Slike spill er det vi ønsker eller hva…

Jeg har helt siden tidenes morgen vært rykende opptatt av grafikk i spill. Helt siden de første spillene jeg spilte på Commodore 64, demoene som ble presentert (Roy Jacobsen blant annet lagde musikk til), så har jeg alltid siklet stort over grafikk. Jo mer realistisk og detaljert, jo bedre. I disse tider hvor både Sony (Playstation 4) og Microsoft (Xbox One) kommer med nye konsoller, så vil spillutviklere få enda større mulighet til å få silket mitt til å renne med bedre grafikk. Dette beviset fikk jeg spesielt sett da DICE og Electronic Arts presenterte det kommende Battlefield 4. For en detaljgrad. Helt rått rett og slett og ingen skal komme å si at spillene ikke blir mer og mer realistiske. Selvsagt er ikke dette helt bra om man tenker på at spillerne bare blir yngre og yngre, men dette er en annen side av en sak jeg kommer tilbake til om ikke lenge. Om du sjekker ut filmklippet nedenfor her så får du se hvilket kaliber grafikken er i.

Klipp fra Battlefield 4 som bruker grafikkmotoren Frostbite 3.0

For ikke mange dagene siden presenterte Microsoft deres kommende og alt-i-ett boks Xbox One. Samtidig som presentasjonen, fikk vi se et klipp av det kommende Call of Duty: Ghosts. Jeg satt klistret til skjermen som om jeg var hypnotisert. Gud, for en grafikk, for noen saftige detaljer. Jeg var nok en gang solgt og kunne ikke tro det jeg så. På nytt kom grafikkhoren frem i meg og siklet rant i strie strømmer. Nesten så man kunne konstatere ereksjon ved å se på detaljene i spillet. Nå kan ikke høsten og vinteren komme fort nok med tanke på to spill som virkelig leverer til det ytterste når det kommer til grafikk. Realismen er så innmari bra i begge spill og om du kaster et blikk på omgivelsene, detaljene på soldatene og sist men ikke minst hvilke bevegelser som kjøres på personene i spillet, så begynner dette å bli mer og mer likt film. Akkurat slik JEG vil ha det. Jeg gleder meg stort til Call of Duty: Ghosts.

Klipp fra Call of Duty: Ghosts og som også tar i bruk en helt ny grafikkmotor.

Selvsagt liker jeg ikke bare skytespill. Bilspill er også en sjanger som jeg er stor fan av. Under presentasjonen av Xbox One, fikk vi sett et klipp fra et bilspill som jeg virkelig gleder meg stort til og det er Forza Motorsport 5. Utvikleren Turn 10 har alltid vært nøye til detaljer i sine Forza-spill og nå som de får enda mer å leke seg med i Xbox One, så tror jeg kan vi få oppleve et bilspill som lyser opp himmelen med sin grafiske åpenbaring. Det er jeg bra sikker på. Håper inderlig Forza Motorsport 5 vil inneholde en skikkelig “værmotor” slik at været kan forandre seg fra plask regn til snø eller sol fra skyfri himmel. Dette er noe jeg har savnet i Forza Motorsport samt flere andre bilspill. Grafikkhoren gleder seg nok en gang til et kommende spill og som jeg tror kommer til å sette nye grenser når det gjelder det grafiske tilsnittet i bilspill. 

Heftig grafikk i Forza Motorsport 5

Her er tre spill som virkelig får frem grafikkhoren i meg og som gjør at jeg virkelig er glad for å være en gamer. Spillene blir mer og mer realistiske. Jeg kan ikke annet enn å nyte tilværelsen og de kommende spillene. 

Hva synes du? Teller grafikken mest i spillene eller er det andre aspekter du mener teller like mye som grafikken? 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top