rekorder. Spillet dukket opp i 1992 og var det første spillet fra den svenske utvikleren. Ikke visste de at et par tiår senere ville trone i toppen av spillister med spill som Battlefield 3.
Hvorfor ble man så inn i hampen hekta på flipperspillet til DICE? For det første hadde spillet veldig bra grafikk (i forhold til datidens flipperspill), for det andre var feelingen veldig bra og hvor det føltes som om du spilte et ekte flipperspill, bare at du slapp å bruke dine hardt sparte lommepenger. Det tredje, spillet hadde mange gode, varierte brett som fikk en til å bli hekta. Pinball Dreams dannet grobunn for mange gode flipperspill fra DICE.
Etter Pinball Dreams gikk det slag i slag for DICE og hvor Pinball Fantasies og Pinball Illusions dukket opp de to neste årene. Med disse spillene ble DICE etter hvert varme i trøya og spillene kom på løpende bånd. Nå var det ikke flipper som stod i hodene på gjengen fra Sverige, men spill i mange forskjellige varianter. I årene fra 1994 til 2002 kom spillene Benefactor, Motorhead, Volvo S40 Racing, Codename Eagle, Legacy of Rosemond hill, Shrek XL og Barbie Groovy Challenge. Dette var mindre kjente spill som selv jeg ikke spilte så mye gjennom disse årene og hvor DICE hadde en finger med i utviklingen.
Her et klipp fra Pinball Illusion…
Det var først da racingspillet RalliSport Challenge kom at jeg på nytt fikk opp øynene for DICE. Dette var et bilspill som virkelig fanget oss racingentusiaster godt. Spillet hadde ikke bare god grafikk, men kjørefølelsen var veldig bra samt at spillet også var veldig utfordrende. I tillegg hadde DICE utviklet en meget god multiplayer og alt dette gjorde at vi ble hekta fra første sekund. Et godt rallyspill som fikk mange gode omtaler i spillpressen. Samme år dukket et annet spill opp som skulle vise seg å bli DICE sin “legacy”. Spillet var det unike og klassiske Battlefield 1942. Dette spillet introduserte meg for første gang til onlinespilling. Selv om jeg kanskje ikke ble helt hekta, så var spillet helt unikt i sitt slag. I 2003 satset DICE på tilleggspakkene The Road to Rome og Secret Weapons of WWII til Battlefield 1942. Veldig gode tilleggspakker som fort ble veldig populære.
Battlefield 1942 gameplay
I 2003 kom Midtown Madness 3 som var et noenlunde bra bilspill. De to første spillene var best etter min mening. Her var det ikke rallykjøring som gjorde seg gjeldende, men bykjøring. Grafikken var ikke så ille, men kjøregenskapene kunne ha vært litt bedre. Etter massiv etterspørsel etter en oppfølger til RalliSport Challenge, måtte DICE til pers og i 2004 kom RalliSport Challenge 2. Spillet var en verdig oppfølger og fikk veldig gode kritikker av spillpressen. Selv elsket jeg spillet og brukte mange titalls timer på det. Spesielt multiplayerdelen var veldig heftig noe som også var bra på det første spillet.
Samme år kom et spill som virkelig fikk en hel verden til å bli hekta, nemlig Battlefield Vietnam. Nå var det dags for å oppleve krigen i Vietnam i ren Battlefield-stil og DICE ga oss et av de beste Battlefield-spillene hittil. Våpnene, brettoppbygningen, stemningen og sist men ikke minst mulighetene i spillet sørget for at spillere verden rundt ble hekta fra første sekund.
Battlefield Vietnam.
Fra Battlefield Vietnam, var det nesten kun Battlefield som stod i hodene på DICE og Battlefield 2 kom som lyn fra klar himmel. Dette spillet ble mitt skikkelige møte med multiplayer i et slikt krigsspill. Jeg brukte på hundrevis av timer og ble etter hvert den syvende beste sniperen i Norge. Grafikken var langt forut sin tid og detaljene sylskarpe. Dette gjorde at spillet også ble meget godt mottatt i spillverdenen. Den ene tilleggspakken etter den andre dukket så opp og til slutt endte DICE opp med å gi ut hele fire av dem. Selv fikk jeg tak i flere og som ga enda mer liv til spillet. Battlefield 2 var det spillet som sørget for at jeg begynte å spille for en skikkelig klan, nemlig Trønderbataljonen noe jeg gjør den dag i dag. Da dette spillet kom ble jeg også medlem i fansiden Battlefield.no, noe jeg er den dag i dag.
Battlefield 2 – det spillet jeg fikk opp øynene for online multiplayer…
Et av de beste Battlefield-spillene etter min mening er 2142. Dette spillet var veldig godt balansert og kom ut i 2006. Her fikk jeg nok en gang utøve mine sniperegenskaper og var den beste i Norge med begge sniperriflene pluss havnet på en 47. plass i verden blant 100 000 spillere. Varierte brett, detaljert grafikk og heftige våpen var noen av ingrediensene i Battlefield 2142 og som gjorde meg meget hekta. Året etter kom tilleggspakken Nothern Strike og ga Battlefield 2142 enda mer liv.
Battlefield 2142 – jeg ble den beste sniper i Norge i dette spillet…
I 2008 fikk undertegnede seg en tur til Stockholm og der fikk jeg besøke DICE og fikk oppleve Battlefield: Bad Company på nært hold. Jeg fikk meg et godt intervju med Patrick Bach samt snakket med Karl Magnus Troedsson og der fikk jeg snakket litt om den fete grafikkmotoren Frostbite i Bad Company. Dette spillet kom kun ut til PS3 og Xbox 360. Selv savnet jeg det til PC og håpet i det lengste på at det skulle komme, men den gang ei. Først da Battlefield: Bad Company 2 dukket opp at vi PC-spillere fikk oppleve Bad Company. Dette spillet baserte seg på en oppdatert utgave av Frostbite grafikkmotor. Spillet var rett og slett unikt og jeg brukte mange hundre timer på dette.
Battlefield: Bad Company
Mellom Bad Company og Bad Company 2 jobbet DICE hardt med andre spill og hvilte aldri på laurbærene. De sendte ut spill som Mirror’s Edge (et nytt unikt spill som dessverre ikke solgte like godt som DICE hadde håpet). Det andre spillet var Battlefield Heroes og her tok DICE og Electronic Arts i bruk en ny økonomimodell, “Free to play”. Det vil si, spillet spilles via browseren og koster ingenting. Det er først når du ønsker å oppgradere utseende til soldaten din, få tak i mer spesielle ting og tang at det koster og da betaler du kun for dette. Battlefield Heroes ble faktisk et veldig populært spill noe det er den dag i dag. Samme år som Battlefield Heroes dukket opp, kom også konsollspillet Battlefield 1943. Dette ble også etter hvert et meget populært spill og ble solgt digitalt via Playstation Network eller Xbox Live. Battlefield 1943 brukte Frostbite til å presentere grafikken noe som fungerte svært godt.
Mens DICE jobbet mot Battlefield 3, var de delaktige i flere spill blant annet Medal of Honor (samt oppfølgeren) og sist men ikke minst Need for Speed Hot Pursuit hvor de blant annet stod for grafikkmotoren. Disse spillene ble også godt mottatt av spillpressen. Spesielt sistnevnte.
I 2011 gjorde DICE virkelig et inntrykk på oss med Battlefield 3 og den flunkende nye Frostbite 2.0 grafikkmotoren hvor ødeleggelsene var helt unike i et krigsspill. Her fikk vi se en så detaljert grafikk ingen andre spillutviklere kunne presentere i spill i denne sjangeren. Grafikkmotoren fikk andre krigsspill til å se ut som om de var lagd tidlig på nittitallet. Det var ikke til å tro at det var mulig. Grafikken nådde nye høyder og ga oss et så detaljert spill at vi ikke kunne tro det var sant. Nå er spillet litt over to år gammelt og det har også her kommet ut flere tilleggspakker som ga oss mange variert brett, fete våpen og massevis av kjøretøyer. Battlefield 3 er også det mest populære spillet til DICE.
For ikke mange ukene siden ble Battlefield 4 annonsert og her kunne DICE fortelle at de har oppgradert grafikkmotoren til Frostbite 3.0 og som vil gi oss enda bedre grafikk. I tillegg vil DICE sørge for at samarbeidsmulighetene i Battlefield 4 blir enda bedre enn i Battlefield 3. Dette er som musikk i mine ører som elsker spill hvor man kan samarbeide. Derfor har jeg alltid vært stor fan av Battlfield-serien. Battlefield 4 har blitt sagt skal dukke opp i løpet av høsten og tipper oktober eller november.
Er det en utvikler som har vært veldig flink til å tilpasse seg markedet så er det nettopp DICE. De har kjørt sitt eget løp, men også sett på hva vi spillere vil ha. Selvsagt ønsker jeg at DICE kommer med en oppfølger til Mirror’s Edge og sist men ikke minst RalliSport Challenge 3. Jeg ønsker også at DICE lager flere flipperspill, for gjennom Pinball-serien sin så har de bevist at de også er veldig flinke der. DICE, dere har stort potensiale og spesielt når det kommer til andre spill enn Battlefield, så hiv dere i rundt og kanskje får dere andre fans enn de som digger Battlefield. Vi kan vel alle si at DICE er en stor aktør i spillbransjen og som jeg selvsagt liker godt og denne bloggen er en form for hyllest over hva de har prestert siden det første flipperspillet og Battlefield 4 som r på tur. Et stort spenn i både spill og sjangere.